Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 596

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Poppy Björk2013-05-05 13:13
Antal inlägg: 40

Göra i Umeå
Hej!

Jag skrev för ett tag sen angående olika bostadsområden i Umeå (www.betapet.se/forum...0 #2373394) Kan berätta att det bidde Tomtebo till slut. Det känns helbra med närheten till sjön m.m.

Är nu nyfiken på att veta mer om vad ni tycker om Umeå i största allmänhet - bästa restaurangen, skönaste naturområdet, har du några smultronställen, roligast som händer just i Umeå o.s.v. Och är det något du önskar INTE fanns i Umeå/finns det något du gärna undviker?

blue_moon2013-05-05 13:26
Antal inlägg: 9713

Grattis till ett bra val och kul att du trivs!
Eftersom jag bor i sydligaste Sverige har jag inga tips att ge, men det hoppas jag du kan få av andra.

Pluttisen2013-05-05 14:00
Antal inlägg: 592

Beror ju lite på vad du gillar att göra på fritiden

Bennechi2013-05-05 14:13
Antal inlägg: 81

Missa inte MADE-festivalen! www.madefestivalen.se/

Poppy Björk2013-05-05 14:15

Jag efterfrågar vad boende i Umeå uppskattar e.t.c med Umeå - vill ha alla möjliga vinklingar, smaker och åsikter om jag får ;)

Poppy Björk2013-05-05 14:16

Ovan till Pluttisen.

Tack för tipset, Bennechi - ska kolla in!

Pluttisen2013-05-05 14:17

Gillar du att Bugga å dansa foxtrot är Äpplet och Ersboda ett måste :)

Bennechi2013-05-05 14:18

Sen tycker jag att restaurangen Socialize är en av stans bästa, det mesta på menyn är ekologiskt och/eller närproducerat!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-05 14:18
Antal inlägg: 2906

Du bor ju vid stans bästa område för bad och fritidsaktiviteter. Nydalasjön med omnejd är helt underbart och har massor att erbjuda för alla åldrar.
Rekommenderar att ni i sommar besöker även havsbaden i Sörmjöle, Norrmjöle eller innestranden Bettnesand.
En tur med båt till Holmön och Norrbyskär sommartid är en härlig upplevelse.
Att åka färja över till Vasa kan också vara kul och man kan ta del av vad den finska sidan av Kvarken har att erbjuda.
Hamnmagasinet med omnejd vid den centrala stranden bjuder på sköna promenadstråk, servering och underhållning.
Nöjeslivet lever upp när höstterminen startar och ca 25000 studenter intar staden.
Det finns många bra restauranger i olika prislägen, dans och andra nöjen. Man får nog bäst koll genom att läsa de gratistidningar som kommer ut några ggr/år. De finns lite överallt där människor samlas.
IKSU är ett fantastiskt ställe för allehanda fysiska aktiviteter, spa, skönhetsbehandlingar och lunchrestaurang.
Om ni inte redan har upptäckt det har Umeå i mitt tycke världens bästa cykelbanor som även plogas och sandas vintertid. Men man får låsa sin cykel ordentligt eller ta in den i huset, för stölderna av cyklar är ett enormt gissel.
Men läs någon nöjesguide och kolla upp vad ni skulle tycka om för evenemang, mat mm.
Ingen behöver sitta ensam och ha tråkigt i Umeå om man inte vill. Studenter är för det mesta trevligt sällskap. Besök gärna universitetsområdet, även om ni inte ska plugga, ta en fika eller god mat på Universum eller besök det mäktiga biblioteket där.
Kan lägga till att universitetssjukhuset (NUS) är ett av de bästa i landet om man får någon mer krävande sjukdom. Men hoppas att ni får vara friska och trivas riktigt bra i Ume.

Bennechi2013-05-05 14:24

Och just det, Folkets Bio på Haga! Om en vill titta på annat än bara amerikanska storproduktioner som visas på vanliga biografer. Alltså Umeå, bästa staden! <3

limpan__22013-05-05 14:24
Antal inlägg: 2847

Gillar du att vara ute i skogen har du Grössjöns naturreservat alldeles bortanför Tomtebo. Det går en fin stig med många grillplatser runt sjön och ofta finns det ved utlagt, en lite mindre tillrättalagd sträcka än runt Nydalasjön helt enkelt. Ett annat fint naturområde är nere i Kont/Strömbäck en bit utanför stan.

burreburr - Ej medlem längre2013-05-05 14:39
Antal inlägg: 21

Har du ingen man att ta hand om Poppy?

Poppy Björk2013-05-05 15:31

blue_moon: Tusen tack! :)

Pluttisen - så de har dans där? Lär de ut också?

Pink ribbon: Härligt :) Tack så mycket. Det låter underbart att åka ut till havsbaden. Ska definitivt utforska det och mycket mer om det du tipsar om!

Bennechi - ja, det låter himla bra du. Mysigt med en folkets bio ;)

limpan, okej bra tips! Vi älskar skogen. Är det i Grössjöns naturreservat man gärna kan plocka hjortron också?

---

Hur är det annars - blir man halvtokig av mörkret/vinterhalvåret eller vad säger ni?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-05 15:44

Tackar själv för tipset om Socialize! Aldrig varit dit men det är sån mat jag gillar.

Danskurser finns det! En närstående till mig är salsainstruktör men h*n är väl förtrogen med styrdans också. Jag kan skaffa mer info om du inte hittar själv.
Ersbodadanserna rek. varmt. Drogfritt men mycket drag.

limpan__22013-05-05 15:45
Antal inlägg: 2847

Japp, det finns några bra myrar däromkring. Det är även riktigt gott om blåbär om du gillar dem med. Ett annat trevligt vandringtips är Tavelsjöleden som börjar vid I20 och går några mil inåt landet. Gillar du skog har du hamnat rätt, det finns ju väldigt gott om det här omkring!

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-05 15:49

På temat skog, utflykter och sevärdheter kan man ju nämna Norrfors ett par mil inåt landet mot Vännäs. Vet folk som brukar grilla och plocka bär där också.

www.visitumea.se/pro...sk a/205194

och där fanns det mera info om aktiviteter.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-05 15:51

Bildmuseet borde vara intressant för dig som är konstnär.

www.visitumea.se/pro...ee t/157465

Pluttisen2013-05-05 17:27

www.umeadansimperium.com/ är en bra dansklubb som ordnar kurser :) Har endast bra erfarenhet av dem då jag och min mamma var på en danskväll som de anordnade och även om vi var nya så blev vi uppbjudna :) Det är inte många dansklubbar som är så.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?