Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 32 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lika bra | 2013-05-10 22:46 | |
![]() | Forskning visar på att rasister har sämre kognitiv förmåga Inte för att jag sätter allt för stor tilltro till den här sortens forskning, det finns säkerligen en hel hel andra mer relevanta förklaringsmodeller. Men det är alltid kul att få sina fördomar bekräftade :-) "Lower Cognitive Ability Predicts Greater Prejudice Through Right-Wing Ideology and Low Intergroup Contact" pss.sagepub.com/cont...6. abstract Rasister är helt enkelt dumma i huvvet! | |
| fo sho | 2013-05-10 23:04 | |
![]() | Jaså det är därför man känner sig dum ibland. | |
| swesubb - Ej medlem längre | 2013-05-10 23:08 | |
![]() | Jag med kan klippa och klistra:) | |
| JarOfHearts - Ej medlem längre | 2013-05-10 23:10 | |
![]() | Quelle surprise! | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-05-10 23:27 | |
![]() | Rasister är dumma i huvudet, sant, och i och med rasism existerar i alla världsdelar går det tyvärr omkring alldeles för många av dem. | |
| fetabetapeta | 2013-05-10 23:51 | |
![]() | Hur avgörs vem som är rasist? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-05-11 10:41 | |
![]() | enkelt. dom som inte är rasister brukar säga: "jag är inte rasist, men..." innan dom säger något rasistiskt. ;) | |
| Captain MLI | 2013-05-11 11:39 | |
![]() | Men det är ju självklart. De flesta fördomar kommer ifrån okunskap, vilket ju är ganska vanligt hos korkade människor. Men jag undrar vilken definition av rasism författarna till artikeln har använt. Om de pratar om endast de som har fördomar mot människor med andra hudfärger, vilket rasist egentligen betyder, eller om de har använt folkmunsbetydelsen som innefattar de flesta former av främlingsfientlighet. Jag menar, det är ganska stor skillnad mellan att hata någon för att den råkar vara mörkhyad och att inte vilja att t.ex. muslimer ska få bo i Sverige. Båda fallen tyder på rädsla, ignorans och framför allt intolerans, men det andra fallet är oftast mer genomtänkt än det första, och är en attityd som även många intelligenta har. | |
| Måns_E | 2013-05-11 12:05 | |
![]() | Så xenofobi är mer genomtänkt än rasism? Det kanske bara är så att skallmätning inte ligger i tiden och då tar man till "kulturkortet" istället? Jag skulle säga att det är exakt samma mekanismer, bara lite olika ursäkter. | |
| fetabetapeta | 2013-05-11 14:06 | |
![]() | Beredd att hålla med dig där Måns. Men är vi inte alla rasister eg? Vem kan ärligt säga att den inte alls har idéer om människor som grundar sig i personens etniska ursprung/hudfärg/kulturel la bakgrund? | |
| Harajuri | 2013-05-11 14:08 | |
![]() | Ur ett etnocentriskt perspektiv är flertalet grundvärderingar, seder, lagar och normer i muslimska länder snällt sagt vidriga. Hur är det möjligt att kritisera kvinnoförtrycket i te.x Saudiarabien som verkar på alla plan i samhället utan att nedvärdera kulturen som är den direkta orsaken till förtrycket? Om det i dina ögon gör mig till en fullblodad rasist som använder sunda värderingar till att sprida propaganda om den vita mannens överlägsenhet får jag väl vara det. | |
| Silfverkrok - Ej medlem längre | 2013-05-11 14:19 | |
![]() | vita mannens överlägsenhet som slaktade det mesta i sin väg under koloniseringen, eller på senare tid startade två världskrig. är det den överlägsenheten du menar?? | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-11 15:08 | |
![]() | Skulle kunna tänka mig att alla populationer som bekänner sig till en extrem strömning har lägre kognitiv förmåga. Måhända är högerextremister ännu mer korkade än vänsterextremister, men det är nog ingen större skillnad. Fenomenet är detsamma, man har bara lite olika frisyrer och färg på flaggorna. Jag kan tänka mig att dra religiösa knäppgökar över samma kam också. Den gemensamma nämnaren är att dessa populationer består av lättledda fårskockar som guidas i sin ideologi av ett fåtal lite smartare personer som skocken uppfattar som karismatiska. Knappast ett överraskande resultat alltså. | |
| Journeyman1 - Ej medlem längre | 2013-05-11 16:04 | |
![]() | Hinken76: Varför endast "extrema" strömningar? Är en persons dragning åt moderaterna eller socialdemokraterna alltid mer välgrundade än någons dragning åt någon ovanlig politisk strömning? Karismatiska ledares inflytande är knappast ett fenomen begränsat till extrema strömningar. En strömning som brukar kalls extrem är anarkismen, som ju inte precis är känd för att förespråka ledare, karismatiska eller ej. | |
| diffdiff | 2013-05-11 16:11 | |
![]() | Är man rasist så är man väl lågbegåvad? | |
| fetabetapeta | 2013-05-11 17:39 | |
![]() | Märkligt hur man får ihop det. ... döma ut folk som har avvikande åsikter och samtidigt påstå att man inte dömer folk med avvikande hudfärg. . | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2013-05-11 17:42 | |
![]() | En hudfärg kan inte vara korkad, per definition. En åsikt däremot kan vara riktigt korkad. | |
| fetabetapeta | 2013-05-11 19:05 | |
![]() | Folk är korkade | |
| swesubb - Ej medlem längre | 2013-05-11 19:13 | |
![]() | Det finns ca 500000 muslimer i Sverige så om 20 år är (med den befolkningsökning som vi har) är Sverige övervägande muslimskt. Vem är korkade? | |
| Måns_E | 2013-05-11 19:20 | |
![]() | Du som tror på de tramsigheterna som du skriver är korkad swesubb. Vi har för upplysningsskull ca 100 000 praktiserande troende muslimer i Sverige. Praktiserande kristna är mångdubbelt mycket fler, ändå så tycks väl inte direkt kristendomen "ta över" Sverige? | |