Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 844

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kokonut2013-02-27 20:46
Antal inlägg: 508

uppdrag granskning.
Säger bara en sak hela idrottsvärlden är mer lr mindre dopade...
Nu längdskidor...
smirnof.....björn daehli....fauner...m.m.m. m

Maradona19862013-02-27 21:07
Antal inlägg: 1801

Tror att det ligger väldigt mycket i det som presenterades. Däremot har de ju faktiskt väldigt lite fakta och på sätt och vis kan jag hålla med förbunden och de utpekade att det är väldigt tunt. Och att det är Kari-Pekka Kyrö som levererat uppgifterna, som man inte fått bekräftade från någon annan, gör också att "avslöjandet" är vekt.

Tror tyvärr inte att vi någonsin kommer att få reda på vad som hände på den tiden. Men kanske kommer det något positivt ur den här uppmärksamheten så att mer fakta kommer på bordet.

Också positivt att höra att dagens blodvärden är mycket lägre. Har väldigt svårt att se att åkare som Petter Northug eller Johan Olsson skulle vara dopade.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-27 21:21
Antal inlägg: 14052

Bengt Saltin är ju svår att bara vifta bort, dock.

Maradona19862013-02-27 21:24

Ja, men alldeles nyss i Aktuellt hävdade Arne Ljungkvist ungefär samma sak som jag, att de har för lite på fötterna för att hänga ut enskilda åkare. Dessutom var han också mycket skeptisk till att Kyrö är källan.

Maradona19862013-02-27 21:25

Och Arne viftar man ju heller inte bara bort :)

nulltj - Ej medlem längre2013-02-27 21:25

Ok, missade aktuellt.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-27 21:25

Nej :)

magnusito2013-02-27 21:31
Antal inlägg: 4983

men statistiken talade sitt tydliga språk.
i början av 2000-t gick de genomsnittliga blodvärdena plötsligt ner.
när det gick att bli avslöjad

Kokonut2013-02-27 21:36
Antal inlägg: 508

Exakt...steg till högsta -99 för att sen -00 -01va helt normala igen...

apbur2013-02-27 21:39
Antal inlägg: 9699

Min naturliga fråga som jag även ställt tidigare är att om hemoglobinvärdena har ett så tydligt samband med bra prestationer och medaljplats och detta är något som skiftar naturligt hos olika människor så borde rimligtvis låga värden kvalificera en till paralympics då man uppenbart inte har samma förutsättningar som de med höga värden? Det räknas ju som doping om man använder sig av otillåtna metoder som blodtappning och EPO trots att man håller sig inom gränserna för hur högt hemoglobinet får ligga. Tycker inte man kan prata om fusk och osportslighet innan man rett ut den här frågan.

ttiittii - Ej medlem längre2013-02-27 21:40
Antal inlägg: 37631

180 i blodvärde är ju lite överdrivet,är det ett alternativ att släppa dopingen fri?

Maradona19862013-02-27 21:43

Håller med om att genomsnittsvärdena är väldigt tydliga.

Däremot att hänga ut enskilda åkare baserat på en enda uppgift från en enda tävling som dessutom kommit från historiens mest ökända dopingledare och som inte bekräftats av någon annan är minst sagt att vara ute på tunn is. Dessutom, noterade ni att Saltins uppgifter om att alla medaljörerna 1995 hade ett värde över 17,5 faktiskt aldrig uttalades av Saltin i programmet utan bara av UGs journalist och var något han hade sagt på en konferens. Det faktum att de inte fick honom att faktiskt säga det i programmet känns minst sagt märkligt.

apbur2013-02-27 21:44

ttiittii, gränserna ska ligga på en nivå där ingen blir avstängd för att de naturligt har ett högt värde. Finns statistik på detta. Gränserna ska även ta hänsyn till när det kan bli medicinsk farligt. 180 kan bli farligt.

nulltj - Ej medlem längre2013-02-27 21:46

Tänkte inte på det, men intressant ja.
Och det är ju ett svårt område öht, för precis som apbur är inne på så kan man ha höga värden utan att det förekommer varken epo eller hög höjd eller någon annan metod; precis som man kan ha olika förutsättningar på många plan.

Maradona19862013-02-27 21:48

Att släppa dopingen fri vore totalt ansvarslöst med tanke på de skadliga effekter detta skulle medföra, inte bara för en liten grupp elitidrottare utan även för breddidrotten. Jag vet att detta är en åsikt som drivits ganska hårt av vissa, bland andra Torbjörn Tännsjö, professor i praktisk filosofi. Men den dag vi gör det begår vi ett stort angrepp på folkhälsan.

apbur2013-02-27 21:57

Eller så får de metoder man använder sig av idag för skadliga effekter för att det inte är reglerat utan sker i det fördolda. Mer kunskap om inom vilka gränser man ska hålla sig för att behålla hälsan. Alla som idrottar vill prestera mer och bättre, det hör till sakens natur. Istället för att helt förbjuda prestationshöjande metoder och preparat kanske man skulle undervisa i hur det ska användas på ett optimalt sätt.

Maradona19862013-02-27 21:59

Och apbur, till din tidigare kommentar 21.39, visst är det givetvis så att olika människor har olika medfödda förutsättningar att bli elitidrottare. Och då inte bara när det gäller blodvärden utan alla möjliga faktorer. Att det krävs en kombination av det medfödda (låt oss kalla det talang) och träning för att nå toppnivån är ju ganska självklart. Jag vill inte se en idrott där vi börjar på konstgjord väg kompensera för alla medfödda skillnader som finns mellan individer.

Maradona19862013-02-27 22:02

När det gäller elitidrottare så bryr jag mig egentligen inte om deras hälsa. De går in i detta med öppna ögon och är för det mesta medvetna om vilka risker de tar. Där handlar det för min del snarare om idrottslig rättvisa.

Däremot, om vi signalerar till miljontals (bara i Sverige) ungdoms- och breddidrottare att prestationsförhöjande medel är ok så är vi väldigt farligt ute.

apbur2013-02-27 22:03

När det gäller prestations- och uthållighetsidrotter som cykling och skidåkning är det syretransporten som är helt avgörande. Andra medfödda olikheter är inte lika avgörande här. Det är mätbart och konkret. Väldigt lätt att då reglera. Onödigt med slippery slope här.

apbur2013-02-27 22:05

Maradona, var drar du gränsen för prestationshöjande medel? Någon med ADHD som regelbundet tar ritalin? Väldigt prestationshöjande. Bricanyl för astmatiker? Kombination av allehanda kosttillskott? Kostreglering i allmänhet? Träning som syftar till att förbättra resultaten?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?