Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 066

Forumkategorier

Användare Inlägg  
brava2013-10-20 17:23
Antal inlägg: 1636

Saga Norén i TV-serien Bron
Ja, vad tycker du om henne? Udda, ja men hur? Vore skoj att höra hur ni uppfattar denna karaktär.

arne522013-10-20 17:24
Antal inlägg: 82

Kanske lite 4-kantig i vissa lägen men inte helt osannolik..

lamaglama2013-10-20 17:45
Antal inlägg: 439

Svårt att tänka mig att man kan nå så hög position i en sådan yrkesverksamhet med ett så pass kraftigt handikapp, men som tv-seriekaraktär gillar jag henne mycket.

Om hon vore verklig skulle hon ha gjort sig så många fiender och ännu fler skulle blivit stötta av sånt hon bara säger, att karriären nog skulle varit över för länge sedan.

Men i en tv-serie behöver inte allt vara som irl =)

A W K - Ej medlem längre2013-10-20 17:46
Antal inlägg: 1646

"Svårt att tänka mig att man kan nå så hög position i en sådan yrkesverksamhet med ett så pass kraftigt handikapp."

Håller med.

brava2013-10-20 18:23

Men hon är ju duktig på det hon gör - borde väl värderas mer än social kompetens eller?

rien de neuf - Ej medlem längre2013-10-20 18:34
Antal inlägg: 1015

Lite som Claire Danes karaktär i Homeland, intressant och osannolik.

elaa2013-10-20 18:41
Antal inlägg: 15624

Jag tycker att det är skönt att se en karaktär som är annolunda och är sig själv. Och varför är den socialbiten som hon är den som är felt kan man ju undra ... Jag tycker man kan få sig en förundran om att vi kanske kan vara som Saga ibland och vara raka och ärlig så skulle det ta bort många osäkerheter ibland emellan folk.

Varför skulle hon inte kunna jobba som en polis det tror jag säkert men en chef som uppskattar ärlighet och kollegor som förstår att hon är all about fakta och det som är viktigaste för stunden, och duktig på det hon gör.

brava2013-10-20 19:27

Ni som har skrivit att hon har ett "så pass kraftigt handikapp", vari består handikappet menar ni? Skriv gärna mer specifikt än "socialt inkompetent" e dy

brava2013-10-20 19:28

Jag håller med dig elaa.

Gunilla _2013-10-20 19:36
Antal inlägg: 4425

Hon har helt klart Aspergers syndrom, en npf-diagnos som innebär normal till hög intelligens, särintressen - som de blir grymma på (eiffeltornet, mumintrollen, polisiärt arbete, kirurgi...) och en nedsatt social interaktionsförmåga. Hon är störtskön :)

brava2013-10-20 19:44

mmm solklart fall av Aspie, håller med

Jag tyckte scenen när hon talar om för lillbrorsan att det inte är hans fel att storebrorsan är död och han kramar henne är klockren. Hennes varsågod:)

lamaglama2013-10-20 19:56
Antal inlägg: 439

Ja, aspergers är vad jag uppfattar att hon är behäftad med.

Hon lär sig av Kim Bodnias rollgestalt, därför får hon små ljusa infall som i scenen med lillebrodern.

Men jag tror inte att man skulle nått så långt som (kvinnlig) polis oavsett skicklighetsgrad om man gick omkring och frågade folk om de är bra på att ha sex eller talade om för folk man nyss träffat att de är utbytbara. Sociala konventioner är inte av ondo och är inte att betrakta som oärlighet. Och i synnerhet en kvinna kommer inte undan med så kraftigt avvikande socialt beteende som en man skulle kunna göra.

Jag vet att det finns många med asperger inom forskarvärlden och att det inte handlar om bristande intelligens. Men polisyrket innebär ständig kontakt med andra människor och man måste nog ha åtminstone någon känsla för "office politics" om man ska lyckas ta sig upp i organisationen.

Och jag understryker igen att jag är väldigt förtjust i henne i serien.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-10-20 20:10
Antal inlägg: 2906

Hon har sina fördelar, inte minst yrkesmässigt. Jag skulle inte klara att ha en make med autism/asperger och skulle väl knappast bli kär i en sån person heller.

brava2013-10-20 20:15

I serien så har hon ju två stycken "vapendragare" som jag tycker är väldigt fint skildrade. Vad kommer det sig att dessa båda män förstår att hon inte är ute efter att trycka ner eller få någon att tappa ansiktet, utan bara konstaterar vissa saker utan en tanke på att det kan tolkas fel? Hjälper det till att hon är snygg? Eller är det någon slags beskyddarinstinkt?

brava2013-10-20 20:23

@rien

jag får ta och kolla på Homeland då - jag tyckte inte att den verkade så kul, men har kanske missat något.

Gunilla _2013-10-20 20:24

Umgås man ett tag med någon med Asperger så lär man sig att tänka förbi sitt eget ego (= tar inte åt sig när man inte blir "normalt" sedd).

Bob1002013-10-20 21:20
Antal inlägg: 854

Ofta är Aspergerpersoner lite skrajare än andra (om man skrapar på ytan) och kan ha svårigheter att förutse eller fantisera fritt. Kan också behöva hålla eventuell ångest i schack, t ex med vissa ritualer. De positiva känslorna kan ta sig uttryck i intresse för lite udda saker som man lär sig mycket om, kanske också som ett resultat av att man nånstans känner osäkerhet i relationer. Dock är variationerna i ovanstående variabler mycket stora imo. Dock har många levt ett helt liv kring personer som kan ha varit oförstående.

Lär dig mer om en Aspergerperson nära dig! :)

brava2013-10-20 21:21

Hm, tänkvärt det där. Jag glömmer ofta bort att "normala" behöver den typen av bekräftelse. Du skriver "ta åt sig" - betyder det att bristen på socialt "gulligull" tolkas som att Aspien inte bryr sig? Att man tror att man inte betyder något för den?

Tack Gunilla det där var lite som en rosettsten för mig!

Gunilla _2013-10-20 21:53

Att inte bli bekräftad i parti och minut betyder inte att man är betydelselös, bara att man själv har svårt att ta det. Huruvida en person med Asperger bryr sig om dig eller inte går att ta med den personen, men det vore ju dumt att förvänta sig socialt "gulligull" ;)

Bettapetter2013-10-20 22:39
Antal inlägg: 66

Hon är helskön i rollen.

I verkliga livet skulle en sån person få väldigt svårt i de flesta yrken.

Tycker det är fint att se i serien att hennes kollegor inte försöker trycka ner henne.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?