Spelrum
Giraffen | 32 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 50 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
apbur | 2013-12-28 18:21 | |
![]() | Förbud mot att ge tiggare pengar? Idag har en professor i stadsvetenskap vid Göteborgs universitet uttalat sig i DN Debatt. www.dn.se/debatt/dar...l- tiggare/ Nu är det ju inte bara Göteborg som har massvis med tiggare runt om i staden, även mindre städer och orter har fått uppleva tiggande människor. Debattartikeln är väldigt provokativt skriven där författaren jämför folk som skänker dessa tiggare en slant med torskar som köper sex av prostituerade. Hur gör du, ger du en slant eller går du förbi, och vad motiverar dig i ditt handlande? | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-28 18:31 | |
![]() | Jag brukar ge några slantar om jag har över faktiskt. Är väl en torsk då.... | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-12-28 18:39 | |
![]() | Om det är en tiggare som inte talar svenska så går jag oftast förbi. Men om det är en regnig eller kall dag kan jag kanske återvända med en mugg te och en macka eller frukt. Fast då måste jag va på rätt humör. Om det är en svensk tiggare så ger jag om: * tiggaren inte går fram till mig eller tilltalar mig först. * tiggaren försöker göra något kreativt för att förtjäna en slant. * tiggaren inte ger intrycket av att vara en lögnare. Varför? Ibland kan jag veta att jag har en något turbulent framtid att gå till mötes och jag kan behöva lite extra på karmakontot. Ibland kommer jag att tänka på dagar då jag själv inte haft mat för dagen. Ibland hoppas jag att tiggare kommer bli miljonär och hjälpa massor av fattiga i sin tur. en blandning av egoboost och det där fancy ordet för människovän? | |
apbur | 2013-12-28 18:39 | |
![]() | Mollee2, kan du inte berätta hur du resonerar? Jag vill inte veta vilka här på betapet som skänker och inte utan är intresserad av argumenten. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2013-12-28 18:46 | |
![]() | Håller med statsvetaren, men man behöver ju inte vara så provokativ att jämföra dem med sexköp. Konstaterar vi att pengarna delvis går till någon annan än tiggarna själva är arbetarna att betrakta som svart arbetskraft utan kollektivavtal och där arbetsgivarna brutit mot ett antal arbetsplatsbrott (arbetstider, kläder, etc.). Utifrån ett sådant perspektiv är det väl inte värre att bojkotta dem än de som producerar norrländska blåbär med underbetald arbetskraft från thailand. | |
apbur | 2013-12-28 18:47 | |
![]() | Gr3en, om jag tolkar dina argument rätt så handlar det mycket om du tycker tiggaren "förtjänar" att få lite av dina pengar, även att du inte riktigt vågar chansa på att inte tro på karma. Det handlar inte så mycket om tiggarens utsatta situation och vilken skillnad dina pengar i så fall kan göra? För man kan ju vara väldigt utsatt trots att man inte talar svenska. Skulle vilja veta lite mer om det här med språket. Har det att göra med att du inte kan relatera till vederbörande om denne inte talar svenska? | |
apbur | 2013-12-28 18:50 | |
![]() | roja c panda, om du tänker att det finns en stor del tiggare som tigger på våra gator där det inte är organiserat eller går till någon annan som inte befinner sig i nöd. Håller då dina argument fortfarande och hur ska vi veta att det förhåller sig så för varje enskild tiggare vi går förbi? | |
Sharky68 | 2013-12-28 19:08 | |
![]() | Går förbi! Tittar snabbt och ser ofta igenom skådespeleriet. Ingen i Sverige ska behöva tigga med det sociala skyddsnät som finns. Det är fritt fram för en EU medborgare att gå till arbetsförmedlingen och söka jobb. Det är inte dugg synd om tiggarna som kommer från utlandet. Det märkliga som många borde fråga sig själva, hur har de tagit sig till Sverige? Har de promenerat ända hit ifrån t.ex Rumänien? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:08 | |
![]() | Klockrent. Rimmar med både mitt förnuft och min känsla. Jag gillar inte uppdelningen herrskap/tjänstefolk oavsett vilken kategori jag själv tillhör. | |
Gr3en - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:09 | |
![]() | visst kan en tiggares utsatta situation träffa mig i hjärtat, men samtidigt har jag väldigt svårt för att lita på främlingar som jag vet har synat mig och insett att jag har pengar som dom kanske kan tigga till sig. Därav lögnare-klausulen. Typexemplet på det är alkisen som behöver lite busspengar och drar värsta snyfthistorian. Vad kommer mina pengar egentligen gå till? Därför kan jag inte låta folks historier om deras utsatta situation avgöra om dom får något. Om dom inte gör ett väldigt ärligt intryck på mig då och jag verkligen tror dom. Jag är inte världens bästa på att avgöra det där så oftare ger jag inte, än vad jag ger. Men jag har tillräckligt för att ge lite ibland och då väljer jag hellre att ge till dom som visar på lite företagsamhet. Dom som vägrar att bara sätta sig med en burk på marken. Om nån trummar lite på en hink - det räcker. behöver inte ens vara i takt. karman är bara en såndär... "ifall det är så det funkar" språket är helt enkelt för att vi har fått alltmer turistande proffstiggare här i sverige. jag anser att om man har råd att ta sig till ett land för att tigga så har man prioriterat fel nånstans. Jag kan inte skilja en svenskboende icke-svensktalande person från en proffstiggare så jag ger inget av den orsaken. hoppas det gav några svar | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:10 | |
![]() | Rothstein vill få oss att tänka till och drar något överdrivet paralleller till sexköp därför. Jag tycker mig förstå vad han menar och anser att han har helt rätt. Det är ju dåligt att ge en slant för att man själv mår bra av det, utan att tänka på vad det bidraget leder till. Under min livstid har vi sett att tiggarnas pengar oftast går till alkohol, tobak, sniffning och andra droger. Jag har fått lära mig att skänka pengar (om man nu vill det) direkt till Frälsningsarmén, Röda Korset eller annan hjälporganisation på orten. Det är bästa sättet för uteliggare att få en chans till mat, värme och kanske stöd att komma vidare i livet. Inget hindrar ju att man ger den tiggande en varm dryck, något att äta, vantar eller andra kläder och kanske följer denne till någon kyrka eller annan lokal där hjälp finns att få. Kontanter brukar inte förändra deras livssituation till det bättre på sikt. | |
Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:12 | |
![]() | Jaha.... Jag tänker att man vet faktiskt aldrig... | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:17 | |
![]() | apbur, nej det gör det inte. Men går man förbi alla tiggare i Sverige idag gör man rätt 99 gånger av 100. (gissningsvis). | |
jin17 | 2013-12-28 19:21 | |
![]() | Han drar parallellen till sexköp av den anledningen att många av tiggarna tagits hit mot sin vilja och är i beroendeställning till sina "chefer". Det handlar alltså om människohandel precis som vid en stor del av prostitutionen. Jag ger aldrig något, har också slutat köpa tidningen Faktum eftersom det är samma människor som i stor utsträckning säljer denna. Jag tänker som så att för varje krona ligorna tjänar på dessa utsatta människor ökar risken att flera tvingas hit. Det är inga småbelopp dessa tiggare drar in. Tråkigt när vänliga människor goda vilja missbrukas på detta sätt. | |
kalmars | 2013-12-28 19:23 | |
![]() | Sharky68- håller med dig till 100% | |
apbur | 2013-12-28 19:29 | |
![]() | För det första tänker jag att den här uppfattningen av att de flesta tiggare är organiserade brottslingar är ett vitt spridd osanning för att vi med gott samvete ska kunna gå förbi. Jag håller med pink ribbon om att det är bättre förvaltade och "säkrare" pengar att skänka direkt till hjälporganisationer. Ändå kan jag inte låta bli att reagera lite på den "jag vet vad som är bäst för dig-mentalitet" vi tar till när vi säger att de tiggande personerna prioriterar fel och köper tobak och alkohol för pengarna. Jag tänker också att professorn har rätt i att det gör nånting med samhället när vi har tiggare och folk som skänker, det är ett väldigt maktförhållande som känns rätt smutsigt. Samtidigt tänker jag även att det gör nåt med oss människor när vi väljer att inte möta tiggarens blick och behandlar dem som luft. Det är väldigt svårt att värja sig när någon sträcker fram en hand och tydligt visar att han/hon behöver din hjälp. När det blir lätt att värja sig från det är jag den första att beklaga. | |
ordminna - Ej medlem längre | 2013-12-28 19:33 | |
![]() | Det är nog en social förnedring för professorn, men inte för den som måste tigga om mat för dagen. | |
apbur | 2013-12-28 19:34 | |
![]() | Jag tycker Sharky68:s inlägg är extremt osympatiskt och ogenomtänkt. Vem är han att bestämma vem det är synd om? Sverige har bra sociala skyddsnät men dessa gäller ju faktiskt inte rumänerna som tar sig över gränsen och inte kan försörja sig genom sedvanliga jobb. Och handen på hjärtat, klart de inte har lätt att få jobb i ett Europa där arbetslösheten är hög och där "vanliga" människor står arbetslösa. | |
Lnotorious | 2013-12-28 19:37 | |
![]() | inte kastar jag mina egna pengar åt någon jag inte känner, och som lika gärna kan vara våldtäktsman eller barnmisshandlare. dumt att stödja organisationer som tror att tiggeri ska ge utdelning. får jag dessutom inte svar på något språk som jag förstår så finns det inte en chans i världen att jag delar med mig bara sådär. karma lär ju inte finnas, det är rätt tydligt med tanke på hur människor behandlas. och skulle det ändå göra det så får jag nog inga pluspoäng för att stödja organiserad brottslighet. | |
tssss | 2013-12-28 19:37 | |
![]() | Världen är inte rättvis, därför är det viktigt att hjälpa den som har det sämre! | |