Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 599

Forumkategorier

Användare Inlägg  
spelare10012013-04-20 01:08
Antal inlägg: 295

Svensk...
Vad är och hur är en svensk idag?

TPP2013-04-20 01:17
Antal inlägg: 126

Jag är född i Sverige av en svensk mamma och dansk pappa så hur svensk är jag?

TPP2013-04-20 01:19
Antal inlägg: 126

Opps glömde att jag bott i Sverige i hela mitt liv sen 1961

Challe_B - Ej medlem längre2013-04-20 01:24
Antal inlägg: 5853

Yes we are all different! We are all individuals!

I'm not.

Tjattefackap2013-04-20 01:27
Antal inlägg: 832

Känner man sig svensk så är man la svensk.

spelare10012013-04-20 01:27

definitionen av en svensk är svår att tyda idag, vad ska vägas in, infödd med infödda svenska förfäder, religionstillhörighet eller vad?
Talade med en från en myndighet statligt anställd som beklagade att det tyvärr har blivit mycket brottslighet pga den statliga importen från andra länder som finns i vissa kommuner i landet för att de ska överleva, så får de statliga bidrag för att ta emot import. Det tråkiga är att de som kommer är inte ett dugg intresserade av att lära sig svenska och att arbeta, som de själva säger vi får ju betalt ändå så vi behöver inte göra något, hur tror ni det känns för en hårt arbetande invandrare från EU som aldrig fått ett enda bidrag för att starta en verksamhet i en utflyttningskommun i Sverige och då har dessutom kommun lockat dem hit till Sverige med fagra löften som de inte har hållit. Och det värsta av allt är att de ska få höra detta från de importerade s k flyktingarna när de erbjuder dem arbete.

spelare10012013-04-20 01:53

Jag själv har en invandrad förälder som har arbetat hårt och lärt sig svenska flytande som dagligen får erfara den nya invandringen som inte vill lära sig svenska , är hemma hela dagarna alltså inte arbetar men får 15000 rent i månaden från F -kassan fast de inte gjort ett handtag i landet utan bara gift sig med en annan icke svensk medborgare som ej heller vill arbeta utan har levt på F-kassan i 15 år och barnen de får ska gå på dagis för att lära sig svenska, som inte föräldrarna vill eller behöver lära sig, min barndomskompis jobbar på ett sånt dagis, ingen förälder arbetar och alla är muslimer och fast de är hemma så respekterar de inte vår a kristna högtider när vi vill vara lediga, men däremot tycker de att vi ska respektera deras högtider, allvarligt talat bor i Sverige eller vad? Sätt stopp för smygislamiseringen för våra politiker vågar inte göra det. Bevara Sverige svenskt, jag måste ha samma rätt som de som invandrar att vara patriot utan att bli kallad rasist. Men jag är jävligt trött på att bli illa behandlad i mitt eget land av de som kommer hit som flyktingar och som inte respekter min kristna tro i mitt eget land. Titta bara hur de beter sig mot minoriteter ifrån de länder de kommer och ändå är de så respektlösa mot oss och kallar oss vita hundar och rasister i vårat eget land. Det är för
javligt

spelare10012013-04-20 02:13

Det är skönt med Göteborgare som är la svensk....ler jag är från den östra sidan 08 men har aldrig haft problem med la göteborgare de är la lika som oss infödda 08..ler samma humor fast vi inte har kålle och ADA

spelare10012013-04-20 02:16

Älskar Göteborg med de infödda, språket är detsamma som i Stockholm men med olika dialekt är väl därför vi gillar att häckla varandra

spelare10012013-04-20 02:17

På ett hatiskt kärleksfullt vis

spelare10012013-04-20 02:25

Eller hur Tjattefackap?

Tjattefackap2013-04-20 03:06
Antal inlägg: 832

Va? Jahaa, nej jag är sthlmare jag.

kajix2013-04-20 04:29
Antal inlägg: 7767

Svensk är man om man klagar på invandrarpacket som kommer hit.

corlini2013-04-20 07:10
Antal inlägg: 3172

svensk är man när man anammat den "svenska" kulturen och dess traditioner så man känner sig "hemma" och fungerar i vardagen dvs man sitter inte i köer på soc med tolk år ut och år in och kan allt om bidrag men inte ett skit om politik, jämlighet, arbetsmarknad, vård etc.

oavsett var man är född och oavsett vad man har i sin historik kan man om man vill anamma och anpassa sig, man kan ta till sig och uppskatta, tycka det är kul och utvecklande att lära sig och man kan vilja verkligen vilja lära känna sin nya omgivning och det nya språket. gör man det så är man ju helt plötsligt svensk, gör man det inte så är man inte svensk, vill inte vara svensk vill bara bo här och få, få, få, få

enorm skillnad så svaret på trådens fråga är väl helt enkelt att man är svensk först när man vill vara svensk.

marmotte2013-04-20 07:29
Antal inlägg: 346

Jag håller med Corlini. Man är svensk när man vill vara svensk.

Tråkigt nog får vi ju inte ha någon stolthet över att vara svenskar, vi är så noga med att förhåna oss själva för att vi "äter rå fisk och super på midsommarafton" som någon skrev här häromdagen. Jag vet inte varför någon från ett annat land skulle vilja vara svensk när den gängse svenska inställningen till svenskhet är präglad av så utomordentligt låg självkänsla och så mycket självförakt. Vi är så jävla snabba att berätta hur icke-duktiga vi är. Det är ganska oattraktivt.

özzlung2013-04-20 08:37
Antal inlägg: 14

Vi har kultur och tradition som vi betraktar som svenskt men är ju inte det enl. , inte ens mat som trots allt funnits här rätt länge milt uttryckt så ja, kanske aldrig m.a.o.

Bisonbox2013-04-20 10:37
Antal inlägg: 1368

Man får det intrycket av många att vara svensk är något statiskt. Våra värderingar och självklara uppfattningar har de senaste 50 år ändrat sig otroligt mycket, kvinnliga präster, från alla röker var som helst till ingen röker någonstans, förbud mot barnmisshandel, samkönade äktenskap, barn får leka på en söndag, hemmafruns död, fritids, dagis, synen på våld inom familjen....

Om svensk innebär att man är missunnsam och dansar kring majstången, så är det inte mycket att vara stolt över

SämstpåBeta2013-04-20 16:46
Antal inlägg: 1760

Jag känner mig inte speciellt svensk, men det är där jag är uppvuxen och inordnat mitt liv. Då får jag göra det bästa av de möjligheter jag fått. Jag är stolt att representera Sverige när jag är utomlands, för trots allt upplever jag att bilden av svensken är god och positiv. Och detta måste svensken ha skapat genom åren, inte genom snack utan genom handling! Jag har faktiskt upplevt att det har varit till min fördel utomlands flera ggr då de vet att jag är svensk. Med det drar jag slutsatsen att det generella omdömet om svensken är god. Vi får fortsätta leva upp till den och upprätthålla den!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-04-20 17:02
Antal inlägg: 2906

Jag håller nog med Bisonbox och Sämst.
Är jättesvensk och det känns bra för det mesta, men ibland skäms jag över att vara svensk. T ex när asiatiska bärplockare behandlas som slavar. Och när svenskar som anser sig ha företrädesrätt ondgör sig över nysvenskar.

ttiittii - Ej medlem längre2013-04-20 18:35
Antal inlägg: 37631

jag är inte Svensk och kommer aldrig att bli det,det är inget att stå efter och är ganska betydelselöst

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?