Spelrum
Giraffen62
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade107
Mobilspel
Pågående19 640

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Guldplate2013-03-26 06:15
Antal inlägg: 1212

Felande reklam
Såg precis en reklam på expressens hemsida. Den lyder så här:

Hur smart är du egentligen?
Vet du svaret?

10+10*0+10=?

Svarsalternativen är 0,10,20 eller 200. Nu får ni rätta mig om jag har fel men eftersom man alltid ska räkna gånger före både plus och minus så borde svaret bli 20. Det svaret är fel enligt reklamen utan de hävdar att det blir 10.

Hur smart är det att offentligt fråga hur smart andra är i en reklam och sen ha fel själv?

Guldplate2013-03-26 06:20
Antal inlägg: 1212

Kan lägga till en annan reklam som jag sett här inne på Betapet. Det var samma typ av frågeställning och var reklam för en hemsida för IQ-tester.

Hur smart är du frågades och se satte dom upp ett klassiskt färgseende-test där man skulle se en siffra i en cirkel skapad av prickar i olika färger. Frågan löd sen. Kan du se siffran?

Hur imponerande är det av en sida för intelligenstester att sätta upp ett test som baserar sig på färgseende?

Det är ju att säga att om du är färgblind eller blind så är du IQ-befriad. =)

susila2013-03-26 07:22
Antal inlägg: 459

Nu vill jag att någon förklarar varför det skulle bli 10.

10+0+10=20

siwu2013-03-26 07:26
Antal inlägg: 1242

10+10*0+10...det blir 10!

10+10=20
20*0=0
0+10=10
Du ska räkna i ordningen, det är väl om det är parenteser du tar gånger först?

nulltj - Ej medlem längre2013-03-26 07:34
Antal inlägg: 14052

Nej, alltid gånger först? Vid parentes alltid parentesen först, oavsett räknesätt.

siwu2013-03-26 07:48
Antal inlägg: 1242

Ok, har glömt parentesreglerna...

theKurgan2013-03-26 07:50
Antal inlägg: 147

Nej det blir 20. Som guldplate säger så räknar man multiplikation före addition. Alltid räknesättet som avgör ordningsföljden.
Parenteser innebär att man måste beräkna det som står innanför parentesen innan man beräknar vad som står utanför, men påverkar i övrigt inte räknesättens prioritet.

theKurgan2013-03-26 07:51

Skriver visst lite långsamt.... ^^

theKurgan2013-03-26 07:57

Jag förmodar att den som gjort reklamen beräknat uttrycket på en vanlig billig miniräknare och därmed slagit fram delresultaten efter hand, från vänster till höger. Då får man mycket riktigt 10, men vad man egentligen beräknat är (10+10) * 0 + 10, vilket ju inte var frågan.
Nej, värdelös reklam helt enkelt, på ett lite tragikomiskt vis.

susila2013-03-26 08:28

Tack, Kurgan.

En aning skrämmande. Vi har världens ungefär dyraste skola och de flesta går i skolan i 12 år minst. Och ändå.

nulltj - Ej medlem längre2013-03-26 08:53

Man måste lyssna i skolan också, inte bara vara där.

susila2013-03-26 09:36

Ja, nulltj. Men skolan kanske också skulle inrikta sig på att faktiskt försöka bibringa eleverna kunskap, inte bara ägna sig åt social samvaro. Det borde kunna gå att kombinera.

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-26 09:39
Antal inlägg: 1646

Jag klarade mattetalet. Jag tror inte jag kan känna igen tjugo snarlika blommor längre. Skolans ansvar?

nulltj - Ej medlem längre2013-03-26 09:43

Jag har aldrig haft problem med lärare som inte velat lära ut, däremot med klasskamrater som sabbat.

susila2013-03-26 09:53

Men det är på nåt vis ändå skolans ansvar att se till att skapa en miljö där man kan lära ut, utan att klasskamrater sabbar. Man skulle inte acceptera kamratsabb på en arbetsplats.

Gnagel, det är klart att mattetalet är enormt mycket viktigare än 20 blommor. Mattetal kan bla ha en förödande inverkan på ens ekonomi om man inte kan tolka dem. Medan få människor råkar i riktigt trångmål pga oförmåga att namnge snarlika blommor.

susila2013-03-26 09:55

De fyra räknesätten samt att läsa och skriva åtminstone enklare texter, det borde väl ändå 12 års skolgång lyckas bibringa eleverna?

gnagelram - Ej medlem längre2013-03-26 10:02
Antal inlägg: 1646

Visst. Men de allra flesta klarar mattetal, inklusive parenteser, när de är kommer ur verkligheten. Om man har köpt ett äpple och fyra bananer skulle ingen ställa upp det som a+4*b och sedan räkna i fel ordning.

Folk tenderar att övervärdera formellt uppställd kunskap, särskilt sådan man själv är bra på.

La Zerotta2013-03-26 10:06
Antal inlägg: 21

Mina barn gick i skola med lärare från anglosaxiska länder (england, nya zeeland, usa). De hade stenhård dichiplin på ungarna som verkligen lärde sig mycket och satt som ljus i klassen. Tyvärr tålde inte de riksvenska (svenne) föräldrarna dett autan började ifrågasätta att deras barn blev tillrättavisade. Efter att de klagat hos rektorn orkade lärarna inte med de jävliga föräldrarna och slutade. Så nu har skolan svennelärare dvs helt inkompententa, okvalificerade jönsar som bara sitter av lektionerna. Ungarna leker rövare och lrä sig knappast att räkna med parenteser. Och svenneföräldrarna är väl också nöjda får jag hoppas...

atcg2013-03-26 10:58
Antal inlägg: 18

25-åringar som trots massvis med högskolepoäng inte förstår de enklaste matematiska regler och därmed räknar fel, som särskriver och inte kan skilja på de och dem. Liksom alla tidigare generationer förfasar jag mig över den yngre generationens brister och förfall. Skillnaden är att nu är det är Sverige som sticker ut negativt i den ena begåvningsundersökningen efter den andra. Ungdomar i många andra länder är helt enkelt mer begåvade.

Lärare har, till skillnad från yrken inom exempelvis sjukvård mycket små möjligheter att göra karriär eller få en rejäl lön. Svenska lärare saknar auktoritet och arbetsmiljön är ofta usel. Ett eget arbetsrum eller ens en egen arbetsplats är bara att drömma om.

Självklart leder detta till svårigheter att fylla alla platser i lärarutbildningarna. Ingen med ambitioner vill numera bli lärare. De riktigt kvalificerade personerna söker sig till andra yrken.

Som man bäddar får man ligga.

susila2013-03-26 11:22

Gnagel, om man struntar i parentesregler och bara kollar på vad räkneexemplet i huvudinlägget handlar om, så ser man att det måste bli 20. Men istället för att försöka förstå detta enkla tal börjar folk krångla med parentesregler som de har något vagt minne av från skolan.

Har du en hög med tio äpplen, en hög med 0 x tio äpplen och en hög till med tio äpplen och lägger ihop allihop i en och samma hög så har du 20 äpplen.

atcg, ja, det är sorgligt att vi de senaste decennierna har rekryterat elever till lärarhögskolan bland människor som helt enkelt inte kvalar in någon annanstans. Men så blir det ju med låg status, låg lön, tung arbetsbörda och hela tiden inskränkta "förmåner" (som t ex egen arbetsplats) och utökade skyldigheter samt att fler föräldrar ska lägga sig i och yla om kränkning så fort snorungen inte får högsta betyg trots minimal prestation.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?