Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 526 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| onlaaajn | 2013-07-10 10:22 | |
![]() | Matkasse Har under en tid haft Coops matkasse. Fem middagar för 599 kr! Fördelen var helt klart att man slipper tänka ut middagar själv. Det var snabba, enkla recept och man hade allt hemma. Det trista var att det nästan alltid var en middag som innehöll lax.... Finns väl fler fiskar?! Fisk är verkligen något jag älskar men är dålig på att tillaga! Nu har vi gjort ett sommaruppehåll men fortsätter säkert till hösten igen, men då kanske med en annan matkasse. Hur tycker ni som har, inte har eller funderat på? | |
| Sote | 2013-07-10 10:34 | |
![]() | Verkar väl praktiskt men blir det inte väldigt dyrt? jag skulle inte kunna ha det som har storätare i familjen. jag ,sambon och två vuxna söner som dessutom har matlåda dagen efter. När jag gör köttbullar så gör jag på 1,5 kg köttfärs för att det ska räcka! Kött och kycklinggrytor får jag göra på minst 1,3 kg kött och då är det rätt knappt ändå. Så för mig skulle det nog bli alldeles för dyrt. Men om man har yngre barn eller inga barn alls så är det säkert jättebra. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 10:42 | |
![]() | Är man ensam går det ju... men kanske inte när man ar en stor familj och pengarna ska räcka längre | |
| Bim1964 | 2013-07-10 10:45 | |
![]() | Skulle aldrig falla mig in att köpa "färdiga" matkassar. Hade alltid tid att handla när jag jobbade heltid med två små barn. Dessutom så mycket dyrare med färdiga matkassar. Blir inget utrymme för något spontant utan allt är redan bestämt hur det ska bli. Fisk äter jag aldrig men lagar till gubben. Brukar bli kokt lax/torsk med räkor och vitvinsås/räkor citronsås. Eller kaviarströmming något som han älskar. Smakar aldrig av men det blir bra ändå. Har fått tag i makrill så nu blir det stekt makrill och spenat till det. Sedan äter vi vanlig husmanskost med allt vad det innebär. Åker oftast och köper stora mängder kött i saluhallen här i Gbg. Skulle aldrig köpa köttfärs i tråg längre är något av det vidrigaste jag vet. Köper jag stekar så väger dom som regel runt 3-4 kilo. Sedan gör jag grytor på hela klabbet på en gång. Tar lite tid men blir så mycket godare med långkok dessutom får man många middagar som man kan frysa in och bara ta fram. Finns inga genvägar till god och nyttig mat matlagning tar sin tid. | |
| Minta | 2013-07-10 11:00 | |
![]() | Vad är köttfärs i tråg? | |
| mz_lzrd | 2013-07-10 11:04 | |
![]() | Ett tråg är en sån där plastform som köttfärs paketeras i. Det kallas tråg. Man kan återanvända dem som odlingslådor när man drar upp småplantor från frön, särskilt om man har dem dubbla och gör en massa små hål i den översta formen för dränering. Vilket iofs inte har med saken att göra. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 11:07 | |
![]() | Bim: Alla kanske inte är lika effektiva och rappa som dig? Men bra jobbat, blev hungrig när jag läste dina rader :-) | |
| Lillstölla | 2013-07-10 11:22 | |
![]() | Skulle aldrig få för mig att köpa en sån där matkasse, är petig med mat, äter inte fisk och tycker det är lite rogivande att gå o skrota i matbutiken o tänka ut vad man ska ha o äta och kanske bli inspirerad på plats. Sen kan jag inte riktigt se meningen med de här matkassarna överlag, ok, du får ingredienserna till x antal middagar för x antal personer hemkörda åt dig, men allt annat då? Man äter ju i regel frukost, lunch, kvällsmat och kanske mellanmål också. Allt det måste man ju likförbaskat till affären o handla så då kan man ju lika gärna handla middagsmaten samtidigt tycker jag. Skulle gissa på att det blir billigare att köpa motsvarande ingredienser själv dessutom för man behöver då inte betala för de dyrare varorna tex barilla om man ska ha pasta utan kan köpa garant eller eldorado istället. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 11:26 | |
![]() | det kan säkert vara jättebra för personer som inte gillar att gå i affären, eller som har svårt att komma på vilken mat de ska äta, eller för de som kanske har svårt att planera? Har man råd ekonomiskt och matkassen innebär att man får mer tid över, slipper stressa och känner att det funkar bra, så väl det toppen? Alla är vi olika. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-07-10 11:28 | |
![]() | ja, och vissa (tex jag) har fyra mil till närmsta mataffär | |
| Minta | 2013-07-10 11:38 | |
![]() | Jag skulle bara köpa matkasse om jag var sjuk på något sätt och inte kunde handla själv. Jag är motsatsen till matkasse; går i många olika närbutiker, bröd i det speciella bageriet eller ofta olika bagerier, fisk i fiskaffären, kött (någon enstaka gång) i butiken med ekologiskt kött eller kött från närliggande gårdar med bra djurhållning, ekologiska grönsaker där sådana säljs (de kan jag ibland beställa i lådor från ekologiska odlare), kaffe i kaffebutiken mm. Det är mysigt. | |
| Minta | 2013-07-10 11:38 | |
![]() | Eller bodde långt från affärer. | |
| Lillstölla | 2013-07-10 11:45 | |
![]() | Frågar du mig Molle? I så fall så klargjorde jag ju precis mina åsikter om det hela :) | |
| onlaaajn | 2013-07-10 11:49 | |
![]() | Man kan ju välja till hur många man vill ha den. Vi tog till 4 personer och är 2 vuxna och en 3-åring. Blev alltid matlåda till oss båda. Jag tyckte det var himla praktiskt att en hämtade på dagis och en åkte hem och lagade mat. Mat där ingredienserna redan fanns hemma :) Frukost äter vi bara hemma på helger, likaså lunch så det enda som behövdes handlas hem under veckan var i stort sett mjölk! | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 11:52 | |
![]() | Ja, för dig är det nog inget, det där med matkasse... jag försökte bara förklara att det faktiskt fanns folk som kunde ha nytta av det, då du inte verkade kunna se nyttan med det :-) Om en person inte kan leva sig in i varför andra människor handlar på ett visst sätt, tycker jag att det är bra att förklara detta. Kan ge ett personligt exempel: Jag själv har add och har väldigt svårt med planering, och speciellt när det kommer till matlagning och handling av matvaror. Under perioder där jag har varit stressad (till exempel när jag haft mina inneveckor på universitetet) så har det hänt att jag antingen struntat i att äta, eller att jag har köpt sallader eller lunch på skolan. Det är också svindyrt, kanske till och med dyrare. En människa med ett funktionshinder, eller kanske en riktigt gammal och sjuk människa, kanske får ett mer kvalitativt liv av att köpa en matkasse, på så vis att det alltid finns mat hemma och att det finns tydliga instruktioner på hur man tillagar den. Nu har inte jag råd med matkasse, eller att äta ute, så jag tvingar mig själv till storhandling och storkok. Förstår du nu nyttan med påse, om du ser bortom dina egna behov och intressen? | |
| Lillstölla | 2013-07-10 11:57 | |
![]() | Som en person med funktionshinder, nej. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-10 12:00 | |
![]() | Okej! Jag har aspergers och har ibland haft svårt att förstå andras handlingar och känslor... Det är något man kan öva på, att bli mindre egocentrisk! Menar inget illa, du verkar vara en fin tjej... men ibland kan det vara gynnsamt att försöka sätta sig in i andra människors situation. Om en 89-årig gubbe får i sig tillräckligt med näring p.g.a denna matkasse, är inte det något positivt? | |
![]() | Okej! Jag har aspergers och har ibland haft svårt att förstå andras handlingar och känslor... Det är något man kan öva på, att bli mindre egocentrisk! Menar inget illa, du verkar vara en fin tjej... men ibland kan det vara gynnsamt att försöka sätta sig in i andra människors situation. Om en 89-årig gubbe får i sig tillräckligt med näring p.g.a denna matkasse, är inte det något positivt? | |
![]() | Jag kan alltså förstå varför du ser onyttan i det, men alla tänker ju inte likadant. | |
| Lillstölla | 2013-07-10 12:02 | |
![]() | Är du alltid lika nedlåtande mot folk som inte ser saker på ditt sätt? | |