Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 871

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-29 17:06
Antal inlägg: 44

religionsfrihet
Jag skulle gärna vilja veta hur Ni tycker religionsfriheten ska utövas.
Ska man tillåta böneutropare med högtalare tillsammans med helgmålsringning.
Ska alla religioner utövas utan begränsningar å ena sidan och/eller ska den 1000 åriga traditionen att ringa i kyrkklockan råda utan konkurrens.
Jag vill gärna att alla kan ha sin religion och utöva den på det sätt man anser rättrådigt men jag är också mån om det man är van vid och tycker om traditioner liksom många med mig. Jag är dock inte troende i någon religion men gillar gå i julottan och på dop och av plikt på begravningar.
Är detta en ickefråga kanske som löser sig utan friktion.

limpan__22013-01-29 17:31
Antal inlägg: 2847

Jag tycker att friheten från religion borde innebära att böneutrop inte är okej. Folk får tro på vad de vill men inte proklamera det hur som helst i det offentliga rummet. Kyrkklockor faller under detta med men jag tycker att kulturella traditionen väger över och att den restriktiva klockringning vi har idag gott kan fortsätta.

Men såväl böneutrop som klockringning känns som ett omodernt sätt att locka massorna till templet. Varför inte en app som påminner den troende om att de har en gud som vill ha lite uppmärksamhet (om man nu glömt bort det)?

Hinken76 - Ej medlem längre2013-01-29 17:32
Antal inlägg: 1194

Ett utmärkt ämne att bli osams om!

Personligen är jag kategorisk religionsmotståndare, i det närmaste fobisk, och tycker precis lika illa om både Islam och Kristendomen. Men som demokrat tycker jag samtidigt att alla ska ha frihet att utöva vilka konstigheter de vill så länge det inte stör andra.

Jag identifierar följande två inkonsekvenser i mitt eget synsätt:
1. Religionen skall ALLTID motverkas (med vetenskap och argument) men jag är ändå för religionsfrihet.
2. Klockspel stör mig inte, det kan till och med vara rogivande, men böneutrop stör mig. Därmed anser jag inte att böneutrop över nejderna skall tillåtas.

Eftersom jag som sagt redan vet att jag är inkonsekvent behöver alltså ingen påpeka detta.

Observer2013-01-29 17:54
Antal inlägg: 266

Instämmer till 100% med limpan_2 ovan. Klocka ord som sammanfattar det hela på ett bra sätt.

Måns_E2013-01-29 17:57
Antal inlägg: 12028

Jag tycker nog att ändlösa klockringningar är ganska störande de med.

Jag kan tänka mig att tillåta såväl klockringning som böneutrop med måtta. Alltså inte för högljutt och inte för länge, men meningen kanske är att dylika aktiviteter skall störa/påkalla uppmärksamhet.

krysopras2013-01-29 18:03
Antal inlägg: 657

Måns E, när var du senast med om en ändlös klockringning??

Jag tycker man kan skrota klockringningarna. Det är så mycket oljud ändå nu för tiden, som inte fanns alls när kyrkklockan uppfanns.

Böneutrop tycker jag av samma orsak inte borde tillåtas. Oljud är en förorening.

pabster12013-01-29 18:05
Antal inlägg: 707

Jag delar helt limpans åsikt i denna fråga. Frihet ifrån religion är lika viktigt som religionsfrihet.

siwu2013-01-29 18:09
Antal inlägg: 1242

Klockringnigar sker väl också i samband med begravningar o vigslar, inte bara vanliga gudstjänster.
Den traditionen är fin, som en påminnelse om livet när klockan klingar över torget....

Måns_E2013-01-29 18:12
Antal inlägg: 12028

Ändlös var väl att ta i, men klockor som ringer i fem minuter från en kyrka på nära håll känns som att det håller på i all oändlighet. En böneutropare som håller på i fem minuter eller mer i tätort skulle jag också se som ljudförorening.

Jag tycker inte att det är en dugg fin tradition.

lamaglama2013-01-29 18:40
Antal inlägg: 439

Själaringning är måhända en fin tradition, men jag är beredd att avstå den om jag slipper böneutrop 5 ggr/dag.

Jovisst, de har bara tänkt sig ett böneutrop en gång i veckan.

Men det är ju bara till att börja med.

ingson2013-01-29 18:48
Antal inlägg: 4285

Jag är lättstörd (som många betapetforumister redan vet,NB ingen särskrivning)

Men jag stör mig mer på motorgräsklippare och vedklyvare när jag sitter på altanen med min likör och cigarill

dinodog2013-01-29 19:02
Antal inlägg: 4973

Finns en app med böneutrop :-) pratade med en som hade det.

Han var nöjd med det tyckte inte det var nödvändigt att ha en riktig böneutropare.

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-29 19:04

hobbyism contra hedonism alltså

malmöiska2013-01-29 19:06
Antal inlägg: 305

Kan inte religionsutövare hålla på med sina klockringningar och böneutrop hemma i sitt vardagsrum, då stör det ingen ute iallafall

Locomondo - Ej medlem längre2013-01-29 19:12
Antal inlägg: 3768

Finns det en app med klockringning också?
I så fall, case closed :-)

fetabetapeta2013-01-29 19:14
Antal inlägg: 185

Har själv svårt att ta ställning i frågan, men det väcker frågor. Bor nära en moské och skulle nog inte rösta för böneutrop 5ggr om dan.

Varför måste klockor och utrop ställas mot varandra? Får inget av det förekomma för att det ska anses "rättvist" och i enighet med religionsfriheten?
och ska vi göra skillnad mellan religion och tradition?
Ska vi inte heller tillåta skolavslutning i kyrkan?

Tävelsås - Ej medlem längre2013-01-29 19:29

precis vad jag frågar, kör på... bra inlägg fetabetapeta

Bitte - Administratör2013-01-29 19:36
Antal inlägg: 24199

Vi ska INTE ha skolavslutningar i kyrkan och skollagen säger även det

www.skolverket.se/la...n- 1.162940

Bitte

jonisk - Ej medlem längre2013-01-29 19:45
Antal inlägg: 7985

Nä, den säger att man KAN ha avslutningar i kyrkan om tonvikten ligger på tradition och inte religion, och man stryker religiösa inslag som t ex bön och trosbekännelse från ceremonin.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-29 19:47
Antal inlägg: 7985

F ö störs jag varken av kyrkklockor eller böneutrop, kanske skulle känna annorlunda om jag bodde nära en kyrka eller moské; men störs mer av folk som varvar motorn nere på gatan eller fylleskrålar sig hem.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?