Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 950

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bahoo - Ej medlem längre2013-11-02 09:01
Antal inlägg: 92

Smygrasism
Jag såg att Mollee retar sig på smygrasister, men exakt vad är en smygrasist? Är öppen rasism bättre? Och varför ska man reta sig på smygrasister, är de farliga?

BenDavis2013-11-02 09:09
Antal inlägg: 470

Mohammed får inte jobb för att han heter Mohammed, men arbetsgivaren anger ett annat skäl. Det är en form av smygrasism, och det är knas eftersom man inte vet varför Mohammed inte fick jobbet.

Öppen rasism kan man debattera.

Bahoo - Ej medlem längre2013-11-02 09:19

Eller så fick inte Mohammed jobbet av andra orsaker och då är det ju praktiskt att ha rasismen att skylla på.

BenDavis2013-11-02 09:28

Om det finns andra orsaker så kan arbetsgivaren peka på det. Då vet Mohammed varför han inte fick jobbet och kan antingen utbilda sig eller söka andra jobb.

Ett annat exempel är Greger von Sivers. Han trodde han var smygrasist, men en dold kamera gjorde honom till öppen rasist.

Jag tolkar förövrigt ditt inlägg som att du inte tror smygrasism existerar. Om så är fallet, varför tror du så?

ingson2013-11-02 09:40
Antal inlägg: 4285

Ben Davies
När Mohammed inte fick jobbet får han av arbetsgivaren endast veta att tjänsten är tillsatt med någon annan. Om Mohammed frågar varför inte han fick jobbet får han veta att någon annan hade bättre formella meriter och/eller att den andre anses passa bättre in på arbetsplatsen.
Att slå fast att detta är smygrasism tycker jag är fel.

Greger von Sievers är helt enkelt en korkad fullblodsrasist och har nog aldrig betraktat sig själv som smygrasist

Sote2013-11-02 09:46
Antal inlägg: 3557

Jag är inte rasist men..........En person som säger så är som jag ser det en smygrasist. Sitter inne med åsikter baserat på fördomar men säger dom aldrig öppet utan endast när tillfälle ges "jag är inte rasist men......"
En sån vet ofta inte ens om att den är smygrasist utan ser sig själv som tolerant och öppen.

BenDavis2013-11-02 09:49

ingson: Nu har jag inte påstått att alla Mohammeds som inte får jobb utsätts för smygrasism.

Greger von Sivers var en smygrasist som valde elever efter sina rasistiska riktlinjer. Han blev korkad fullblodsrasist när han filmades.
Det spelar ingen roll hur han själv betraktar sig, han har valt ut elever i smyg som inte får gå i hans skola pga var de kommer ifrån.

ingson2013-11-02 10:02

Ben Davis (inson är på tjathumör idag)

Ditt Mohammedexempel har bristen att man inte kan avgöra när det är smygrasist

I ditt GvSexempel var det du som skrev att han själv betraktade sig som smygrasist. Vilket jag betvivlar.

Ditt resonemang om jag förstått det rätt innebär att alla ännu icke öppet avslöjade/medgivna rasister är smygrasister.
Vilket logiskt innebär att man aldrig kan veta vem som är smygrasist, däremot vem som varit (och först när dom klart är rasister)

Linders - Ej medlem längre2013-11-02 10:11
Antal inlägg: 1943

Haha. Är det bara jag som förstår att i scenariot om Mohammed och arbetsgivaren så är arbetsgivaren smygrasist.

Sånt har definitivt förekommit i Sverige, annars så hade vi aldrig behövt göra en lag om diskriminering.

BenDavis2013-11-02 10:13

ingson: Mitt exempel är utmärkt inför den här tankeleken. Jag har ju angivit att arbetsgivaren väljer att avstå från Mohammed pga han heter Mohammed. Frågan löd vad smygrasism är, inte hur vi avgör vem som är smygrasist.

Jag formulerade mig kanske konstigt ang. Greger. Jag har en tendens att "skoja" till språket lite samtidigt som jag lirar Panik!-matcher. Jag får alltid för mig att andra kommer förstå vad jag menar, men det blir aldrig så. Men oavsett så spelar det absolut ingen roll hur Greger ser/såg sig själv, det har ingenting med diskussionen att göra och tillför ingenting. Men oavsett vad Greger väljer att kalla sig själv så har han agerat som en tvättäkta smygrasist i de fallen han nekat elever plats på skolan pga deras ursprung.

Ungefär så ja.

BenDavis2013-11-02 10:14

Linders: Jag tolkar som att alla fattat att arbetsgivaren är smygrasisten. I alla fall alla som kommenterat.

Porla - Ej medlem längre2013-11-02 10:28
Antal inlägg: 1471

Ordbajseri. Det är klart att han är smygrasist annars hade det väl inte nödvändigt med en dold kamera.

Bahoo - Ej medlem längre2013-11-02 11:22

Linders, så om arbetsgvaren har 20 sökande som heter Svensson och en som heter Mohammed, till ett ledigt jobb, och han anställer Svensson då är han alltså automatiskt en smygrasist? Det är åt skogen fel.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-11-02 11:25
Antal inlägg: 456

Om han inte anställer Mohammed för att han heter Mohammed är han (smyg)rasist. Du förstår om du vill, eller hur.

Bahoo - Ej medlem längre2013-11-02 11:28

Och du kanske förstår att det inte kan bevisas, men det är praktiskt för Mohammed att skylla på.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-11-02 11:37

Diskussionen (som du själv startade) gällde vad som är smygrasism. Att inte anställa någon pga "ras" är ett exempel på det.

Din senaste fråga har ingen uppenbar koppling till den frågan?

ingson2013-11-02 11:42

gnagel och ben davies har naturligvis rätt.
Frågan var vad ÄR en smygrasist, inte hur man hittar dem.
och ja de är farliga men går inte att identifiera

Salka12013-11-02 11:42
Antal inlägg: 674

Kan ett tecken på smygrasism vara när man säger "vi" om svenskar och "dom" om samtliga invandrare, oberoende varifrån de kommer? Har en kompis som benämner alla invandrare "dom" och jag retar mej på det. Det blir liksom bara en klump av alla individer och nationaliteter. Är det smygrasism?

corlini2013-11-02 12:39
Antal inlägg: 3172

det kan inte vara så att muhammed inte var lika kvalificerad som de andra sökande och att han var i minoritet med resultatet att fler svensson än muhammed inte fick jobbet. jävla arbetsgivare 19 svensson men bara 2 muhammed blev nekade!!! fast det är klart, att kunna skylla på arbetsgivarens rasism för att man inte får jobbet är ju ett bra sätt att slippa eget ansvar och självinsikt då man kanske inte räckte till för tjänsten som skulle bemannas.

smygrasism är ett fegt ord. alla hudfärger, alla kulturer, alla ursprung idkar varje dag rasism, det är inget vi "vita" har patent på.

gnagelram2 - Ej medlem längre2013-11-02 12:47

Men HERREGUD!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?