Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 305

Forumkategorier

Användare Inlägg  
xxxANxxx - Ej medlem längre2013-08-11 17:11
Antal inlägg: 231

Överviktiga personer!!!
Jag vill ta upp en sak angående överviktiga personer!! Bl.a. undrar jag ofta hur människor kan låta sig gå upp i vikt nåt så vansinnigt att de inte ens ryms i t.ex.en vanlig flygstol?? vilket har snackats om sedan en tid tillbaka,om att vissa flygbolag nu börjat ta ut de dubbla priset för sådana berg till personer, för att de då ska kunna få åka med.. Och min åsikt är verkligen de att: Absolut!! visst ska dessa berg till personer betala de dubbla, om de upptar två platser..hur de sedan finansierar detta? de är ju deras ensak om de vill kunna flyga med? Och är de ett sjukligt tillstånd? så finns de ju sjukreseersättning eller liknande som denne isf. bör ha rätt till,och kan använda sig av för att kunna finansiera en flytur som upptar två stolar?
Men jag vill säga är att: Om en person som är frisk i övrigt,och bara själv låtit vikten fara iväg på ett sånt sätt i rent välmående eller lathet? så har jag inget överseende med att denne ska få åka med för priset motsvarande en person,och dessutom då uppta en yta på stolen som inte räcker till, med följd att dennes kroppsomfång flyter över till intillliggande stol,så att den som sitter bredvid inte kan använda sig av sin nog lilla yta på ett vettigt eller så behagligt sätt som de går med att sitta i en flygstol? och den ytan är ju nog liten!!
Men samma gäller ju på bussar,tåg och andra färdmedel som varje individ betalar för, för att få sin plats! Man vill ju t.ex.inte höra att bussen inte har fler sittplatser kvar, och det pga. av att de kanske sitter en 3-4st överviktiga där som upptar plats som kanske hade rymt fyra personer till som behövt få åka med??
Vad tycker ni andra här på betapet i den frågan??

Iövrigt vill jag uppmana alla överviktiga och extremt överviktiga personer, som bär på sin övervikt pga. för mkt. välmående eller lathet att banta!! Alla vinner på det..och i högsta grad ni själv som är överviktiga!!
Tänk på de!!

LadySol - Ej medlem längre2013-08-11 17:23
Antal inlägg: 33199

Jag tycker personligen att andras vikt är deras ensak, precis som att min vikt är min egen angelägenhet. Ingen annan vet varför en person gått upp i vikt eller hur den mår angående detta. Därför är det ett hån att sitta här och säga att de gått upp på grund av för mycket välmående eller lathet. Den här tråden kommer sluta illa.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:26
Antal inlägg: 6950

Håller med ladysol. Det är aldrig bra att döma andra innan man gått i samma skor.

Lite aggressivt skrivet. Antar att du varit med om något som utlöst ilskan?
Ja visst kan det vara surt om en person tar upp två säten och man får stå i bussen efter en lång dag, men det är ju trots allt människor vi pratar om! Även smala personer kan ta upp den sista sittplatsen

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-11 17:31
Antal inlägg: 37631

dom som är extremt smala kommer undan med halva priset fantastiskt,jag anser att extrem fettma är en sjukdom,och människor som är sjuka ska inte straffas,därimot borde korkade människor betala dubbla priset på tåget för man vet inte om dom dom drar i nödbromsen eller gör något annat dumt.en människa som får fel på ämnesomsättningen rår inte för om Hen lägger på sig vikt.Jag tycker du får åka taxi typ,jag gör det då jag inte kör bil men det är mest för att inte reta upp mig på idioter

Bitte - Administratör2013-08-11 17:34
Antal inlägg: 24199

Nu blir jag väldigt ledsen för TS du vet INTE varför jag blev överviktig eller varför någon annan blev det, och som det skriv ovan GÅ i den personens skor innan du snackar !!!!!

Bitte

Hinken76 - Ej medlem längre2013-08-11 17:34
Antal inlägg: 1194

Har flugit så många gånger att jag inte kan räkna dem men aldrig varit med om problemet. Men i teorin tycker jag att man ska kunna kräva att slippa få grannens kroppshydda tryckandes mot sig. Ser inget orimligt i att någon som tar upp mer än en plats måste betala för mer än en plats.

Däremot har jag fått ganska många flygresor förstörda av folk som luktar illa, skräniga fyllon och skrikande barn.

rien de neuf - Ej medlem längre2013-08-11 17:39
Antal inlägg: 1015

Ja, inför stinktaxa istället. Jag funderade på provocera fram en nödlandning på flyget hem från Barcelona pga. dödlig andedräkt från sätet bakom.

Bitte - Administratör2013-08-11 17:40
Antal inlägg: 24199

Det kallas för diskriminering i sådana fall och det är väl INTE ok.

Bitte

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:42

jag fattar inte varför de ska betala dubbla priset, de åker väl lika långt som oss smala?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-11 17:43
Antal inlägg: 2906

Jag har tänkt att om man blir extremt överviktig, måste man ju någon gång under vägen har insett att det här går åt helvete.
Det är ju inte så att plötsligt en dag väger man 280 kg och kan inte längre gå på toaletten.
Om jag skulle passera 100, 130 osv, benen och lungorna orkar inte, kläder måste specialbeställas, jag kommer inte ner i en flygstol, möbler hemma går sönder osv. osv. måste man ju göra något åt det, inte fortsätta att frossa.
Fast lika djävligt beter sig ju en alkis jag känner. Allt rämnar men drickas ska det...

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:45

jag tror att det beror på att man liksom inte orkar bry sig längre, att man är deprimerad.

LadySol - Ej medlem längre2013-08-11 17:48
Antal inlägg: 33199

Det absolut vara på grund av en depression men det kan även vara att man utvecklat ett beroende av något slag. Man kan bli beroende av socker eller till och med mat, även om det troligen ligger annat i grunden gällande det sistnämnda.

Jag kan till viss del förstå resonemanget om att betala för två platser om man upptar två platser, men att lägga fram det som TS gör är en skymf mot alla som väger några kilo mer än idealet stipulerar.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:48

Jag har varit överviktig... det kan man inte tro nu. Jag var inte jätte mycket överviktig men jag gick upp 18 kg p.g.a underfunktion i köldkörteln. jag har fått höra nedsättande kommentarer av andra, både när jag varit rund och när jag varit väldigt smal.

Jag har varit allt möjligt, och oavsett vilken kroppstyp man har, gör det ändå alltid lika ont när folk antar saker, t.e.x att man har anorexia eller så.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-11 17:48

ts,och om dom betalar dubbla priset är det ok för dig då?Flygbolaget sköter nog det där aldeles utmärkt utan din hjälp.Och flygbolagen tycks inte ha samma problem som du,bli konsult för dom vettja

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:48

LadySol, absolut.

ttiittii - Ej medlem längre2013-08-11 17:50

håller med om stinktaxa,svettsunar och munstinkare borde betala mer

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-11 17:50
Antal inlägg: 2906

Vad det gäller dubbla priset: Det är riktigt att betala för två sittplatser om man tar upp två sittplatser. Halva baken snor ju platsen från en annan charterresenär som hade betalat fullt pris.
Jag vågar inte ens tänka på en ev evakuering från planet eller på de stackars ambulansvårdare som ska försöka bära iväg en 200-kilosperson.

Mollee2 - Ej medlem längre2013-08-11 17:52

hm, ja kanske det...

SämstpåBeta2013-08-11 17:52
Antal inlägg: 1760

TS, du talar om trafiksäkerhet i olika former när det gäller extremt överviktiga, och visst, drar man det till sin spets så finns det en problematik. Men börja med restriktioner emot en viss grupp, låter ju farligt nära apartheid och något nazistiskt. Jag kan också ibland sucka tungt för mig själv, när jag får en sådan bjässe bredvid mig på flyget, men vi båda måste ju helt enkelt gilla läget och oftast är de lika trevliga att prata med som alla andra.

Sedan undrar jag om TS skulle vilja ha restriktioner mot dessa grupper i andra sammanhang och andra miljöer. T.ex. vill jag bli opererad av en extremt överviktig kirurg, vill jag lämna mina barn på dagis till en sådan person, skall jag avböja min söta dotter till att dejta en sådan person. Vi är nog ute på farligt vatten om vi ska börja med restriktioner mot en viss grupp för att de inte passar in i den gängse samhällsmodelllen. Ska vi ha liknande för sjuka människor, mörkhyade, kvinnor, män, kristna, muslimer osv, osv? Restriktioner har heller aldrig visats att det utvecklar den berörda grupper. Det är väl där isf man kanske ska göra en insats, kanske borde extremt överviktiga få åka gratis, så att de kommer ut oftare :)?

xxxANxxx - Ej medlem längre2013-08-11 17:55
Antal inlägg: 231

Till er som kommenterat mig om att jag dömmer folk som är överviktiga rakt av på nåt sätt??
Vet inte om ni läst allt jag skrev enligt ovan öppnade snackis om överviktiga??
Nej!! de gör jag ju inte!!? Jag skrev att om någon faktiskt bär på sin övervikt pga. av sjukdom? så bör ju dessa personer ha rätt till betald resa och dessutom betalda platser som då måste omfatta två platser för att denne överviktiga person ska rymmas där denne ska sitta!!Och tycker ni då som kommenterat detta att det är nåt konstigt med det??? :-/
Självklart innehar jag kunskap om varför vissa människor börjar gå upp i vikt..och skälen till detta kan vara många..såsom: stress..psykiskt,deppress ion, sorg, utanförskap, mobbning m.m.som uppkommit, av en då förut välfungerande människa.Och i övrigt så kan ju övervikt då bero på sjukdom..kanske fel på omsättningen i kroppen..eller andra sjukdomstillstånd med brister i kroppen som gör att inte maten förbränns.. eller kanske mediciner av olika slag i olika sjukdomstillstånd, såsom corison, cellgifter m.m.
Men jag anser ändå att vi är många människor på denna planet, och alla får betala för sin plats eller utrymme som vi då har rätt att få då vi betalat för detta. Och då kan de ju ändå inte vara så att man i vissa lägen måste stå i en buss t.ex. för att det då råkar va en person som blivit för överviktig och där sitter och upptar en plats som jag betalt för?? då borde ju personen själv förstå att denne får väl betala för två då isf. Så skulle då jag själv tänka och tycka om jag var så fet att jag måste ha de dubbla utrymmet..de ska väl inte falla på att nån annan ska betala för min hydda och den plats jag behöver heller??? :-/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?