Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 926

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-04-06 23:16
Antal inlägg: 17540

Restips - Skottland
Om två månader skall jag och maken bila till Skottland.

Tanken är att köra över Nederländerna och ta färja över. Vi är lite optimister och har inte förbeställt någonting utan tänkt och oss att bara flyta iväg och åka över genom Europa upp ta färjan över, bila genom England och upp till Skottland och skutta runt lite på bed and breakfast i princip..

Jepp .. lite väl naivt kanske.

Frågan är alltså .. någon som har tips på bra resväg, resmål, som vet om vi måste förbeställa biljetter någonstans eller om detta är/verkar genomförbart osv..

Vad skall man tänka på?

Något man bara måste se?

Tips och tankar mottages tacksamt.

Silfverkrok - Ej medlem längre2013-04-06 23:19
Antal inlägg: 7174

har en känsla av att du kan skicka nulltj ett meddelande om detta :)

nulltj - Ej medlem längre2013-04-06 23:31
Antal inlägg: 14052

Ojojoj...mitt absoluta favoritland på många sätt. Ska inte vara något problem att lösa saker efter hand; gå in på turistbyråerna och plocka upp en guide över lokala vandrarhem/b&b så löser det sig med max ett par samtal. Samma sak med färjor & liknande.

Jag skulle kunna ge er en mängd olika resrutter, men det beror ju på vad ni vill se. Själv hade jag kört lite på måfå norrut och gjort avstickare när något verkar intressant. Britterna är väldigt duktiga på visitors centres och att göra turistattraktioner av precis allt.

Förutom London är favoriterna Newcastle, Lake District och Peak District i England. I Skottland är Glasgow (stadskärnan, pubkulturen) & Edinburgh (Edinburgh Castle, Holyrood, Arthurs Seat...) nästan obligatoriska, man bör se Isle of Skye (The Quiraing är helt magiskt), Eilean Donan ("Mio, Min Mio"-slottet), Loch Lomond & The Trossachs, Cairngorm...Inverness! Och Loch Ness, även om den mest bara ligger där. Besöka minst ett whiskydestilleri, kanske också Black Isle Brewery utanför Inverness.

Finns hur mycket som helst...

nulltj - Ej medlem längre2013-04-06 23:32

Haha, bra där, kroken ;)

micro1132013-04-06 23:33

nulltj
Jag skickade just PM till dig :)

nulltj - Ej medlem längre2013-04-06 23:33

Jag svarade just :)

micro1132013-04-06 23:37

Tack, så jättemycket.

Vi har tänkt besöka något whiskydestilleri för skoj skull, men också lite historiska platser, och ett par spökplatser :)... och självklart naturen,

Jag hoppas det skall vara lite av den atmosfär som man sett på film/TV - lite kargt så där med klippor och byggnader och inte så mycket "modernt som på andra platser .. Svårt att förklara

nulltj - Ej medlem längre2013-04-06 23:42

Helt fantastisk natur, kargt och vackert. Klippor som störtar rakt ner i havet. Isle of Skye är lite som landet i miniformat, där får man alla variationer på en gång. Eilean Donan och Urqhart Castle har bra rundturer, liksom Edinburgh och Stirling Castle. Spöktur; kan rekommendera Edinburgh Dungeon eller St Mary's Close (också E-burgh).
Cairngorms är en nationalpark, fantastisk att bila igenom.
Öht ett land som lämpar sig för att köra dit man vill, inte planera sönder rutten.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-06 23:44

Destillerier med bra rundturer: Glenmorangie (norr om Inverness), Talisker (Isle of Skye), Oban (i staden Oban), Dalwhinnie (nära Loch Ness)...till att börja med.

Jobbar2013-04-07 11:42
Antal inlägg: 503

Nulltj har redan sagt det mesta, men här är lite till: Highland Games i Lochearnhead (lagom stort), vandra till toppen av Ben Nevis (Storbritanniens högsta berg). Jag och min familj ska till Skottland i början av juli, och då tänkte vi prova valsafari på västkusten. The Crannog Centre vid Loch Tay: museum med rekonstruerad flera tusen år gammal hustyp på pålar i vattnet med en massa "prova-på" av att göra upp eld och gamla hantverkstekniker. Skottland är fantastiskt!!

Capeflyer2013-04-07 12:01
Antal inlägg: 235

Åker ni till Edinburgh är Edinburgh Castle och Arthur's Seat självklara. Sen finns också den botaniska trädgården om ni gillar sådant samt Mary King's Close och Edinburgh Dungeon om ni gillar spökhistorier och liknande..

Jobbar2013-04-07 12:09

Jag skulle nog boka färja i förväg. En vacker trakt och ett vandringscentrum är Glencoe

nulltj - Ej medlem längre2013-04-07 12:13

Ja, Glencoe, ja! Makalöst vackert. Och Ben Nevis; dock alltid varit full dimma på toppen så aldrig sett utsikten.

Guldplate2013-04-07 12:19
Antal inlägg: 1212

Jag gilkade Inverness som Nulltj redan nämnt. Höglandets huvudstad, närheten tilk Loch Ness och deras berömda Nessie. En del påstår att det är vägen gen Inverness som Nesdie ska ha simmat. Sen är det en mysig stad i sig. Berg, vatten, natur... Allt i ett.

Fast jag skulle nog gå på det mesra av Nulltj:s tips! :-)

Guldplate2013-04-07 12:19
Antal inlägg: 1212

Jag gilkade Inverness som Nulltj redan nämnt. Höglandets huvudstad, närheten tilk Loch Ness och deras berömda Nessie. En del påstår att det är vägen gen Inverness som Nesdie ska ha simmat. Sen är det en mysig stad i sig. Berg, vatten, natur... Allt i ett.

Fast jag skulle nog gå på det mesra av Nulltj:s tips! :-)

nulltj - Ej medlem längre2013-04-07 12:26

Falkirk Wheel (i Falkirk, ganska nära Stirling och E-burgh); om man är det minsta teknikintresserad så är kanalslussen ball att titta på.
Dee, Tay, Spey och Tweed (m fl) har man redan koll på om man är fiskenörd, men vackra dalgångar även för den som struntar i laxen.
Old Man of Storr på Skye glömde jag nämna, och säkert tusen andra saker..

Jobbar2013-04-07 12:28

En sak kan man vara säker på: det finns alltid någonstans att äta och någonstans att bo. Dessutom har jag aldrig stött på någon ovänlig invånare - tvärtom, gästfriare får man leta efter

nulltj - Ej medlem längre2013-04-07 12:30

Det är min erfarenhet också, väldigt enkelt land att turista i; om man tar med sig en smula ödmjukhet så är man som hemma.

micro1132013-04-07 13:51

Tack för alla tips.
Vi har idag suttit och gått igenom en del, tittat på bilder och börjat fundera på resrutt.

Vi har tidigare varit lite inne på att ta färja över till södra England, men har nu ändrat oss och kommer att satsa på färja till Hull eller Newcastle, och utgå därifrån eftersom vi då får mer tid i den trakt som vi verkligen vill se och uppleva och mindre transporttid dit så att säga.

Det låter jättebra att man enkelt kan få tag på äta/bo, eftersom vi vill vara väldigt "fria" och inte uppbokade på resan. Kunna ändra färdriktning, stanna extra på olika platser osv ... Vilket är svårt med förbokat.

Har jag förstått det rätt så skall det inte heller vara någon fara om man hamnar i läget att man måste stanna bilen vid vägkanten och sova?
I alla länder är ju det inte lämpligt.

nulltj - Ej medlem längre2013-04-07 14:13

Jag hade inte bangat att sova i bilen i Skottland, nej. Men det är som sagt oftast jätteenkelt att hitta boende, finns alltid nån liten turistbyrå att fråga på; eller ännu bättre, fråga på närmsta pub.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?