Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2013-05-09 23:49 | |
![]() | Ordets makt på väg att dö ut? Ordets makt har varit och är fortfarande väldigt stor i den värld vi lever i idag. Det märker vi inte minst när vi via nätet kan uppmärksamma omvärlden om förhållandena vi lever i och därigenom största regimer m.m. Fast är ordets makt på väg att förlora sin styrka? Med internet så har informationsflödet vi utsätts för mångdubblats och vem som helst kan föra fram sitt budskap. Tillgången till information är så stor att vi måste filtrera den och välja vad vi vill ta till oss. Vi vet också att mycket av det vi kan läsa på exempelvis internet saknar trovärdighet. Därför uppmanas vi också till att vara kritiska till det vi läser och lär oss. Finns det, när detta sker, en risk för att trovärdigheten i ordet urvattnas och att den därigenom förlorar sin makt som den har haft tidigare? | |
| apbur | 2013-05-09 23:55 | |
![]() | Menar du det tryckta ordet eller det skrivna ordet eller det uttalade ordet eller vad? Ordet har inte alls haft den särställning du pratar om. Möjligtvis det tryckta ordet för att informationen granskats innan. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2013-05-09 23:58 | |
![]() | Vilket svammel, du visar i ditt inlägg ett bra exempel på ett missbruk av ord. | |
| Aquila1 | 2013-05-10 01:50 | |
![]() | Guldplate-? | |
| Björn K-hamn | 2013-05-10 07:56 | |
![]() | Det skrivna ordet har demokratiserats, och därmed är det som Guldplate skriver svårare och svårare att veta vad man vågar läsa utan att bli överfallen av rappakalja. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-10 10:06 | |
![]() | nä ordet förlorar inte styrka varför frågar du guldplate?har du märkt av det?elller menar du svvärordens förstärkningar,eller någon som säger :åh kolla milijoner fåglar flög förbi,fast vi vet att det mara var 10 fåglar,men folk tar i så fruktansvärt för att få efekt,är det så du menar.eller jag ramlade och slog mig som kan bli:fan jag ramlade och slog ihjäl mig och jag är död nu och skadad över allt,kan du förklara närmare | |
| JarOfHearts - Ej medlem längre | 2013-05-10 11:30 | |
![]() | Att informationsflödet mångdubblats talar väl snarare för att ordets makt har ÖKAT i styrka. Och ord i sig har väl ingen trovärdighet, utan det beror väl på vem som säger det och hur de säger det. | |
| malmöiska | 2013-05-10 13:12 | |
![]() | Ordets makt har ökat tycker jag. Se bara vad tidningar och journalister kan ställa till med | |
| jellyflower | 2013-05-10 13:18 | |
![]() | Jag tycker att Internet har gjort mig bättre på att kolla och dubbelkolla källor. Förr tog jag en massa påståenden som de var, tänkte inte så mycket på varifrån de kom eller hur relevanta de eg var. Nu har jag alltid det här med källor i bakhuvudet vad jag än läser. Jag har alltså blivit mer kritisk och mindre benägen att tro på skrönor och amsagor. Jag antar att du menar någon form av inflation, Guldis. Jag tror inte så mycket på det. Snarare tvärtom. Mer info skapar behov av ännu mer info, sk infoholism. Då är ord oumbärliga. | |
| apbur | 2013-05-10 13:49 | |
![]() | Jag tycker öppningen är lite ogenomtänkt och fjantig och det är svårt att utläsa vad TS vill diskutera. Vad menar man med att ordet har urvattnats? Jag antar att TS inte vill diskutera ett specifikt ord och att betydelsen av det ordet har urvattnats. Att det ständigt strilande informationsflödet och med teknikens hjälp lättheten att sprida ogranskad information har tvingat oss att mer aktivt sålla trovärdig information från icke trovärdig information leder knappast till att det skrivna ordet förlorat sin betydelse och som TS påstår, makt. Menar han att röksignaler, eller varför inte morsemeddelanden, har högre trovärdighet när det gäller att sprida information tack vare att flödet är så litet? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-10 14:02 | |
![]() | Guldplate kom igen nu,förklara | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-10 14:03 | |
![]() | Jag förstår inte frågan. Jag skulle vilja påstå att ordet har större makt än någonsin. Man står liksom utanför allting om man inte kan ta till sig och vidarebefordra information via internet. Människor som är bra på att uttrycka sig i tal och skrift, samt behärskar flera språk har i dagens samhälle en otrolig fördel. Hoppas att grundskoleelever inser det. | |
| Mindymoo | 2013-05-10 14:07 | |
![]() | Jag förstår precis vad TS menar och är benägen att hålla med om att det finns risk att ordens värde urvattnas. Kanske har en del begrepp redan eroderat. Dels politiska termer, dels bildliga uttryck. Nu skriver folk som råkat ut för en motgång att de är kränkta eller rentav känner sig våldtagna. Ordet demokrati betyder knappt ens längre folkstyre utan har hamnat i en privatfålla – om jag inte får rätt i en tvist är det "odemokratiskt". Kvällstidningarnas rubrikord chock, krasch och katastrof har inte alls samma valör nu då de används i alla möjliga (och förr otänkbara) sammanhang. Och jag tror att det beror på den stora mängd skriven text vi möter hela tiden. Den som vill höras måste skrika, verkar det som. Man får hoppas att utvecklingen bromsar upp av sig själv. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-05-10 14:10 | |
![]() | då var jag inne på rätt spår då,bra du förklarade mindymo | |
| apbur | 2013-05-10 14:36 | |
![]() | Mindymoo, hur du får det till att TS menar att enskilda ord inte längre har samma slagkraft som innan förstår jag inte alls. Var läser du det? Ett frekvent användande av ett känsloväckande ord kommer ju så småningom tappa kraft. Den här förskjutningen av betydelse av ord är knappast något nytt, däremot går processen snabbare när ordet tillåts användas så frekvent och spridas så snabbt. | |
| apbur | 2013-05-10 14:39 | |
![]() | Dessutom använder sig TS själv av onödigt värdeladdade ord som "makt", "dö ut" och "urvattnas". Sten i glashus. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-10 15:19 | |
![]() | Det är väl inget konstigt med TS inlägg (enligt min tolkning). Förr läste man 1 tidning och det som stod där var sant. Nu är det ett stort brus ute i etern med all sorts information och man vet inte vad man behöver läsa längre. Det var inte bättre förr men det här är inte heller bra. Alla har inte förmågan att tänka kritiskt. Ex så har en del hittat till Avpixlat och tror att dom hittar sanningen där. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-10 15:21 | |
![]() | * alltså man trodde det var sant. (innan nån hinner före) | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-05-10 17:16 | |
![]() | Vem tror på något för att det står i bara en tidning (alltså innan internet)? Det fanns fortfarande fler än en tidning, även på stenåldern. Förutom nyheter i radio och TV. Det handlade nu som då att ha (och förhoppningsvis utöka) ett kritisk tänkande. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-05-10 17:22 | |
![]() | Ok, förlåt. Trodde alla visste att det är ett talesätt, men det kanske bara är lokalt. Här brukar man säga att står det i tidningen så måste det vara sant. (med ironi) | |