Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 633

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132013-04-09 07:35
Antal inlägg: 17540

Erkännande - straffrabatt
Tomteverkstan skall lansera en ny rättspolitik inför valet 2014, bland förslagen finns bland annat att den som erkänner sitt brott .... medverkar till att brottet klaras upp .. skall få straffrabatt.

B.Ask anser att det skall "finnas en poäng" med att erkänna, samt att förslaget skall leda till "snabbare och bättre rättsprocesser".

www.aftonbladet.se/n...65 64961.ab

Bra eller dåligt förslag?

Finns det en fara för att rättssäkerheten urholkas?

Att det är ett steg på vägen mot en amerikanisering av rättssystemet med en urholkning av rättssäkerheten som följd?

Att det blir ett belöningssystem där för de misstänkta som kan välja att sänka sina straff när de inser att de åkt fast?

zuckläge2013-04-09 07:43
Antal inlägg: 151

Uddlöst,ett erkännande räcker inte, dom måste bidra med info som ger nån typ av bevisning hållbart för fällande dom och vet man att enda sättet för att bli fälld är att man själv ger den infon så avstår man nog, då går maan ju helt fri.

corlini2013-04-09 07:43
Antal inlägg: 3172

tveksam, tror dock inte det urholkar rättssäkerheten. är tveksam eftersom det inte påverkar antalet brott eller kriminaliteten.
som jag ser det är förslaget främst gynnsamt då det frigör arbetsbelastning i form av utredningstid och domstolstid, indirekt först då kan man dra paralleller till att dessa marginella avlastningar ger mer tid åt utredning av andra brott.

men det är bara teoretisk, i praktiken tror jag inte det påverkar mer än den enskilde brottslingen.

en farlig väg att gå, vad blir nästa steg? tjallar rabatt? angiveri? brottsprovokation? osv.

micro1132013-04-09 07:56

zuckläge
Jag tänker som dig - enda gången det skulle kunna gynna samhället/offret är ju om den misstänkte bidrar med information som utredningen inte kan ta fram själv - dvs den misstänkte fäller sig själv, och varför skulle denne vilja göra det.

Annars urholkas ju rättssäkerheten för offret/målsägaren.

corlini
Ja, vad blir nästa steg?
Om strävan är att spara pengar - kommer vi då slutligen hamna i den amerikanska processen där det faktiskt räcker med erkännande och man inte ens behöver rättegång utan kan "nöjda" sig på erbjudet straff?

Dessutom hur köpslår man i så fall med en misstänkt om straffrabatten inför ett erkännande?
Skall de erkänna i blindo eller skall tiden förhandlas fram innan det ges? Hur många års rabatt är det värt för att spara pengar på utrednings och domstolsförfarandet i det här målet... ?

Jag kan se en fara för just rättssäkerheten..

corlini2013-04-09 08:14

jo du kanske har rätt där, bla en ny bransch för målvaksuppdrag vid brott begågna av fler än en person?

om inte kriminaliteten sjunker eller fler brott blir uppklarade vad är vitsen kan man undra. har jag fattat det rätt så blir väl resultatet att de som erkänner kommer undan med dagens straffsatser och de som inte erkänner får skärpt straff. så kan jag tolka det iaf när man tänker efter och summerar in att de samtidigt vill skärpa straffen.

det handlar väl mer om kostnader och belastningskompensation på utredan, domstol och anstalt än det gör om kriminalitet. någonstans måste de ju kompensera för det ökade tryck det innebär med skärpta straff.

zuckläge2013-04-09 08:24
Antal inlägg: 151

Fokuseringen borde ligga på förebyggande insatser för att begränsa kriminaliteten istället, för oavsett hur det går med utredningen så är ju skadan redan skedd, det ändrar inte någonting i det avseendet.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-04-09 08:33
Antal inlägg: 2109

Jag är spontant positiv till alla lagförslag som av motståndarsidan bemöts med argument av typen ''och vad blir nästa steg?''.

corlini2013-04-09 08:37

Jaapm. jag vet :( visst är det en skitinställning jag själv avskyr men just detta förslag undrar jag verkligen över hur genomtänkt det är och vad som blir nästa steg eftersom väl genomklubbade förslag sällan tas åter så måste ju något mer komma sen den dag man upptäcker att det inte funkade eller gjorde varken av eller till.

jag tror det är ett helt meningslöst förslag sett ur rättsperspektiv och kriminalitet sett.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-04-09 08:58

Jaha. Men både du och micro har ju fundamentalt missförstått vad förslaget syftar på. Det handlar inte om att minska arbetsbelastningen. Vad det handlar om är ett väl beprövat så kallat ''kronvittnessystem'' som inte bara finns i USA utan även i Danmark.

Forskningen pekar på tydliga preventiva effekter av sådana här system. Dels genom att klara upp befintliga brott men också genom att underminera brottssyndikat med en kultur av att hålla varandra om ryggen. Så länge man inte tjänar på att ''skvallra uppåt'' i brottshierarkin kommer ingen att göra det.

www.svd.se/opinion/b...99 6164.svd

Hinken76 - Ej medlem längre2013-04-09 10:13
Antal inlägg: 1194

Jag tycker att förslaget har fler fördelar än nackdelar.

corlini2013-04-09 10:31

jaaapm.. ok, du tycker USA och danmark är föregångare med lyckade rättsamhällen och låg kriminalitet och är övertygad om att detta är rätt väg för sverige?

vilken forskning? i vilken nation har dett gett resultat? var bromsar detta kriminalitetens återväxt osv?

i brottsyndikat där medlemmar håller varandra om ryggen är det inte skitpopulärt att "gola" varför förslaget egentligen nyttjas mest av den ångerfulle lille tjackpundaren som snabbt erkänner för att få ett kortare straff. av sveriges årligen 1,4 miljoner brott, hur många tror du begås av brottsyndikat där man håller varandra om ryggen, en promille? en halv promille?

hur det funkar i teorin och vad som blir den vardagliga praktiska utgången för detta förslag tror jag skiljer sig åt.

att det välkomnas bla för att det snyggar till statistik på uppklarningssidan och gör den juridiska processen = kostnaden = resursåtgången osv effektivare kan vem som helst räkna ut, MEN hjälper det problemet med kriminaliteten i samhället och gör det någon skillnad och vad blir följdeffekten?

jag påstår inte att JAG har rätt, jag säger bara vad som är min spontana tanke och varför jag ställer mig skeptisk till förslaget.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-04-09 10:38

Nej.

corlini2013-04-09 10:44

på tal om att fundamentalt missa frågan upprepar jag den

- vilken forskning? i vilken nation har dett gett resultat? var bromsar detta kriminalitetens återväxt osv?

i brottsyndikat där medlemmar håller varandra om ryggen är det inte skitpopulärt att "gola" varför förslaget egentligen nyttjas mest av den ångerfulle lille tjackpundaren som snabbt erkänner för att få ett kortare straff. av sveriges årligen 1,4 miljoner brott, hur många tror du begås av brottsyndikat där man håller varandra om ryggen, en promille? en halv promille?

Måns_E2013-04-09 12:54
Antal inlägg: 12028

Om man nu vet att man har övertygande bevis mot sig så har man i dagens system ingenting för att samarbeta med polis och rättsväsendet, däremot så väger väldigt mycket i vågskålen för att man inte skall samarbeta alls. Jag kan absolut se en poäng med straffreducering efter överenskommelse. Även om det naturligtvis bör regleras så att det inte kan användas hur som helst. Men om det kan få fram de bevis som krävs för att fälla någon som är svårare att komma åt så är väl ett avdrag på några procent av strafftiden inte så mycket att tjafsa om.

micro1132013-04-09 13:28

jaapmeister
Det är faktiskt du som talar om ett annat förslag, eller ett delförslag av det som nu skall läggas .. alltså missförstått.

Det som det nu tas upp är eget erkännande:

------------------------- ------------------------- --------------------

Men för första gången öppnar Moderaterna också för att lagstifta om att den som medverkar till att brott klaras upp ska kunna få lägre straff.

Det kan både handla om att själv ange sig eller erkänna en gärning man redan är misstänkt för.

www.svd.se/nyheter/i...06 5290.svd
------------------------- ------------------------- -----------------------

micro1132013-04-09 13:31

Måns_E
Så att ge en våldtäktsman/misshandlare /mördare billigare straff för att denne är trevlig är alltså okej.
Det offrets lidande blir då mindre värt eftersom staten sparade nån krona?

Är det rättssäkerhet menar du?

Och den som är olydig och elak och inte samarbetar till sin egen inlåsning skall straffas extra -- inte på grund av grövre brott men för att denne inte vill bli inlåst?

Minta2013-04-09 13:38
Antal inlägg: 20042

Jag tänker på en del brottslingar, kanske alla, som inte tjänar något på att samarbeta eller erkänna utan kan ta en chansning och låta rättsprocessen ha sin gång och fälla avgörandet. I fallet Marina t.ex. blir det nu antagligen en rättegång till och fälls han får han ett långt straff, frias han ja då är han fri med enbart sitt samvete. Numera tycks det inte finnas någon tanke att det är bra att erkänna vad man gjort och ta sitt straff, det finns inget materiellt att vinna på det. Om det vore så att han skulle få två tre års straffrabatt och kanske mer på att erkänna, skulle han kanske överväga det. (Han är fortfarande inte dömd så jag säger inte att han gjort det även om mycket talar för det).

leseid2013-04-09 13:38
Antal inlägg: 63

Tycker förslaget är förlegat.Det finns inget nytänkande i det,så har det fungerat uti i verkligheten hela tiden.
Det är bara som så att våra "folkvalda"inte är verklighetsförankrade utan har gått omkring i en skyddad tillvaro ända sedn de insöp den första partipolitiska mjölen
Åter till straffsatserna, Begå ett brott i ett annat land och ta straffet hemma i Svedala där kan vi tala om strafflindring.

Minta2013-04-09 13:39
Antal inlägg: 20042

Jag tycker att det är bättre att en skyldig fälls och får sitt straff om än avkortat, än att en skyldig går fri därför att man inte lyckats bevisa att han/hon är skyldig.

micro1132013-04-09 13:50

Minta
Du anser alltså att vi avskaffa beviskravet helt och döma på erkännanden ... dvs avskaffa rättssäkerheten ....

Det är ju en farorna faktiskt. Och nej - det är knappast önskvärt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?