Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 38 |
Mobilspel
| Pågående | 18 948 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-08 19:03 | |
![]() | Sluta röka Hej, jag försöker sluta röka och tillhör nog kategorin som har väldigt svårt och sluta. Lyssnar gärna på råd och taktiker som underlättar.. | |
| brava | 2013-11-08 19:50 | |
![]() | Tänk efter vad som är positivt med att röka. T ex man har en ursäkt att gå ifrån en stund, man blir lugn av att suga på något/ha nåt i munnen... Det är individuellt vad man uppskattar mest. Sen när man gjort klart för sig vad det är som man får ut av att röka så för söker man komma på något nyttigare som kan tillfredsställa ungefär samma behov. I värsta fall är det nya man tar till inte heller så bra, men i alla fall inte lika onyttigt som att röka. I mitt fall blev jag fast på snus. | |
| dinodog | 2013-11-08 19:52 | |
![]() | Hej du. Jag slutade att röka för 8 år sedan. Bestämde mig när rökningen tog över mitt liv på sätt och vis. För styrd det blir man. Jag ska bara ta ett bloss först sen ska jag. .... Jag tröttnade på att vara en "slav" under nikotinet. Så jag bestämde en dag att nu fick det vara nog. Utsåg en dag ca. tre månader fram att då skulle jag fimpa för gott. Och jag lyckades att sluta röka. Men visst var det jobbigt. Jag rökte ändå ett paket om dagen. Och ja jag var röksugen varje dag flera gånger om dagen. Men röksuget är ju kortvarigt och går över lika fort som det uppstår. Innan jag slutade så gjorde jag det svårt för mig själv. Jag fick inte röka innan jag hade vart ute med hunden och ätit frukost osv. Jag har provat tuggummin och plåstet. Men det är ju nikotinet man ska skippa det är ju det som man blir beroende av. Känner en som röker på semestern men tuggar nikotintuggummin resten av året. Det går att sluta men man måste vara motiverad helt enkelt. Jag blev faktiskt lite förbannad på mig själv att jag var så svag för nikotinet. Jag önskar dig ett jättestort lycka till och hoppas att lyckas sluta röka. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:00 | |
![]() | Jag botades genom att titta på klipp som visade människor som var svårt sjuka i KOL. Sedan så slängde jag alla cigg i toaletten, och höll mig borta från ställen där jag kunde få tag på cigg. Jag minns att jag åt mycket godis... | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:02 | |
![]() | Tack för era historier, hur länge hade ni rökt? | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:08 | |
![]() | Jag har lyckats två gånger genom att gradvis ersätta cigarretterna med portionssnus. Första gången höll jag upp i 12 år med både snus och cigarretter, och nu har jag inte rökt på fyra år och inte snusat på två år. Det tog lite tid båda gångerna, men det var inte alltför plågsamt. Vissa klarar att sluta tvärt, men för mig funkade det bättre att trappa ner. Nu senast först med rökning + snus och sedan med snus + nikotinfritt snus. Det finns en del rön om snusets skadlighet, men det är ändå väldigt stor skillnad i skadeverkan mellan att röka och att snusa, både enligt forskningsresultat och enligt min egen upplevelse av bättre kondis, mindre hosta m.m. | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:09 | |
![]() | Första gången hade jag rökt i 15 år, andra gången i 5-6 år. | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:20 | |
![]() | Mollee2, man kanske skulle börja med det i skolan? Evakuera, hur är det med hosta för dig nu? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:27 | |
![]() | Bara 6 år här! Klarade mig utan plåster och annat... Ja. Mer skrämselpropaganda!! :-) | |
| Rålex | 2013-11-08 20:30 | |
![]() | Hej quigui, när jag beslöt mig för att fimpa efter 15 år som rökare, började jag med, som många andra, att "trappa ner". Funkade inte speciellt bra, då man snart var uppe i samma mängd igen. Mitt "framgångsrecept" gick ut på att Sluta röka och istället börja snusa. Efter några månaders snusning övergick jag till nikotintuggummi, höll på med det i ca 1 år, för att därefter börja tugga vanligt tuggummi. Tuggar fortfarande rätt mycket tuggummi, men jag är iaf RÖKFRI sedan 20+ år! | |
| dinodog | 2013-11-08 20:44 | |
![]() | Började att röka regelbundet när jag var 17-18 höll upp en gång under drygt 1 år. Slutade när jag var 40. Min svärmor har KOL mycket svår sådan, men hon röker ändå. Försöker att hjälpa henne med det hon behöver ha hjälp med. Men cigg köper jag inte till henne. | |
| xxEyexx - Ej medlem längre | 2013-11-08 20:53 | |
![]() | Är själv rökare..har vid ett tillfälle i mitt liv hållit upp i 6år.. men av olika anledn. föll jag in i tobaksbehovet igen!!? allt från 3cigg/dag- 12 på senare tid! :-/ Men iaf. detta angående tobak? Jag har väldigt svårt att förstå hur man överhuvudtaget får sälja tobak?? Och de med tanke på hur mkt. det pratas om andra olämpliga innehåll i andra konsumtionsprodukter av olika slag,-(både invärtes och utvärtes)?där det då uppdagas olämpligt innehåll i olika slags produkter som finns i dagligvaruhandeln m.m.?? vilket såklart är jättebra att det upptäcks och kollas upp och förbjuds såklart? Men just därför så undrar man ju varför tobak tillåts att både framställas och säljas som då hör till en av de mest erkända och skadligaste sjukdomsuppbringande orsaken, och som skördar många dödsoffer pga. tobakskonsumtion bland människor??? De bästa vore ju att all tobak togs bort och förbjöds att framställas i olika former..!!? | |
| xxEyexx - Ej medlem längre | 2013-11-08 21:03 | |
![]() | Jag menar också att det är ju så vansinnigt beroendeframkallande dessutom..och just därför är det svårt för många att klara av att lägga tobaken åt sidan? och de gör ju hela saken som sådan ännu allvarligare med att detta får framställas och också säljas?? Egentligen så skulle de som bestämt och tillåtit och tillåter denna försäljning ute i butiker m.m. stå till svars för alla dödsoffer som tobakskonsumtionen bland människor skördat och skördar varje år?? | |
| Sote | 2013-11-08 21:03 | |
![]() | Jag Började röka i tolvårsåldern och höll på tills jag var i tjugofemårsåldern och skulle skaffa barn. För mig var det helt otänkbart att röka om jag skulle bli gravid. Jag bara slutade, rakt av och trots att det var några tuffa år av ferrilitetsutredningar, massa missfall och annat elände så lyckades jag låta bli att falla tillbaka igen. Jag kände bara att det var tillräckligt jävligt som det var och att jagverkligen inte behövde ytterligare en jobbig grej i mitt liv. Jag var nog röksugen i flera år vid speciella situationer men det som hade bästa effekten var att jag ofta drömde att jag började röka igen. När jag vaknade så hade jag verkligen den där känslan av att ha misslyckats och var skitbesviken under några sekunder innan jag vaknade riktigt. Det var en lättnad varje gång jag insåg att det var en dröm. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-11-08 21:12 | |
![]() | Drömde också att jag rökte flera gånger rätt länge efter att jag fimpat. Ibland grät jag, innan jag precis som du insåg att det var en dröm. Det var nog nyttigt att drömma sådant! :-) | |
| anneriiiiiii | 2013-11-08 21:23 | |
![]() | Nämen...trodde att det var bara jag som drömde att jag rökte... Jag slutade röka på julafton2008 efter att ha planerat det ca ett halvår innan. Hade då rökt i ca 20 år, 1-1,5 paket per dag. Använde plåster som jag tog svagare och svagare sort av, tills jag var utan helt och det var i februari. Gick tyvärr upp 20 kilo... | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-08 21:31 | |
![]() | Vad duktiga ni är som slutat röka. Jag har även insett vilket vansinne det är och röka, fattar inte hur jag kan ha varit så korkad. Jag röker normalt ca 18 cigg per dag under normala omständigheter och försöker nu gradvis dra ner och ligger som bäst på ca 10st per dag. Slog precis mitt personliga rekord i att (i vaket tillstånd) inte röka på 2t40m... Ju mer jag har tänkt på det ju mer tycker även jag att det är märkligt att det är lagligt. | |
| quigui - Ej medlem längre | 2013-11-08 21:33 | |
![]() | Att notera är att jag försöker sluta utan substitut just nu men har ett recept på en receptbelagd antidepressiv som används för att sluta röka. Har som mål att börja med den på måndag. Tack för alla era historier, det inspirerar. | |
| dinodog | 2013-11-08 22:31 | |
![]() | Haha jag nog drömde man att man skulle röka. Varje gång jag skulle röka i drömmen så var jag i barndomstrakter. Och jag tänkte att här känner ingen mig så jag kan röka här. Precis när jag skulle tända ciggen så kom det någon jag kände. Så oerhört frustrerande minns att jag vaknade skitförbannad. Inte ens i drömmen kunde man få röka. Hjärnan spökar ibland. Nu drömmer jag sällan om att jag ska röka. | |
| le-lou | 2013-11-09 00:47 | |
![]() | Vet flera som slutat röka med plåster, kanske kan det vara värt att testa? | |