Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade62
Mobilspel
Pågående19 101

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Challe_B - Ej medlem längre2013-09-30 11:10
Antal inlägg: 5853

Vilka länder har bäst resp. sämst mat?
Dags att lista, tycker jag.

Bäst mat:

1. Indien

Solklar vinnare om man är vegetarian. Palak Paneer är kanske det godaste som finns. Gillar också variationen mellan norra och södra Indien, och dessutom kostar det i princip ingenting.

2. Thailand

Phad Thai är ju underbart, man tröttnar aldrig på det. Rätterna är överlag dock inte lika bra som de indiska. Ett plus för att maten känns nyttigare än det feta indiska köket.

3. Italien

Pizza, pasta, pesto, crostini, mozzarella (som är så gott eller hur Nattis?), vitlöksbröd, Paolo Roberto. Need I say more?

Bubblare: Grekland

Sämst mat:

1. Polen

Kål, kål och åter kål. Kål i alla dess former, och i extrema mängder. På en vecka i Polen åt jag ingenting gott. Inte ens saften var drickbar. Vidrigt.

2. Ryssland

Äckliga paj/brödbitar fyllda med okänt innehåll. Det är åtminstone min erfarenhet av rysk mat. Väldigt köttigt, dammigt och..ja, äckligt.

3. Kina

Allt är surt och innehåller på tok för mycket soja, och man äter alltid i lukten av gas. I Kina äts allt, gärna på spett. ”Vad är det här? En skorpion, men om vi sätter skiten på ett spett så kanske det går att snacksa på”. En ytterligare dimension är att man aldrig vet vad det är man stoppar i sig. Kina undviker lägre placering tack vare den gudomliga tofun, och att man alltid får sjuka mängder ris så att om allt annat är oätbart kan man äta sig mätt på ris.

Bubblare: Turkiet (äter inte kebab, och då finns det inget kvar att välja på)

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-30 13:11
Antal inlägg: 2906

Rolig tråd för mig som gillar att resa och jagar god och nyttig vegetarisk mat. Nyttig på det viset att den ska innehålla mycket grönsaker och något proteinrikt, så att man inte bara får en skål med ris eller stekt potatis. Det sistnämnda, den eviga kålen och bröd verkar man ofta vara hänvisad till i öststater och baltiska länder. De ligger alltså långt ner på listan över bra mat.

Island är ett u-land när det gäller vegetarisk mat. Islänningarna stirrar oförstående på en om man inte äter kött och fisk i massor. Kött och fisk i alla varianter där _allt_ på en fisk används till människoföda inkl. sur hajlever, blod, ögon och hjärna. Ungefär samma med fårköttet, som är vanligast där.
Reykjavik hade 2009 en restaurang som serverade vegetarisk mat.

Min son är enig med mig om att muslimska länder och Indien har den överlägset bästa maten. Han skryter över Syriens alla rätter med linser, bönor, kikärtor och smakrika tillbehör. Vi hoppas innerligt att Syriens lidande ska upphöra och att Damaskus åter ska blomma.

Jag kan bidra med Gambia, som är jordnötternas förlovade hemland. Enkel men rejäl mat i form av nötter, svarta bönor och ris med frukt och grönsaker. Alternativet getkött och getblodkorv kokad i sina egna tarmar är ganska äckligt och något man fort tröttnar på.

Sote2013-09-30 13:39
Antal inlägg: 3557

Har inte rest mycket alls men jag tycker att Spanien är ett fantastiskt matland och England hamnar på botten. Fy sjutton vilken trist, fantasi och färglös mat.

jaapmeister - Ej medlem längre2013-09-30 13:45
Antal inlägg: 2109

Bäst:

1. Fransk

Tar lök på allvar. Förstår det här med grytor.

2. Svensk.

Vi har några riktigt trevliga delikatesser i det här landet, inte bara det som går under namnet "husman". Kokt potatis, med inlagda grönsaker och bra kött, perfekt under nuvarande kött-trend.

3. Amerikansk.

Kanske slår inte amerikansk mat italiensk och spansk mat i någon generell mening, men eftersom ingen annan kommer nämna amerikansk mat på topplistan gör jag det nu. Steak- och hamburgerkulturen (utanför snabbmatställena) är fruktansvärt gott, speciellt på sommaren. Picklade grönsaker, majonäs och de olika såsernas land (tabasco, ketchup, chilisauce). Äts med mycket ljus lager.

Megaherz2013-09-30 13:59
Antal inlägg: 3304

Bäst
1) Indisk
2) Tunisien
3) Mexikanskt

Gillar det kryddigt och vegetariskt

det tyska köket är äckligt, sauerkraut, knödel och kött kött kött! Upplever samma reaktion som pink ribbon beskriver från Island. Veggiealtetnativ brukar det sällan finnas, eller det är kött i ändå.

SirMattBusby2013-09-30 14:00
Antal inlägg: 1813

Jag vill slå ett slag för ungersk mat...Mycket underskattad och väldigt god:)

Paprikans förlovade land:))

tsarinna2013-09-30 15:09
Antal inlägg: 130

Köttfärsfylld paprika...mmm...sååå gott

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-30 15:25
Antal inlägg: 37631

Ungersk gurksallad är gott
Överlevde 2 veckor i Tunisien gick ner 4 kg där.
Italien har bäst mat
Min mat är bäst då jag anstränger mig
anstränger jag mig inte så är det bara gott

Minta2013-09-30 15:45
Antal inlägg: 20042

1. Fransk.
2. Italiensk.
3. God svensk mat t.ex. Mannerströmfisk (var på Kometen i veckan).
4. Indisk.

Men annars är all vällagad mat god.

Megaherz2013-09-30 16:04

Ibland blir jag frågad vad som är typisk svensk mat, och vet inte riktigt vad jag ska svara . Pizza, köttfärssås och tacos, typ :-/

ttiittii - Ej medlem längre2013-09-30 16:07
Antal inlägg: 37631

vad är Svenskt,surströmming och ärtsoppa det enda svenska jag vet

telespeed2013-09-30 16:07
Antal inlägg: 175

1. mexikanskt
2.italienskt
3.svenskt

Dålig mat har
polen
afrikanska länder

malmöiska2013-09-30 16:12
Antal inlägg: 305

Har inte smakat av alla länder ännu, så jag vet inte vad som är bäst eller sämst

Måns_E2013-09-30 16:14
Antal inlägg: 12028

Gravad lax, köttbullar och sill i alla former är väl typiskt svenskt?

Kräftskiva och västerbottenpaj känns också väldigt svenskt.

Top tre får bli
Italien
Sverige
Frankrike

Botten
Norge
England
Tyskland

Megaherz2013-09-30 16:15

Inte konstigt att ja inte vet vad svensk mat är, bara mojs jag inte gillar :-P

-FaMo- - Ej medlem längre2013-09-30 16:35
Antal inlägg: 2999

Jag som inte tillhör gruppen matintresserade öht, bara ÄLSKADE att äta i Indien och då speciellt vegetariskt.
Första o förmodligen sista gången jag kunde sitta vid matbordet och fantisera om vad jag skulle äta vid nästa måltid.

Gillar även grekiskt och thai.

Sämsta matupplevelserna: Stilla havs öarna, Tjeckien och Slovenien.

-FaMo- - Ej medlem längre2013-09-30 16:35
Antal inlägg: 2999

Lapskojs, isterband, blodpudding, pölsa... gott :D

Minta2013-09-30 16:37
Antal inlägg: 20042

Kalops, dillkött, är väl också svensk husmanskost.

eeistan2013-09-30 17:35
Antal inlägg: 1542

Sverige bäst. Grekland sämst pga att jag alltid blir magsjuk där.

VildaVittra2013-09-30 17:42
Antal inlägg: 386

Polen dålig mat? Jag har jobbat där och maten, speciellt korven var ju fantastisk, ölen däremot duger typ till att borsta tänderna med.

Bästa köken är:

Tyskland
Iran/Irak osv
Indien
Asiatisk mat

Värsta köken:

Lettland
Skottland
Wales

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in