Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 308

Forumkategorier

Användare Inlägg  
markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 20:42
Antal inlägg: 1825

Något tynger mig
Ställde mig på badrumsvågen i morse för första gången på ett par månader. Det blev nytt personbästa, kan man säga. Blivit mycket soffan på sistone och en hel del småätande sedan jag slutade röka för ett drygt halvår sedan (ersatte med snus, sedan niko-plåster, och sedan januari ingenting ... utom småsnasket då).

En rysning gick genom kroppen, i jösse namn - jag har närmare femton kilo som jag kan avvara. Ätit snålt hela dagen (dvs mycket grönt och mindre annat), tog en halvtimmes promenad på lunchen, flaxade runt stan på kickbiken en timme efter jobbet [in alles över en mil] och avslutade med tjugo minuters jogging (nä, orkade inte mer, dålig kondis). Ställde mig på vågen igen ... faktiskt halvannat kilo lättare än i morse.

Inte lär det väl fortsätta att rasa i samma takt om jag fortsätter likadant - eller? Någon som vet och har erfarenhet? Vill ju inte skämmas över valkarna när jag iklär mig min mankini i sommar :)

Lill-IT2013-05-20 20:45
Antal inlägg: 31556

Vill inte göra dig ledsen.. men det är antagligen mest vätska du förlorat idag..

Lill-IT2013-05-20 20:47

Men om du fortsätter så här.. så kommer du snart att märka skillnad. :)

akryl822013-05-20 20:47
Antal inlägg: 212

Du tappar i vikt relativt snabbt i början, men det är till största delen vätska. Inled med att skära ner på salt (eftersom det binder vätska) samt skippa större mängden av de kolhydrater du är van att proppa i dig. Var beredd på att känna dig hungrig ofta och mycket, men magsäcken vänjer sig snart vid mindre måltider och kommer således att dra ihop sig mer och mer. Ska du se nyktert på situationen så får du nog leva med att ha kärlekshandtag denna sommar, men det är ju bättre sent än aldrig att ta tag i det hur som helst :)

markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 20:51

Jag hoppas på skillnaden (och förstod att det är vätska, men inte baara väl :)) - skär nog ner duktigt på kolhydraterna samt håller igång motionen ett tag nu. Jag ser en vision framför mig annars: www.youtube.com/watc...et N02Nz3Qg vid 0:35.

apbur2013-05-20 20:53
Antal inlägg: 9699

Vill du känna dig stark och frisk medan du går ner i vikt så ät mer sunt och träna. Vill du uppnå resultat snabbt så är svält mest effektivt, tar av fettet du samlat på dig medan träningen kommer göra dig mer hungrig och kräva massa energi vilket kroppen först och främst vill ha i form av kolhydrater.

markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 20:56

Är svält då likställt med att käka typ gurka och annan tillfällig bukfylla? Fixar inte att gå hela dagen med knorrande mage så intensivt som det är på jobbet nu (lärare, betygstider ...)

Lill-IT2013-05-20 20:57

Om du rör på dig så mycket så räcker det att dra ner på kolhydrater.. inte utesluta helt.

akryl822013-05-20 20:59

Gäller att tänka realistiskt bara :) Jag själv genomförde en diet för några år sen. Tappade väl 3 kg första veckan och jag vill nog påstå att det bara var vätska. Eftersom jag tränade tung gymträning begränsade jag viktnedgången till 0.5 kg vecka för att fortsätta orka prestera/behålla styrka på mina träningspass samt vara mer säker på att tappa vikt i fett än muskelmassa (som väger mer). 15 kg tog mig 5 månader och då var det bland annat 50 minuter powerwalk varje morgon med enbart kaffe och vatten i kroppen. Utöver gympassen blev det även 20 min motionscykel i snabb takt efter träningarna och ev någon rask kvällspromenad. Kostmässigt gällde det också att ha väldigt god koll på vad man stoppade i sig, antalet kalorier/dag för att kunna justera vid missberäkningar, osv. Bra koll på antalet gram protein/fett/kolhydrater.

Vad jag vill poängtera är nog att det inte finns några direkta genvägar, men sen handlar det väl om hur "petig" man nu tänker vara. Vill man gå ner i vikt så är ju matematiken enkel - Energi in vs energi ut. Ät hälsosamt och motionera mycket, samt bit ihop och gråt dig till sömns över suget efter socker om du så behöver, så ska du se att det lönar sig :)

markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 20:59

Hmm, ska köra så hårt jag klarar och försöka att återkomma med rapporter här om jag kommer ihåg.

apbur2013-05-20 21:00

markoolio, precis, jobbigt att kombinera med arbete. Alternativet är att du svälter en dag på helgen och sen när kroppen vant sig vid att inte fyllas på med kolhydrater vid blodsockerfall kommer den mer effektivt börja bryta ner fettet men det är ju en jobbig övergångsperiod. Samma om du rör på dig mycket samtidigt som du drar ner på kolhydrater. Du kommer drabbas av blodsockerfall och bli vrålhungrig.

apbur2013-05-20 21:03

Morgonträning med förlängd nattfasta, du ska alltså hoppa över frukosten, är ett bra tips för då börjar kroppen förbränna fett.

akryl822013-05-20 21:05

Var heller inte snål med kanel, pepperoni och andra kryddor som hjälper till med förbränningen :)

nulltj - Ej medlem längre2013-05-20 21:06
Antal inlägg: 14052

Periodisk fasta funkar kanon, ät bara mellan t ex 10 och 18, och som apbur säger: träna innan första målet.

Gribshunden2013-05-20 21:07
Antal inlägg: 16

?

markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 21:09

Akryl, menar du verkligen pepperoni (korven) eller menar du fefferoni (grönsaken)? Gurka med kanel låter lite mysko, men det kanske funkar bra :)

apbur2013-05-20 21:10

Så typiskt mänskligt att ha dålig framförhållning och börja tänka på vikten först när sandalerna åker fram.

apbur2013-05-20 21:11

Erkänn du vill att han menar korven :)

akryl822013-05-20 21:12

Ät minikeso och krydda med kanel :)
Menade pepparn, inte korven.

markoolio5 - Ej medlem längre2013-05-20 21:20

Apbur, jovisst är jag mänsklig, eller typ ... fast det handlar i ärlighetens namn inte så mycket om sommarformen, ligger nämligen ändå inte på stranden ... det handlar om att skjortorna verkar ha krympt lite för mycket och jag först nu tagit mig i kragen. Id est - det kunde i princip lika gärna ha varit februari, det har gått för långt helt enkelt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?