Spelrum
| Giraffen | 12 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 13 |
Mobilspel
| Pågående | 19 887 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jag vinner | 2013-02-23 19:40 | |
![]() | Dop Häromdan tog en av mina jobbarkompisar ledigt för att gå på ett barndop... Flickan som döptes är född senaste oktober.... Nu undrar jag hur fan man kan döpa sitt spädbarn? Det måste väl vara en sak mellan en själv och Gud om man ska döpa sej, jag menar, det är väl en personlig bekännelse och önskan? Eller? | |
| marmotte | 2013-02-23 19:44 | |
![]() | Det är väl en gammal strävsam tradition bland de flesta protestantiska kristna, jag vinner, att döpa barn så att de inte skall råka dö odöpta eftersom de då inte kommer till himlen. Ingenting hindrar den vuxne individen att avsvära sig den tro hen undfått som liten snorvalp. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 19:47 | |
![]() | Det är lite olika med det,en del döper sig som vuxen och andra döper sina barn och dom blir medlem i svenska kyrkan,fattar inte varför du stör dig på det,i frikyrkan gör man det som vuxen oftast,Du behöver inte ta det så hårt barnet tar inte skada dop vattnet är rent,och som 18 åring kan ungen gå ur kyrkan | |
| marmotte | 2013-02-23 19:48 | |
![]() | Det är ju bara ett av ett otal beslut som föräldrar/vårdnadshavare måste ta i väntan på att barnet skall bli en vuxen, autonom person. | |
| Lillstölla | 2013-02-23 19:52 | |
![]() | Jag stödjer heller inte valet att döpa sina barn men tror inte det har nåt med gudstro att göra längre. I alla fall inte när jag ser på min familj och mina vänner som valt att döpa sina barn. Ingen är troende, går i kyrkan osv. Är liksom bara nåt man gör, tradition, man bortser från själva religionsdelen och samlar familj och vänner och firar ett nytt liv. Jag själv är både döpt och konfirmerad, men inte heller där var det för att jag tror på gud som jag valde att konfirmera mig. Var bara nåt man gjorde, de äldre kusinerna hade ju gjort det och när det sen blev min tur så visst, varför inte. Man fick ju presenter. Får jag själv barn någon dag så kommer jag absolut inte döpa dom. Kan samla familjen och fira barnet utan att dra in kyrkan. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 19:58 | |
![]() | jag är troende och går i kyrkan varje söndag,och tilbringar många timmar i kyrkan varje dag,mina barn är inte döpta av mig,det får dom göra själva om dom vill | |
| snövits - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:00 | |
![]() | Undrar du hur man kan döpa sitt barn? Ojoj. | |
| Bitte - Administratör | 2013-02-23 20:09 | |
![]() | Många väljer ju att följa en tradition med att döpa sitt barn i kyrkan , medan andra väljer att bara namnge sina barn, Mina är döpta men de har som vuxna valt att lämna kyrkan liksom både jag och maken Bitte | |
| fåntrattis | 2013-02-23 20:15 | |
![]() | Det känns lite som att du mest retar dig på att hen fick ledigt från jobbet. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:18 | |
![]() | ja så var det nog,att ledigheten var boven i kakan | |
| Gunilla _ | 2013-02-23 20:19 | |
![]() | Hehe fåntrattis. Mina söner är döpta i kyrkan trots att hela familjen i flera led (förutom farmor, av och till) är totalt oreligiösa. Ingen av gossarna har farit illa av detta (enligt egen utsago). En trevlig tradition bara. | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:26 | |
![]() | Jag tycker att det är heldumt att man inte kan gå ur Svenska kyrkan av egen fri vilja innan man är 18 år. Är man inte myndig krävs ju målsägandens underskrift/ansökan. Detta om något som barnen ju själva inte haft någon möjlighet att bestämma om. När det gäller barndop alltså. Detta tycker jag också står i en märklig kontrast till att man bara behöver vara 16 år för att få rösta i kyrkofullmäktige. Oavsett om vattnet är rent eller inte, jag tycker att dopet faktiskt är lite märkligt i den betydelse det har nu. Å andra sidan tror jag att många gör det just av tradition snarare än att skälet är att barnet ska upptas i "samhörigheten". | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:36 | |
![]() | Dopet har haft samma betydelse i 2000 år ca | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:45 | |
![]() | Och? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:53 | |
![]() | vadå och? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:53 | |
![]() | eller du kanske inte vet vad dopet innebär | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 20:55 | |
![]() | Jo, det vet jag. Men däremot undrade jag över ditt inlägg där. INGEN här har ju påstått något annat. Det vi pratat om är inte betydelsen av dopet utan vad dopet betyder för enskilda personer. Förstår du skillnaden? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:10 | |
![]() | dopet kan inte betyda någonting annat en att man går med i en Kristen församling och bekänner Jesus som Herre,Dopet har inget med namgivning att göra,varför icke kristna döper sina barn in i en tro dom inte tror på är på gränsen till sjukt | |
| No Maam | 2013-02-23 21:12 | |
![]() | Kristendomen med alla dess attribut som dop, konfirmation och dylikt håller på att spela ut sin roll. De som växer upp idag är betydligt mer självständigt tänkande och lallar inte med i gamla hjulspår som vi äldre och våra föräldrar gjort. | |
| Horisontell - Ej medlem längre | 2013-02-23 21:13 | |
![]() | Men du inser inte skillnaden mellan vad dopet betyder i den rätta bemärkelsen och vad det betyder för "vanliga" människor i allmänhet? Om det vore så att det var samma skulle inte sådana här diskussioner ens behövas. Det är ju det som är själva poängen i diskussonen och något du missat! | |