Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 941 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-13 01:00 | |
![]() | Mer disciplin i skolan + föräldrar som sätter gränser Jag tycker att många unga människor nuförtiden verkar dåligt uppfostrade. Detta är naturligtvis de vuxnas ansvar. Som grundlag för diskussion vill jag använda denna länk om ett arrangemang i skolan som spårade ur. www.corren.se/bostad...ti kel.aspx Jag tycker att det borde vara självklart att man håller tyst och koncentrerar sig om uppgifterna i skolan - gör man inte det är man fel ute och detta bör inte accepteras. Vad tycker du? | |
| Bucket Redux - Ej medlem längre | 2013-12-13 01:28 | |
![]() | Jag håller med dig. Och det gläder mig eftersom jag noterat att vi har fundamentalt olika åsikter i många andra frågor. Om jag måste formulera EN värdering som sammanfattar vad jag tycker så är det väldigt enkelt: Individens ansvar. Jag anser att man ska bygga ett samhälle som både uppmuntrar och piskar alla att göra sitt bästa för att: 1: Försörja sig själv 2: Försörja sin familj 3: Om man klarat (1) och (2) göra det man kan för andra. Det handlar om att göra sitt bästa. Det är allt jag begär. Jag anser att vänsterkrafternas överdrivna tilltro till det offentliga är kontraproduktiv. I stället för att ta ansvaret själv så duckar man och lägger över allt ansvar på en abstrakt organism som man valt att "samhället". Detta samhälle består dock av en summa individer. Politiker. Socialarbetare. Lärare. Jag är av den fasta övertygelsen att det är fundamentalt fel att inte ta ansvar själv. För det man kan ta ansvar för. För det man kanske kan uppnå. När det gäller skolan är jag lika fast övertygad om att degenereringen beror på frånvaron av BÅDE piskor och morötter. Socialdemokraterna och facket har gjort otroligt mycket bra för vårt land (jag är själv gammal SSU:are) men de har fullkomligt bortsett från den verklighet den globala konkurrensen utgör. Den skola som formats de senaste tjugo åren bygger på en orealistisk föreställning om att "Sverige är ett föregångsland". Wake up call. Vi VAR ett föregångsland. Nu är vi hopplöst frånsprungna av länder som vi på åttiotalet föraktfullt fnös åt. De enda som håller vår konkurrenskraft uppe är de som vänsterkrafterna vill straffa. De som faktiskt ansträngt sig. De som följt minsta motståndets lag tjänar globalt sett löjligt mycket i förhållande till sin prestation. Det enda sättet att vända skutan är att ALLA börjar ta ansvar och slutar att gömma sig bakom gamla meriter. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2013-12-13 02:33 | |
![]() | För att höja ungdomars "bästa" behöver vi som vuxna förstå att de unga behöver vägledning. Som jag ser det är många vuxna rädda för att påstå att de "vet bättre" än de yngre. Men det gör de ofta. Erfarenhet bör få råada i högre grad. exempel: Vi vet att det krävs lugn och ro för att lära nya saker. Små barn ser inte nödvändigtvis saken på samma sätt. Därför är det vår uppgift att på ett bra sätt se till att miljön i skolan blir lugn och harmonisk, för barnens bästa. Som det ser ut idag sätter vi individens frihet först - man kan ju inte tvinga någon att vara tyst; det kränker personens integritet. Detta är ett stort fel. | |
| Sote | 2013-12-13 06:33 | |
![]() | Jag tycker snarare att det handlar om dom senaste årens åtstramningar som byggt upp en otrologt egocentrisk människosyn hos väldigt många. Det märks på barnen väldigt tydligt. Dom har ingen känsla för eget ansvar och att man beter sig som folk mot varandra. Tappar dom nåt på golvet så plockar dom inte upp, många barn har ingen känsla alls för att städa efter sig själv för dom är vana vid att någon annan kommer och plockarefter dom, städare på skolan, bussen, eller nåt annat offentligt atälle och hemma har man hemfrid eller nåt liknande. Man låter inte barnen ta något ansvar för någonting och dom flesta hjälper inte till hemma alls längre och veckopeng för utförda uppgifter förekommer nästan inte längre utan ungar får det dom vill ha ändå. Föräldrarna gör heller inte mycket längre hemma utan lejer ut städning, mathandling och tom läxhjälp till någon annan. Allt handlar om att tiden ska användas till kvalitetssaker, roliga saker och inte tråkiga vardagliga saker som städning, matlagning och läxläsning. Föräldrar dyrkar sina barn och låter dom ha huvudrollen och diktera villkoren. Nu ska tilläggas att mina iakttagelser är gjorda på en skola/förskola i ett övre medelklass/ överklassområde där folk har råd att leva ett sånt liv. Det tycker jag inte borde betyda att man måste göra det. Det är inte alls bra för barnen att växa upp som bortskämda brackor som inte har en aning om hur det ser ut i verkliga livet utanför ankdammen. Vårt samhällsklimat bidrar självklart till denna livsstil, där var och en sköter sig och sitt och solidaritet och omtanke om andra bara finns när det ska samlas in pengar vid någon fin TV gala. | |
| Sote | 2013-12-13 06:36 | |
![]() | Sorry för den alldeles för kompakta texten...... Håller för övrigt med om att folk är alldeles för rädda för att bestämma över barn och låter barnen få alldeles för mycket makt. Barn måste faktiskt löra sig att lyssna och vara tysta när dom blir tillsagda annars råder anarki. Dom dör fan i te av att bli tillsagda men det finns personal som på allvar tycker att dom inte vill ta dom konflikterna utan låter barnen härja fritt. | |
| Sote | 2013-12-13 07:00 | |
![]() | Lite det som jag pratar om. www.aftonbladet.se/d...50 97626.ab | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-13 08:46 | |
![]() | regler är bra om dom fyller en funktion,sen finns det regler som är mindre bra som att utestänga barn som kommer försent till lektion på morgonen för att trafiken inte alltid fungerar fiktionsfritt.det är makt missbruk och maktmissbuk är aldrig bra någon gång,Sen finns det de som tycker att dom fick minssan en och annan örfil när dom var små och det har dom inte mått dåligt av dom är helt ute och cyklar.Allt beror på vad målet är med barnen många har inga mål ens.mina mål är att dom ska bli kärleksfulla individer som vuxna och det har dom blivit | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-13 08:49 | |
![]() | jag vet hur det går med för mycket hårdhet och disciplin,det går inte alls,det handlar om kärlek | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-13 08:56 | |
![]() | just det du skiver om och länkar till CarlMartin,det handlar om pengar att det inte finns tillräkligt med vuxna i lokalen som kan prata med dom,eller så är det följderna av skäms pallar och annan skit som Super Nanny har infört i Sverige,om inte så kommer den generationen snart och då blir det riktigt illa | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2013-12-13 09:30 | |
![]() | "Dom dör fan i te av att bli tillsagda men det finns personal som på allvar tycker att dom inte vill ta dom konflikterna utan låter barnen härja fritt." Det är i första hand föräldrarnas roll att uppfostra? Finns väldigt få lärare som ens med de bästa intentionerna i världen har pondus nog att få fason på ett gäng tonåringar vars föräldrar inte brytt sig nog om att skicka med dom en smula hyfs. Man kan inte lämpa över uppfostran på lärare, något eget ansvar får man ta för att man förökar sig. | |
| boffertomte | 2013-12-13 09:30 | |
![]() | Sote, föräldrarna tycker om att dyrka sina barn. Det ger dem en känsla av att de är fantastiska, kärleksfulla människor som värdesätter det äkta i livet. Barnen är alltså en slags hobby. Personal kan inte säga till bråkiga barn, då blir det klagomål från föräldrarna och uppläxning av rektor. Vi har tagit bort möjligheten för sk andra vuxna att agera, eftersom vi har bestämt att det är kränkande att korrigera ett barns uppförande (eller skolarbete). Det känns inte som att barnen har någon större nytta av detta, men för föräldrarna är det en väldigt tillfredsställande egotripp. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-12-13 09:48 | |
![]() | det går alltid att gå till ytterligheter,men tycker det är överjävligt när man tycker allt handlar om dissiplin och tillsägelser när det gäller barn,om barn inte får kärlek av sina föräldrar så blir det störningar jag tycker det ä bra om föräldrar har dåligt samvete om dom inte kan vara med sina barn tillräkligt det ska dom ha,eftersom barn är det viktigaste som finns och vi är skyldiga att lära barnen rätt och fel men varför det ska ske med disiplin begriper jag inte och hur har ni kommit fram att disiplin ä den rätta vägen? | |
| Sote | 2013-12-13 10:18 | |
![]() | Boffertomte- precis så är det. Jag talar i mitt inlägg om yngre barn, inte tonåringar. Självklart är det svårare med tonåringar som inte haft en fast punkt eller som har klemats bort av föräldrarna. Ttiittii- självklart ska barn i första hand ha massor av körlek men att dyrka sina barn och skämma bort dom så att dom aldrig behöver ta något ansvar för sina handlingar är ju rent förödande. Vill dom ha något så får dom väl förtjäna det först? Att bara ge och ge utan något krav på motprestation är ju helt galet. Jag vet föräldrar som gör läxan åt sina barn för att det tar för lång tid att sitta med dom och bli klara!! Vad lär sig barnen på det? | |
| Cozgubbe | 2013-12-13 10:39 | |
![]() | Mycket bra tråd! TACK!! :-) | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2013-12-13 10:50 | |
![]() | Jag tycker det är kärlek att uppfostra sina barn till fungerande individer. | |
| boffertomte | 2013-12-13 12:31 | |
![]() | Titiiis inställning illustrerar exakt det som blivit så fel: Att det skulle finnas en motsättning mellan att älska sitt barn och att försöka bibringa det kunskap. Vi beter oss mot barn som om barnen vet och kan allting. I själva verket är det en nödvändighet att uppfostra barn och man gör dem en enorm otjänst om man inte försöker. Att aldrig rätta barn, aldrig korrigera dem, hoppa över att lära dem sånt som de för ögonblicket tycker är bläää så jävla tråkigt är ungefär som att mata ett barn med enbart gottis eftersom barnet tycker mat är bläää. Det skulle vi knappast göra, då skulle vi tycka att vi var usla föräldrar. Men att inte låta dem få dra nytta av sin enorma kapacitet för inlärning, det anses av någon skum anledning vara alldeles i sin ordning. Ja, jag vet, det är mycket jobb med att upprätthålla regler och barnen kommer att kinka. Men lättja och omsorg om det egna kortsiktiga välbefinnandet är inte tillräckligt bra skäl för att låta bli. | |
| le-lou | 2013-12-13 12:38 | |
![]() | Det finns gott om pengar. Vi lägger mer pengar idag än nästan något annat land på planeten och ändå faller vi som stenar. En oerhört missvisande pedagogik. Individer som gömmer sig bakom nån annans rygg och pekar på kollektivets ansvar. Jag vill se mer kunskap och kompetens, och framförallt en annan syn på kunskap än den rådande. Idag verkar många tycka att kunskap finns i oss och jag säger bu och bä här MEN den måste för fasen också förmedlas och det, på ett vettigt sätt som vi vet fungerar. Är allvarligt bekymrad över läget i skolan. | |
| amper sand - Ej medlem längre | 2013-12-13 12:57 | |
![]() | Ja, något gör ju svenska skolan allvarligt fel. www.ekonomifakta.se/...an dlar-om/ | |
| magnusito | 2013-12-13 13:00 | |
![]() | Det blir ju alltid så enkelt att lägga all förklaring på ordning o reda och på individer. Lika fel är det att förklara allt med kollektiv och strukturer. Skolan är väl helst enkelt ett slagfält för politiska poänger och management ideer. Mycket av annan verksamhet präglas också av "som om" metoder. Inom sjukvården ska det vara evidensbaserat. Spelar ingen roll att folk inte blir bättre för det. Förenklingarnas teorier råder. Snabba pinnar och en orimlig administration som förstör för professionen. Det samma ska för sociaonomer, psykologer, psykoterapeuter, läkre, ja massor av kategorier. Detta problem som skolan har är alltså inte allt unikt. Jag anser att det är ett utslag av att man tror att vård, skola och omsorg går att bedriva efter vilka affärsmässiga principer som helst. MEN jag tror inte det är hela sanningen. I Sverige får man ju inte ens tillrättavisa andras barn och säga vad som gäller utan att bli anklagad för att vara kränkande. Det är ett stort problem. Vuxenvärlden har kapitulerat och vill bara vara kompisar. Tonårsideal och kultur gäller även för vuxna och då finns det bara individer som ill bli sedda och beundrade. Ingen som ser och svarar på behov som finns och som kärleksfullt sätter gränser. | |
| le-lou | 2013-12-13 13:06 | |
![]() | Från amper sands länk " En av alla dessa förklaringar är att det handlar om ett resursproblem. Att vi lägger för lite pengar på skolan och nu får vi betala priset för det. Problemet med den förklaringen är att den inte har stöd i statistiken." | |