Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 609

Forumkategorier

Användare Inlägg  
elaa2013-06-11 20:40
Antal inlägg: 15624

Journalistiken & nedtrappningar
Vet inte hur det är i alla tidningar i sverige men i den dagstidningen jag läser ska de dra ner på kultursidorna,
detta tycker jag är otroligt klantigt och ohållbart för det är redan för lite att läsa om kultur i dagensläget.

Kultur för mig är så mycket och behöver mer utrymme !

Vad säger ni har ni märkt nedtrappningar ?

Eller har sporten börjat mer och mer tagit över ?

Eller har journalistiken i tidningarna tappat stinget i huvudtaget ?

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-11 22:31
Antal inlägg: 114

Så här ligger det till:

Hela dagstidningsbranschen befinner sig i fritt fall. År efter år tappar de läsare/prenumeranter (under 2012 tror jag att det var så mycket som 10%!) och folk blir allt mindre betalningsvilliga utan föredrar i stället att konsumera nyheter via gratistidningar och internet.

Det får till följd att tidningarna skär i kostnaderna (= säger upp journalister samt nobbar frilansare) vilket i sin tur gör att det blir färre och färre lokala nyheter som produceras. I stället köps allmänt blaj in som publiceras i flera tidningar och dessa blir då mer och mer likriktade.

En tråkig utveckling som kommer att leda till att många dagstidningar slås ut och den här trenden kommer att fortsätta. Under året har stora lokaltidningar som Dalademokraten, Länstidningen Östersund och Dagbladet i Sundsvall blivit slaktade.

Det här är ett stort problem, något bl.a. Mats Svegfors skrivit om i en debattartikel:

sverigesradio.se/sid...el =5372928

wskrzeszenie - Ej medlem längre2013-06-11 22:34
Antal inlägg: 114

... och i takt med att tidningarna blir tunnare/sämre/dyrare försvinner ännu fler prenumeranter osv. Dilemma!

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-11 23:29
Antal inlägg: 2109

hur kan ökad konkurrens vara ett problem? har det att göra med att folk inte förstår sitt eget bästa?

Mindymoo2013-06-12 01:39
Antal inlägg: 1743

Folk tror att gratis är lika bra som det de skulle ha betalat för. De tror att public service kommer att överleva och ge dem det viktigaste. (Se på Grekland där public service helt enkelt avskaffades, och fasa!). Många tycks sakna källkritisk förmåga och tror att det de läser på nätet är sant. Jag har sett facebookvänner sprida "nyheter" och hänvisa till "källor" som är rena propagandasajterna.
Samtidigt har tidningsägarna alltmer börjat kräva vinster. Förr fanns publicister som drev tidning för att det fria ordet var viktigt. Nu finns "mediehus" med flera kanaler där vinst är allt och innehåll tämligen oväsentligt. Journalister i dag är allt oftare content providers...

Mindymoo2013-06-12 01:47
Antal inlägg: 1743

Vad gäller kultur bakas det ofta nu ihop med nöje. Jo, gränsen är svårdragen - men kanske mest för att kulturinnehållet håller så mycket lägre standard än förr. Allt som riskerar att stämplas "finkultur" verkar tabu numera. Det säljer inte lika bra som textreklam om en eller annan Idoltävling på tv, eller nåt artistbesök från USA.
De opinionsbildande delarna av kulturen? Tja, utvecklingen går väl mot att det materialet hamnar under debattredaktionen, vars läsekrets inte har specialinsikter eller -intresse, och då lär utrymmet krympa än mer.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-12 08:25

Undrar fortfarande varför det som inte efterfrågas måste få finnas.

boffertomte2013-06-12 09:15
Antal inlägg: 1128

Gör du det i skolan också, Jaap? Eleverna borde bara behöva lära sig sånt de tycker är kul. Vem tusan efterfrågar jämnviktsekvationer, kastparabler och Newtons lagar? Vem bryr sig om ifall samhällsinformation utformas ges av den som betalar bäst? Jag tycker det kan räcka med att kunna skicka sms, spela lite spel och fredagsmysa med chips. Sånt gillar ungar. Och då måste det ju vara det bästa för dem?

boffertomte2013-06-12 09:19
Antal inlägg: 1128

Jaap, har du förresten läst Syndaflodens år av Margaret Atwood? Gör det annars. (Och detta skriver jag utan minsta biton av spydighet, ironi eller liknande. Jag tror du skulle ha viss behållning av den och, inte minst, intressanta synpunkter på den.)

Ni andra kan också gärna läsa den, förresten.

Gör nu det, barn =)

gnagelram - Ej medlem längre2013-06-12 11:27
Antal inlägg: 1646

Jag tycker det är rätt kul med kastparabler och Newtons lagar.

Utöver det tycker jag att man inte kan jämföra situationen där samhället tar sig rätten att utbilda barn med att vuxna borde påtvingas att läsa eller betala för "finkultur".

elaa2013-06-12 12:58

Jag vill gärna veta hur ni definierar "finkultur " vad är det för er ?
Som jag förstår det så tror många att kultur inte efterfrågas eller snarare finkultur, har jag förstått rätt ?!

gnagelram - Ej medlem längre2013-06-12 15:01
Antal inlägg: 1646

Finkultur är sådan kultur som inte efterfrågas :)

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-12 16:13

elaa: ja, det är ju vad du skriver. Det finns ingen marknad för kulturdelarna.

boffetomte: ja, som frågan var: ''Beror det på att folk inte förstår sitt eget bästa?''. Ditt svar är tydligt, tack.

Minta2013-06-12 16:26
Antal inlägg: 20042

Är finkultur att gå på opera, konserthuset och teater så känner jag många som gör det. De är nog färre än de som ser Biggest loser, Bonde söker fru mm. förstås

Minta2013-06-12 16:26

Är läsa böcker finkultur?

elaa2013-06-12 16:51

Minta precis skönt att någon kan prata om betydelsen!
Vad är finkultur och kultur många säger orden men jag tror inte alltid man tänker på meningen och innehållet .

För mig så finns det ingen finkulter allt som har med konst litteratur fritid hobby och hur vi lever är kultur. Detta tycker jag är extremt aktuellt och eftertraktat eller har jag fel?

Sedan är det väl bra att en tidning har en mångfald som attraherar olika läsare !!

Sean är det intressant att se ett sådan relativt litet ämne som sport får så många sidor till sitt förfogande. För hur många egentligen läser sportsidorna varenda en?!

jaapmeister - Ej medlem längre2013-06-12 16:55

Grunda en tidning med mer kultur än sport då. Har du rätt kommer du dra in mer pengar på lösnummerförsäljning än dina konkurrenter och snart vara marknadsledande.

Minta2013-06-12 16:58

Är rätt bara det som är mest lönsamt? Konst, litteratur, teater, opera och klassisk musik kommer aldrig att locka massorna, men det vore en väldigt torftig tillvaro om det inte fanns för den minoritet som uppskattar det. Det är också möjligt att det har större betydelse än ekonomisk.

elaa2013-06-12 18:44

Jag vill inte ha en tidning med mer kultur än sport utan ajg vill ha en tidning som har både sport kultur ekonomi mm. Det viktigaste i en tidning är mångfald och att den håller hög nivå på skrivandet och att journalistiken inte är propaganda eller marknadsföring för en produkt, samt att den är sann. Sedan också att man våga ge andra vinklar, se hela storyn inte bara en detalj.
Minta har en intressant mening i att vissa saker kanske inte alltid måste handlar om ekonomi och att den har en större betydelse då.

ingson2013-06-12 19:12
Antal inlägg: 4285

Är det mer av skattebetalarnas pengar till "finkultur" och högerdrakar typ SvD ni är ute efter?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?