Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade74
Mobilspel
Pågående19 711

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nyckelpigan_2013-03-18 01:30
Antal inlägg: 543

Vad göra 100 liter vatten i huset!
Vid 23-tiden så badade sonen. När han skulle släppa ut vattnet var det totalstopp i avloppet så vattnet rann ut!

Vid beräkning av badkar, lite rann ner - sakta osv kom vi fram till att 70-100 liter har runnit ut.

Några få liter lyckades vi suga upp innan det försvann nerför trappan och genom denna till utrymmer under trappan. I det utrymmet så var det inte mycket vatten - lite blött på golvet och på sakerna men inga mängder!

Kollat igenom var det skulle kunna komma ut men inte sett något på golv, tapeter, färg osv!

Trappan och badrummet ligger mot en yttervägg.

Vad skall jag nu göra? Låta det vara? Sätt upp byggfläktar (verkligen nödvändigt - och i så fall var?)
Vattnet försvann..... Hrm. Sälja kåken snabbt eller hyra byggfläkt?

Är det någon som kan och vet - var så snäll å ge mig ett råd!

Råd som ring en rörmokare, ring vvs, försäkringsbolaget eller spekulationer i vad som hänt - är ointressanta för mig!

Vad jag söker är någon som VET och KAN hur man gör vid en sådan här typ av läcka. Behöver givet inte vara expert utan lite händig men med kunskap :-)

Mycket tacksam för svar!!!

bolin1232013-03-18 04:09
Antal inlägg: 41

Det enda att göra är väl att bryta upp golvet och lägga nytt. om det har runnit in under så dröjer det inte länge innan ni märker det.

pabster12013-03-18 06:38
Antal inlägg: 707

byggfläktar snabbt!! få det att dunsta bort innan det blir mögel!

VildHusse2013-03-18 06:40
Antal inlägg: 5

Det finns ett antal olika material som vattnet har träffat på sin upptäktsfärd i ert hus.
Isolering och Gips är duktiga absorbenter.
Skaffa en fuktmätare och leta upp vattnet. Hittar ni det nu kan ni troligen rädda det mesta av förödelsen.
Lycka till.

Bitte - Administratör2013-03-18 07:08
Antal inlägg: 24199

Ring försäkringsbolaget och anmäl skada så får du hjälp med vad som måste göras

Bitte

Lill-IT2013-03-18 10:01
Antal inlägg: 31590

Jag fick vattenläcka för två veckor sen.
Försäkringsbolaget skickade en man som mätte var vattnet tagit vägen och sen satte han avfuktare med lufttunnlar.
Jag får ändå riva hela halltaket.. tapeta om och lägga nytt golv.
Lider med er.. men snälla, kontakta försäkringsbolaget och låt fackmän hjälpa er så ni inte får mögel.

JesusGudsson - Ej medlem längre2013-03-18 10:19
Antal inlägg: 1169

Annars kan ni fylla hela huset med kattsand och åka på semester i två veckor. Inte heelt säkert att det funkar men skönt om det gjorde det, eller hur?

solgläntan - Ej medlem längre2013-03-18 10:26
Antal inlägg: 29

skaffa roddbåt ;)

kennils2013-03-18 10:33
Antal inlägg: 1

Solgläntan, du saknar empati!

solgläntan - Ej medlem längre2013-03-18 10:50
Antal inlägg: 29

Förlåt....var inne på humor läste inte allvaret :(

Minta2013-03-18 10:51
Antal inlägg: 20042

Hur blir det så? Om avloppet inte rensats på ett tag, fel på rören eller vad?

Lill-IT2013-03-18 10:54

Hos mig var det ett gammalt gjutjärnsrör som spruckit. Det hade inte smygläckt utan det märktes med en gång. (Vattenfall i hallen)

Minta2013-03-18 11:03
Antal inlägg: 20042

Usch, låter inte roligt. Gjutjärnsrör är väl ingenting man kollar med jämna mellanrum.

Lill-IT2013-03-18 11:09

Jag lät kolla dem förra året och fick beskedet att de var okej.

nyckelpigan_2013-03-18 11:26

Tack för alla seriösa svar!

Lill-IT verkar nästan vara kopia på vad som hände här förutom att vattnet tog trappan ner :-) och detta var en engångsföreteelse på ca80 liter.

Då vattnet inte rann ner mitt i huset utan alldeles intill en yttervägg genom en trappa så skaffar jag en luftavfuktare.

Tack!

nyckelpigan_2013-03-18 11:30

Lill-IT - du har alla mina sympatier, vet hur jobbigt det är med vattenskada av sådant slag!

I mitt hus så gick golvvärmen sönder å det rann ut vatten så hela undervåningen förutom köket fick bilas upp och göras iordning, byta golv - tja, rubbet. Inte kul! Kostde 15 000 sek.

4 år senare var det dags igen - lika illa och 18 000 sek....

Förutom att huset var en byggarbetsplats i några månader :-)

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-03-18 14:30
Antal inlägg: 231

Men har du hemförsäkring på huset för olika sorts skador som kan uppkomma, så kan du ju genom denna försäkring få hjälp med vad som ska göras.?

nyckelpigan_2013-03-18 14:41

Jomenvisst xxxANxxx.............. Nu är det så att det kostar pengar. Det är inte bara och endast självrisken! Jag orkar inte förklara men så är det - blir alltså massa åtgärder.

Då ville jag alltså veta hur det egentligen är med denna händelse - är det illa eller inte? Tex så om någon har ett sår så vet man generellt om det behövs sys eller inte. Istället för att åka till sjukhuset å vänta flera timmar, läkare syster osv.

Förstår du?

Så istället för att ringa upp FK å kanske åka på 10 -20 000 så ville jag höra med folk som vet något om denna fråga först!!!

Jag har fått svar, inte bara härifrån. ´

Har lite svårt att förstå varför man skall ringa och be om hjälp om precis allt. Har vi verkligen blivit sådana ensamma öar som bara och endast kan det vi jobbar med?

Tycker det är skrämmande den utvecklingen vi går mot!

Inget ont om dig nu xxxANxxxx - inte personligt menat!!!

Om cykeln får punka så lagar jag den.
Byte av sommar till vinterdäck - fixar jag
Behöver sys om något - fixar jag,
Överklagande juridisk - fixar jag
osv.

Varför inte skaffa info å söka en lösning själv?

Och hur mycket kan så kallade experter som man skall lita på? Tyvärr alldeles för lite har jag märkt....

JR Ewing2013-03-18 14:54
Antal inlägg: 10

10 - 20000?

Knappast möjligt. Varför har du husförsäkring om du inte anmäler skada?

Sote2013-03-18 14:57
Antal inlägg: 3557

En anledning kan ju vara att om man gör fel så kan följderna bli änne dyrare i slutändan. Visst -om man själv är kunnig inom ett område som inte kräver expertis så är det väl nema problema, som tex att sy om något, men hanslar det om tex en elinstallation då bör man alltid ta hjälp av en riktig elektriker och inte en hemmafixare. Tex så har antalet anmälda vattenskador ökat lavinartat sedan hemmafixarprogram blev populära. VVS firmorna har fullt upp med sanering och renovering efter att nån tomte har tyckt att hen minsann kunde fixa sin toa själv. Så det där med att lösa alla problem själv är inte alltid bästa lösningen i längden. Sedan ska man ju tänka på att om man tänker flytta någon gång så kan det då upptäckas skador som varit en följd av en tidigare läcka tex. Då kan det bli väldigt dyrt att åtgärda. Vatten har en fantastisk förmåga att ta sig in lite här och där och orsaka stora problem som kanske inte upptäcks förrän ett par år senare.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?