Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 004 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Anna Linnea | 2014-01-12 01:13 | |
![]() | Kött eller vegetariskt Är det verkligen nödvändigt att äta kött? Nej.....! | |
| Tjattefackap | 2014-01-12 01:13 | |
![]() | Dåså, case closed...? | |
| Anna Linnea | 2014-01-12 01:16 | |
![]() | Bara min åsikt! Jag antar att ni tycker ngt annat :) | |
| apbur | 2014-01-12 01:17 | |
![]() | Det finns en kvinna som heter le-lou här. Hon kommer nog strax svara på din fråga. Och hon tycker inte som du. Puss på le-lou. | |
| Captain MLI | 2014-01-12 01:22 | |
![]() | Definitivt nödvändigt! Köttätare är hälsosammare, starkare och framför allt smartare än vegetarianer. Slump? Nej...! | |
| Tjattefackap | 2014-01-12 01:37 | |
![]() | Jag gillar kött men jag gillar inte industrin som den ser ut idag, så jag försöker äta vegetariskt i så stor utsträckning som möjligt. Men efter några dagar av endast vegetariskt börjar jag må ganska funky och "måste" ha kött. | |
| Sharky68 | 2014-01-12 01:46 | |
![]() | Ja, det är nödvändigt! För att få i sig vissa mineraler och vitaminer. Dessutom proteinrikt! | |
| apbur | 2014-01-12 01:52 | |
![]() | Det går utmärkt att helt skippa kött. Många produkter som vegetarianer använder flitigt är berikade med b12. | |
| Minta | 2014-01-12 02:44 | |
![]() | www.etc.se/nyhet/k%C...C3 %A4tarna | |
| Mindymoo | 2014-01-12 08:24 | |
![]() | Jag har varit laktovegetarian i femtio år. Inga bristsjukdomar har dykt upp än ;) | |
| dinodog | 2014-01-12 08:59 | |
![]() | Fick B-12 brist trots flitigt användande av berikade produkter. Så det är ingen garanti att äta berikade produkter. Jag äter kött massor med kött. Äter ingen fisk för det gillar jag inte. Är måttlig med grönsaker inget jag äter varje dag. Har faktiskt provat på att vara vegetarian. Men nä fy för tofu och qorn och andra konstigheter. Linser och bönor fick min mage att svälla så att jag såg ut som en gravid val. Men var och en gör som den vill och som de känner att de mår bra av. Finns nog en risk att även denna tråden spårar ut som sina föregångare | |
| Sote | 2014-01-12 09:44 | |
![]() | Vi har nog haft den här diskussionen i ett par trådar tidigare så jag gissar att den här snart stängs med hänvisning till nån av dom gamla. | |
| HME | 2014-01-12 09:48 | |
![]() | Vi behöver äta mindre kött för klimatets skull. Om alla var veganer kan jorden föda 27 miljarder människor uthålligt. Men det räcker om vi minskar den svenska köttkonsumtionen till i snitt en sjättedel jämfört med idag kanske. Vi har ju gott om skogar med älgar och rådjur men ska vi vara rättvisa också får vi nog exportera en del av det köttet. Om detta pratar jag minst en gång i månaden med någon bekant eller kollega, men har jag lyckats tillämpa det på mig själv? Nej. Möjligen en halvering.. | |
| jopp29b | 2014-01-12 09:48 | |
![]() | Har kronisk värk..2 tabletter mindre bara för jag slutat äta griskött!! | |
| Gloria56 | 2014-01-12 10:11 | |
![]() | jopp29b; Det skulle fler prova! Jag begriper inte att inte läkare föreslår sina patienter med tex. ledvärk att sluta med fläsk (och rött kött) Jag har själv blivit av med ledvärk genom att endast äta fågel och fisk sedan -96. För övrigt så har jag ofta helvegetariska dagar - är tokig i grönsaker och gift med en man som jobbar i en grönsakshall som har hela världens grönt och frukt. Det borde vara vårt ansvar att helt skippa nötkött med tanke på att korna står för så mycken miljöförstöring. Böndernas resonemang om öppna landskap håller inte enligt min mening. | |
| bete_noire | 2014-01-12 11:00 | |
![]() | Kött/Vegetariskt, Djurriket/Växtriket är nu faktiskt inte uttömmande alternativ, och de är inte alls ensamma om att kunna stå på egna ben. Jag såg t.ex en kvinna i en engelsk dokumentär för ngr år sedan som inte hade ätit, över huvud taget, sedan 1973. Det gällde en Patsy Stone fr London, som istälet hade livnärt sig uteslutande på en diet av potenta aminer & alkaloider, visserligen i kombination m. en ganska hög dygnskonsumtion av cigg, och jag vet själv att det här fungerar. | |
| Lissing | 2014-01-12 11:05 | |
![]() | Jag är 25 år gammal och har inte ätit en endaste liten köttbit sedan jag var ca 12 år gammal. Jag mår prima och är aldrig sjuk! | |
| Spira - Ej medlem längre | 2014-01-12 11:14 | |
![]() | Orka fler såna här trådar... :( Såklart är det inte nödvändigt att äta kött. Inte nuförtiden. Man kan leva även hela vintern på importerade livsmedel, soja och sånt. Förr var vi i norden nog tvungna att äta kött IBLAND (inte varje dag) för att övervintra. Nuförtiden behöver man inte tänka på försörjning, mat kan man ju köpa i affären. Fisk är ju också en proteinkälla men det är ännu svårare att hitta fisk som man kan äta med gott samvete tycker jag. Det där med korna och miljöförstöringen köper jag inte. Det är för stor skillnad på hur djuren utfodras för att man ska kunna göra sådana generaliseringar. Det finns flera utredningar som tydligt visar att om man äter kött från kor som huvudsakligen har utfodrats med gräs (dvs i princip alla köttdjur uppfödda i Sverige samt att våra mjölkkor till 80-90% äter gräs) så är det istället en miljövinst. Men om man som de flesta svenskar väljer att äta danska grisar eller kött från sk feedlots i Brasilien t ex då blir det ju en helt annan sak. Korna rapar, ja, men det är om ni ursäktar en fis i rymden jämfört med vad t ex en flygresa till Thailand orsakar. | |
| Gloria56 | 2014-01-12 11:36 | |
![]() | Spira; Du är bonde, eller hur? Att du jämför kor med flyg beror väl på att du är köttbonde? Men....jag kan ha fel. Någonstans måste vi börja när det gäller miljön. På vad sätt är det en miljövinst att äta nötkött? | |
| Spira - Ej medlem längre | 2014-01-12 11:44 | |
![]() | Inte att äta nötkött om man inte väljer rätt kött. Man ska veta att de har betat på naturbeten på sommaren och utfodrats med skördat gräs på vintern. Eller betat året om på stora gräsytor som det tex var förr på Pampas i Argentina innan de började med feedlots. Detta finns det utredningar på. Dessutom övergår det mitt förstånd (kanske är jag ovanligt korkad?)att begripa hur transporterna kan vara så billiga och tydligen helt ofarliga för miljön (om man ska tro media) att det går för sig att skicka mat kors och tvärs hursomhelst. Jag är veterinär. Och mjölkbonde. | |