Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| onlaaajn | 2013-03-11 10:50 | |
![]() | Lagligt med hasch Nu kan haschet bli lagligt i Köpenhamn. För tredje gången lägger Köpenhamns kommun fram ett förslag om en försöksverksamhet med laglig försäljning av hasch i huvudstaden. Enligt förslaget ska försäljningen ske från 25–40 försäljningsställen, som ska konkurrera med haschpriserna på gatan. –En legalisering kommer att leda till minskad kriminalitet och mindre pengar till de kriminella gängen som lever gott på haschförsäljningen, säger Köpenhamns socialborgmästare Mikkel Warming (Enhedslisten). (Källa: Expressen 2013-03-11) Vad tycker NI om detta? | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-11 11:46 | |
![]() | Trams. | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-11 11:49 | |
![]() | Kriminalitet pga Heroin då? Då måste man ju legalisera det också. Eller våldtäkter.. ska det legaliseras också, så går kriminaliteten minskar. | |
| annawiha - Ej medlem längre | 2013-03-11 11:54 | |
![]() | Jag är varken för eller emot, förstår dock inte vitsen med att ha ett förbud mot hasch ändå när det samtidigt är fullt lagligt och OK att dricka alkohol och använda nikotin. Lika mycket knark det med, men skillnaden är att det är socialt accepterat. | |
| -FaMo- - Ej medlem längre | 2013-03-11 11:58 | |
![]() | Det är ju i ungdomsåren man börjar med rökat, vill man ha tag på det så går det oavsett om det e lagligt eller ej. Om det leder vidare i tyngre missbruk? Ja i stort antal fall gör det ju det. De som propagerar för att det ska va lagligt o anser att de endast vill röka hasch o gjort så i större delen av sitt liv e så väcka i roten att de inte fattar bättre, så låt dom fortsätta. | |
| clullanc | 2013-03-11 12:00 | |
![]() | Konstig jämförelse. Heroin är dels otroligt beroendeframkallande och dessutom dödligt i väldigt låg dos. Hasch och cannabis skapar sällan ett beroende och är i stort sett omöjligt att överdosera. | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-11 12:02 | |
![]() | Alkohol är lagligt, och människor misshandlar, mördar, våldtar och tar självmord pga det. | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-11 12:03 | |
![]() | clullanc, så fel du har där. Hasch är en drog som visst framkallar beroende. Har känt flera stycken som säger att dom "kan sluta när dom vill".. men varför slutar dom inte då? | |
| Pillan700 - Ej medlem längre | 2013-03-11 12:03 | |
![]() | Man kan visst överdosera hasch och Marijuana. | |
| clullanc | 2013-03-11 12:09 | |
![]() | Pillan 70. Jag känner i stort sett inte en enda människa som inte testat cannabis eller rökt det under perioder. Ingen av dem har haft problem att sluta. Däremot känner jag en mängd människor som har ett nikotinberoende som de inte klarar av att bli av med. Självklart kan du överdosera på allt. Dock krävs endast ett par gram heroin för att få i dig en dödlig dos, medan du måste få i dig ca 1 kg marijuana för att dö av det. | |
| marmotte | 2013-03-11 12:21 | |
![]() | Pillan700, om de säger att de kan sluta när de vill, men ändå inte slutar - skulle det kunna bero på att de inte VILL sluta? Att de helt enkelt inte ser någon vits med att sluta med något som har så få skadeverkningar? Jag är personligen inte förtjust i haschrökning, men det är inte värre än alkohol. Bara olagligare. | |
| clullanc | 2013-03-11 12:24 | |
![]() | Det kommer alltid finnas missbrukare, och det ändras inte av förbud. Jag tycker som många andra i tråden att om droger som nikotin och alkohol ska vara lagligt, bör även en jämförelsebar drog som marijuana vara det. | |
| bolin123 | 2013-03-11 12:30 | |
![]() | Pillan700. För att dom inte vill skulle jag tippa på... | |
| fengur | 2013-03-11 12:34 | |
![]() | Det ska vara olagligt är min åsikt. | |
| onlaaajn | 2013-03-11 12:40 | |
![]() | Fråga: Är alkohol farligare än cannabis på lång sikt? Svar: Alla droger har sina speciella risker och skadorna på lång sikt ser olika ut för olika droger. Det går inte att t ex enbart utgå ifrån antalet som årligen dör av respektive drog och sedan dra slutsatsen att de droger som orsakar flest dödsfall (alkohol och tobak) är farligast. För att kunna jämföra drogerna måste man veta hur många som använder respektive drog och helst skall användarna, för att kunna renodla effekten av en specifik drog, enbart använda den drogen. Ett annat problem när droger skall jämföras är att livssituationen för användarna kan skilja sig markant och att levnadsomständigheterna i sig kan bidra till ohälsa och skador. Det är svårt att renodla vad som är en effekt av drogen och vad som beror på livssituationen. Detta är exempel på faktorer som gör det svårt att göra jämförelser och utse den farligaste drogen. Vad vi dock kan säga är att överdoseringsrisken är större för vissa droger än för andra. De kan leda till akuta dödsfall eller allvarliga medicinska komplikationer. Bland dessa droger kan främst nämnas heroin, alkohol och GHB. Andra drogers farlighet kan vara av mer långsiktig karaktär, däribland cannabis som efter ett långvarigt bruk kan orsaka permanenta skador på hjärnans kognitiva funktioner. En drogs farlighet ligger dock inte enbart i om den är dödlig eller leder till medicinska skador. Droger kan påverka och förändra en människas liv på många sätt. Exempelvis påverkar en alkoholmissbrukares sociala liv även de anhöriga. Dessutom kan andra komma till skada av alkoholens effekter genom t ex våld eller trafikbrott. Allt detta sammantaget gör det omöjligt att på ett övergripande sätt jämföra olika drogers farlighet. Källa: Beroendemedicin av Johan Franck, Skador av hasch och marijuana, Statens folkhälsoinstitut Publicerad 18 Sept 2012 | |
| susila | 2013-03-11 12:47 | |
![]() | Clullanc: Jag är inte säker på om jag vill att nikotin (främst i form av cigaretter) ska vara lagligt. Tobaksrökning är inte ens kul, bara skadligt. | |
| sus50 | 2013-03-11 12:50 | |
![]() | Förstår inte att inte någon av ovansående känner någon som fått bestående problem av hasch (psykos tex). Det ska inte legaliseras enligt min åsikt. | |
| susila | 2013-03-11 12:54 | |
![]() | Man kan kanske i det här fallet jämföra med prostatacancermedicinen vi diskuterade igår. Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv kanske det är bättre att göra hasch lagligt. Skadeverkningarna är inte enorma (återigen ur ett samhällsekonmiskt perspektiv) men kostnaderna för att jaga och lagföra haschrökare är mycket stora och resurskrävande, dessutom är konsekvenserna för en haschrökare som blivit påkommen väldigt allvarliga, t ex kan det bli svårt att efter en sådan händelse komma tillbaka till arbetslivet, man blir av med körkort osv - man får helt enkelt sämre möjligheter att vara lönsam för samhället. Dessa tunga konsekvenser står inte i rimlig proportion till brottet. | |
| consulting | 2013-03-11 13:12 | |
![]() | Tycker att det är helt befängt att förbjuda något som växer i naturen helt fritt... Släpp det fritt så var och en kan få ha lite roligt i livet!!!! | |
| consulting | 2013-03-11 13:29 | |
![]() | tänk sen hur mycke pengar staten skulle inbringa på skatt... 1g kokain kostar ca 30kr att framställa, frakt och paketering ytterligare 30kr/g. 1kg ligger på 210000 +- nån tusenlapp i inköp i Latin Amerika, skicka 1kg med flyg kostar 6-700:-, 210700:- sen eftersom det är ca95% rent så kan du utan att skämmas slå ut det till 2,5kg då är du helt plötsligt nere på 84000/kg invest... slutpris till kund är 1000:- alltså gör du en ren vinst på ca 2,2mille på varje kg blir det ungefär samma skatte tryck på kolan som på bensin så kommer staten tjäna 1,8mille på varje kilo som säljs. Hyffsad profit... | |