Spelrum
Giraffen22
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 914

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wordy2013-01-14 10:55
Antal inlägg: 35

kvinnor vs män
Hörde att Lindsey Vonn vill tävla med killarna i fartgrenarna i alpint på samma villkor. Vad tycker ni att kvinnor som gör det??
själv tycker jag det är okej.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-14 11:17
Antal inlägg: 3768

Why not?

dinodog2013-01-14 11:19
Antal inlägg: 4973

Ja varför inte.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-01-14 11:24
Antal inlägg: 7174

meningslöst!
är muskler inblandade (som i det här fallet) är kvinnor chanslösa. man har redan jämfört kvinnor och män i samma backar när det gäller utförsåkning och kvinnorna är sekunder långsammare.

Bim19642013-01-14 11:44
Antal inlägg: 1854

Äsch var inte så negativ Silverkrok :) ge det en chans vem vet grabbarna kanske åker ut i sin iver att komma först.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-14 11:48
Antal inlägg: 7985

Sure, vill hon göra ett jippo av det så är det väl upp till henne. Men tycker precis som silfverkrok att det är meningslöst; vad är det hon ska bevisa? Att hon är bättre än vissa manliga tävlande? Big deal.

hartclaff2013-01-14 12:07
Antal inlägg: 6

Ja, exakt jonisk.Vad är syftet? Skulle personligen inte bry mig men det är ju ingen vits direkt.

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-14 12:28
Antal inlägg: 3768

Om hon vill så kan hon gärna få göra det som sagt.
Tester har säkert visat att män är snabbare än kvinnor men jag tror knappast den sämsta mannen (i världscupen) är bättre än den snabbaste kvinnan.

Så det är mycket möjligt att hon inte vinner men hon är grym så jag ser det som väldigt osannolikt att hon skulle hamna på nån speciellt dåligt placering.

Skidor handlar mer om teknik än om rena muskler. Muskler väger en del och mer tyngd kan ge mer fart i tex störtlopp men det är fortfarande övervägande teknik och psyke som är avgörande.

Skulle vara intressant att se en uppgörelse faktiskt. Även om man kan mäta tiderna individuellt så blir det nog andra påfrestningar på psyket om man ställs mot varann i samma tävling.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-14 13:17

Jag tror varken hon vinner eller får en dålig placering, jag undrar bara vad hon vill bevisa genom att hamna (förmodat) någonstans i mitten? Hon blir i mina ögon varken mer eller mindre grym på skidor för att hon låter bli; däremot finns risken att det blir lite pajasartat och tar fokus från tidigare prestationer. Men som jag sa innan, det är upp till henne.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-14 13:18

...pajasartat om hon genomför det.

Sote2013-01-14 13:42
Antal inlägg: 3557

Ja det kan ju inte handla om jämlikhet i alla fall för då skulle ju en kille kunna tävla i damklassen lika gärna. det finns ju även några fall där könsopererade har stoppats från vidare tävling och även någon som hade dubbel könskromosomuppsättning och tjejen i fråga producerade lika mycket testosteron som en man.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-01-14 14:08
Antal inlägg: 7174

är det super-g eller störtlopp är det i stor grad även en fråga om muskler och teknik. kan du trycka med kraft kan du sätta svängarna snabbare. i slalom har killarna aggressivare stil och lutar kroppen mer och skidorna går rakare väg mellan portarna, så även där skiljer det mycket. så inte ens en mittenplacering är min gissning.

Grundsnygg - Ej medlem längre2013-01-14 14:09
Antal inlägg: 3451

Det borde nog ha testats under träning, antar att en sådan tävlingsmänniska som Anja Persson förmodligen utmanat killarna när de har legat på samma ort.

slånbär2013-01-14 18:42
Antal inlägg: 5539

Kan tycka att det inom barnverksamheten i idrotten är lite fånigt med den strikta uppdelningen mellan pojk och flickidrotten. Ta fotboll somexempel och ungar i åldrarna sex till tio ,elvaår. Det finns många tjejer som absolut kan hävda sig i ett killlag vilket jag även under mina år som ledare såg exempel på flera gånger men jag hade gärna sett blandning åt båda hållen. En kille som kanske inte är riktigt på samma utvecklingsnivå med sina jämnåriga skulle kunna klara sig mycket bättre i ett lag mixat med tjejer. Men det är liksom otänkbart vilket är synd för såna killar som inte " platsar" slutar ofta istället. Vi tog vid ett par tillfällen in tjejer när det var match och fattades spelare och visserligen var det några killar som gnällde men mest beroende på att dom var rädda att tjejerna skulle vara bättre än dom själva, vilket dom även var ibland. Detta var alltså när dom var i fjortonårsåldern. Men ibland gav det mer med jämnåriga tuffa starka tjejer än att göra det mer traditionella, ta in spelare från ett yngre lag bara för att det var killar.

drifting - Ej medlem längre2013-01-14 21:16
Antal inlägg: 1178

Kille vs tjej inom brottning..

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-01-15 09:43
Antal inlägg: 1169

" i slalom har killarna aggressivare stil och lutar kroppen mer och skidorna går rakare väg mellan portarna, så även där skiljer det mycket."

ja men det där låter ju mer som teknik än muskler? Tjejer kan väl också luta sig och åka aggressivt.

corlini2013-01-15 12:08
Antal inlägg: 3172

jag är både glad och stolt över att vi inom ridsporten inte har könsindelning. det små nätta tjejer missar i ren benstyrka tar de igen på tekniken och smidigheten. och titta på tex RGB, en av världens absolut bästa hoppryttare, två äpplen hög och flugvikt men tävlar i samma klass som killar på 195cm och 100 kilo.

just slalomexemplet i tråden är väl mest löjligt, spelar totalvikten och musklerna in förlorar de tävlande på att inte tävla i klasser.

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-01-15 22:51
Antal inlägg: 31064

Mm, lycka till damer! Varför inte skippa könsindelningen inom fotboll också så slipper vi kvinnor på fotbollsplanen för evigt.

crooked rain - Ej medlem längre2013-01-15 22:54
Antal inlägg: 6334

www.dn.se/sport/fotb...la ndslaget

lol :(

SylviaPlath - Ej medlem längre2013-01-15 22:55
Antal inlägg: 31064

Ha ha! Precis.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?