Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 151 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-08-13 21:51 | |
![]() | Vägen, sanningen och livet, del 2 Vi fortsätter diskussionen här, lugnt och städat. | |
| Mouche - Administratör | 2013-08-13 22:12 | |
![]() | Hmm, jag stängde den här tråden men som synes öppnar jag den igen. LittleStalins idé är bra! Följ hennes råd och fortsätt att debattera, men den här gången lungt och städat! Mouche | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:16 | |
![]() | Änglagryn Mouche Du är bäst ! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:17 | |
![]() | då vill jag återigen tipsa om denna youtubevideo som förklarar varför det är dom kristna (i det här fallet) som måste presentera bevis för att gud finns och INTE ateisterna som måste bevisa motsatsen. m.youtube.com/watch?...ay Bys8gaJY | |
| SämstpåBeta | 2013-08-13 22:21 | |
![]() | Jag försökte med ett pm reda då påvisa en tråd som hade spårat ur! Claysune, skriv på de sättet som du skrev till mig, så kommer du att lyfta denna tråd på en högre nivå. Du lägger ribban, som jag försökte påvisa för dig! | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:22 | |
![]() | chupa, Men ändå måste vi inte det, därför att det är upp till var och en att ta reda på om Gud existerar (genom personliga bevis direkt från Gud) Orkar inte titta på filmen just nu. Sov gott. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:24 | |
![]() | det går inte att bevisa Guds icke existens eller hur?jag har inga behov i denna tråd heller att bevisa att Gud finns, jag har en tro som är vägen sanningen och livet | |
| SämstpåBeta | 2013-08-13 22:25 | |
![]() | Vilken är sanningen ttiittii? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:26 | |
![]() | Jag ber. Ber alla om att avstå från pipegrisande och personliga påhopp. Det är inte bevis på gott förstånd att diskutera andra debattörer i negativa och nesliga ordalag. Har jag själv gjort det, så är jag korkad. Så. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-13 22:31 | |
![]() | Jag vänder mig till dig igen Claysune, du fick min respekt, för ditt utelämnande svar. Blanda inte in för någon att Gud kommer möta någon vid livets slut. Där skapar du direkt irritation och tråden kommer igen nå nya bottenrekord. Svara med förnuftet, inte i affekt! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-08-13 22:34 | |
![]() | ordminna tack för att du svarade iaf, självklart kollar du filmen när du vill, om du vill. självklart behöver ni inte bevisa guds existens för er själva, ni har ju redan eran tro. men om ni ska påstå för andra människor att er tro är sanning, då måste ni styrka det med bevis. jag förstår inte hur ni inte kan se det. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-13 22:42 | |
![]() | Tre stadier i en mans liv: 1) Han tror på tomten. 2) Han tror inte på tomten. 3) Han är tomten. | |
| SämstpåBeta | 2013-08-13 22:48 | |
![]() | "Varför vandrade Moses i öknen i fyrtio år." "Han vägrade fråga efter vägen." | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-14 07:36 | |
![]() | Chupa, Du skrev: självklart behöver ni inte bevisa guds existens för er själva, ni har ju redan eran tro. men om ni ska påstå för andra människor att er tro är sanning, då måste ni styrka det med bevis. jag förstår inte hur ni inte kan se det. -Det är ganska uppenbart att mansom troende inte kan ge bevis "åt någon annan", och icke troende kan heller inte bevisa Guds icke-existens. | |
| ordminna - Ej medlem längre | 2013-08-14 07:38 | |
![]() | Be be be tills du får svar, så får du bevis :) Skulle jag vilja säga, så får du dina bevis. Men det verkar inte finna s nån här som orkar och vill be till Gud tills dom får svar. | |
| mz_lzrd | 2013-08-14 08:02 | |
![]() | Jag vill lägga ut den här länken igen åt nytillkomna: hd.se/inrikes/2013/0...n- troende/ Jag tror att det ligger mycket i det. Lever man i en svår och oberäknelig tillvaro där man har lite möjlighet till kontroll över sitt eget öde så ligger det nära till hands att tro på Gud. På å vis får man en förklaring på och mening med de orättvisor som drabbar en (Guds vilja är i bibeln mycket godtycklig och svårbegriplig), och man får också hopp - Gud håller sin hand över en genom alla umbäranden. Det kan handla om människor i katastrofdrabbade områden men det kan också handla om människor som har någon svår sjukdom eller som tvingats växa upp i en svårt dysfunktionell familj. Jag tror i af att troende inte tränar sin intelligens (IQ betraktas numera allt mer som ett dynamiskt fenomen) genom logiskt tänkande och problemlösning. Man väljer en passiv inställning till sitt liv och sitt öde, kanske av nödtvång, men hur som helst är det föga utvecklande. | |
| stuvelsberg | 2013-08-14 08:05 | |
![]() | Varför fortsätta en hopplös debatt? Man kan inte bevisa en ickeexistens, däremot det omvänd, förutsatt givetvis att det man påstår existerar.Längre kommer vi inte, hopplöst iaf sett till att en del kommer fortsätta be ateister bevisa en icke existerande varelse, hur det är möjligt att ens komma på den tanken, en gåta. Tror nog mig veta iofs varför men ändå. | |
| mz_lzrd | 2013-08-14 08:11 | |
![]() | Jag tror inte vi kommer nån vart med att frågan om Guds existens i den här tråden, men religion och religionsutövning är väl åtminstone idéhistoriskt intressant? Vad får folk att tro på Gud och många gånger utföra de mest hutlösa handlingar i Guds namn och varför är andelen troende så mycket mindre i t ex Norden än i fattigare områden i världen? | |
| mz_lzrd | 2013-08-14 08:15 | |
![]() | För att vara övertydlig: Vägen sanningen och livet läggs av kristna över i Guds händer, så slipper de ansvaret och jobbet som det innebär att ta itu med sitt eget liv, sin egen sanning och väg. De får en mall att rätta sig efter, ett regelsystem OCH, inte minst viktigt, en känsla av överlägsenhet eftersom man är mer rättfärdig än icke-troende eller de som tror på fel religion. | |
| stuvelsberg | 2013-08-14 08:17 | |
![]() | Håller med om att det är intressant, dessutom oerhört viktigt med tanke på all skit som sker i guds namn, men tror att den enda framkomliga vägen är det sekulära samhället, vilket är problematiskt internationellt sett. I detta samhälle blir religionen inte av samma betydelse, enbart en privat angelägenhet. | |