Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 205

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LadySol - Ej medlem längre2013-08-19 15:04
Antal inlägg: 33199

Frågor om Ryanair
Om någon månad ska jag och killen resan ner till Medelhavet för en veckas semester på spanska solkusten. Vi valde att göra det lätt för oss och flyger därför med Ryanair eftersom de trafikerar vår lokala flygplats.

När vi bokade biljetterna skrev vi enbart in våra tilltalsnamn och efternamn. Nyligen hörde vi att en vän till oss tvingats betala för att lägga till ett namn eftersom det ska stå likadant på papprena som i passet. I hennes fall handlade det om ett extra efternamn, vilket för mig känns ganska logiskt att det ska stå med. Hon trodde däremot att det även gäller om man har flera förnamn om dessa står med i passet.

Är det någon som har koll på ifall detta stämmer? Måste alla förnamn stå med när man beställer biljetten? Måste de ens vara med i resedokumenten? Räcker det i så fall med att man skriver med dem på boardingkortet?

nulltj - Ej medlem längre2013-08-19 15:09
Antal inlägg: 14052

I fallet med just Ryanair kan dom mycket väl ta betalt för en sådan skitsak (lågprisbolagens hela affärsidé bygger på det...), tror det måste stå exakt lika som i passet; även om det kan tyckas enkelt att åtgärda...

LadySol - Ej medlem längre2013-08-19 15:13

Det var det jag var rädd för.
Tänkte ringa och kolla men hittade bara en kundtjänst i England och orkade inte engagera mig. Kanske är lika bra att jag tar tag i det i alla fall.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-19 15:16

Ungefär just precis så krångliga är dom. Ta med öronproppar också; reklam i högtalarsystemet...

LadySol - Ej medlem längre2013-08-19 15:20

Skojar du?
Nej, det gör du förstås inte.
Tur att vi inte ska längre än till Spanien.

Nattrov - Ej medlem längre2013-08-19 15:23
Antal inlägg: 1117

Haha. Instämmer med nulltj. Det finns en anledning till att de är billiga. Massa saker man måste vara observant med. Allting är krångligt. Bokningssidan ser ut som något en blind amatörhacker knåpat ihop.

LadySol - Ej medlem längre2013-08-19 15:24

Just precis det var intrycket jag också fick när jag var in där.
Jag räknade med att de skulle vara... av lite sämre kvalitet, men vad fan? Jag använder ju aldrig mitt mellannamn och tänkte inte ens på att skriva med det. :P

bosse_s2013-08-19 15:25
Antal inlägg: 366

Räkna med att Ryan Air mycket väl kan - om de märker det - ta betalt för att ni inte angett alla namn. Det är på extraavgifter som de finansierar sina låga priser, och det står med all sannolikhet någonstans i det finstilta att ni skall ange namnet precis som i passet (det är gängse för alla flygbolag).

Hade besök i somras från några ett äldre par som (tyvärr) bokat Ryan Air utan att rådfråga oss. De fick 400 EURO i straffavgift för övervikt på bagage som de redan betalat extra för att få ta med sig på flyget från Eindhoven till Skavsta. De hade lika gärna kunnat flyga vilket reguljärflyg som helst billigare, vilket vi hade rekommenderat från första början om vi bara vetat.

Locomondo - Ej medlem längre2013-08-19 15:32
Antal inlägg: 3768

Rent lagligt så måste Tilltalsnamnet alltid vara med (och inte alla mellannamn) men bolagen kan mycket väl kräva mer än så.
I fallet med Ryanair kan jag mycket väl tänka mig att ser de en cans att kamma in mer cash så kommer de ta den.

Jag har inget emot lågprisbolag men Ryan kommer jag aldrig flyga med. Inte efter deras öppet arroganta inställning till kunder.

Locomondo - Ej medlem längre2013-08-19 15:32
Antal inlägg: 3768

cans = chans (på svenska)

jaapmeister - Ej medlem längre2013-08-19 15:34
Antal inlägg: 2109

På något sätt är jag mycket sympatisk till en sådan här prisstrategi. Det vanliga är ju annars att vi som sköter oss och gör rätt från början indirekt får betala för alla andra flygresenärers oförmåga att hålla koll på tider, bagagevikt, gratisdryck, etc.

Minta2013-08-19 15:34
Antal inlägg: 20042

En brittisk tidning gjorde en undersökning av deras priser. Med tilläggsavgifter är deras priser inte billigare än andra flygbolags.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-08-19 15:35
Antal inlägg: 2109

Fast jag flyger ju förstås inte heller med Ryan Air. För cool.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-19 15:39

Ja, alltså: oavsett vem man flyger med ska namnet stå som i passet, men just lågprisbolagen lever på att minsta avvikelse eller ändring kostar.

bosse_s2013-08-19 15:40
Antal inlägg: 366

Jaap, så där i teorin håller jag väl med dig... fast det känns ju inte direkt som som det är deras egentliga strategi. Har man inte huvudet på skarp så beställer man ju både försäkringar, väskor och en bikinijävel genom att bara godkänna sitt biljettköp. Det är inte cool alls.

nulltj - Ej medlem längre2013-08-19 15:45

Ja, en övning i sig att hitta alternativet "nej, tack" i listan över till vilket land och med vilka initialer man vill beställa den mikrometeranpassade rullväskan.

Minta2013-08-19 15:48
Antal inlägg: 20042

Skulle aldrig flyga med Ryanair. De har för dåligt rykte på flera områden.

Lill-IT2013-08-19 15:57
Antal inlägg: 31590

Inte jag heller.

LadySol - Ej medlem längre2013-08-19 16:12

Nu instämmer jag i det stora hela med att det inte är ett ultimat flygbolag att använda sig av, men nu råkar det vara så att det är himla praktiskt i och med att vi faktiskt har en flygplats här i stan och det råkar vara de som frekventerar den.

Jag får alltså dubbelkolla med kundtjänst innan vi åker. Hellre 1155 kr i änddringsavgift innan avfärd än strax över 1600 kr det kostar att ändra på flygplatsen. Eller så chansar man?

nulltj - Ej medlem längre2013-08-19 16:19

Jag (som inte har några större dubier mot att flyga med Ryan, man får vad man betalar för och ibland är det praktiskt) hade inte chansat med just dom; dom är övernitiska.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?