Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
skrutta00 | 2014-01-30 16:31 | |
![]() | Axeloperation Är det npgon som har blivit bedövad med närvblockad?? Skall snart operera min axel och då skall det läggas en sådan blockad. Uff låter läskigt ....då blockaden läggs via halsen. Orolig!!! | |
klobba2 - Ej medlem längre | 2014-01-30 17:19 | |
![]() | Usch, lät inget kul. Har ingen erfarenhet av det. Men om du är nervös inför detta varför inte sövas? | |
skrutta00 | 2014-01-30 17:24 | |
![]() | Just presic tycker jag med...men har en käkproblematik som gör att det är svårt att ha slang i halsen. Kan väl få slang genom näsan då tycker jag...hmm Men som sagt blir det nog den här närvblockaden och har aldrig hört om det förut så kanske nån här har gjort det och kan berätta hur det kändes . Tack för omtanken klobba2 :) | |
Gunilla _ | 2014-01-30 17:34 | |
![]() | Jobbigt..! Men varför skulle du behöva en slang i halsen för att sövas? | |
boffertomte | 2014-01-30 17:38 | |
![]() | Nervblockad låter kanske läskigt, men det är vad tandläkaren gör när man får bedövning inför lagning av hål i tänderna. Nu googlade jag åt dig: En allt vanligare bedövningsform är när man får medlet insprutat direkt vid en nerv eller ett större nervknippe. Det kallas för en nervblockad och används till exempel om man ska få sina tänder, ben eller armar opererade. Om nålen kommer åt en nerv kan det kännas som att man får en elektrisk stöt. Det kan vara obehagligt, men är ofarligt. från 1177, Vårdguiden. Det är alltså lokalbedövning och det är mycket mindre riskabelt än att bli sövd. | |
skrutta00 | 2014-01-30 18:05 | |
![]() | Gunilla när man intuberas får man en slang i halsen som kopplas till syre :) Alltid vid lite längre operationer. Just som du skriver så är det boffertomte...men jag har läst att diafragman ofta blir bedövad och det kan kännas svårt med andningen på den sidan bedövningen läggs...sedan blir armen,axle och de närver som är bedövade ofta känslolösa i upp till 12 timmar. Jag är nog mäst orolig för det här med påverkan på andningen samt obehaget av att vara vaken så länge som 3 timmar som min operation vill ta.... huvaligen :( | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-30 18:28 | |
![]() | redan dagen efter så kommer du att skriva här att du oroade dig i onödan | |
Megaherz | 2014-01-30 19:09 | |
![]() | Har aldrig haft det själv men har erfarenhet genom jobbet (pluggar till sjuksköterska). Många som har det när tex axel /arm/knä-operationer. Vissa har haft en lätt bedövad känsla i fingrar eller tår, inget som inte gått över efter senast några dagar ! | |
skrutta00 | 2014-01-30 19:22 | |
![]() | Tack beroligande upplysningar..ttiittii och Megaherz:) | |
Karin68 | 2014-01-30 19:47 | |
![]() | Har fått nervblockad 2ggr . De la den vid armhålan ( handledsop.) de använde sig av ultraljud för att hitta rätt. Ända obehaget var att det kändes som om armen låg kvar på min mage när de började op. Lycka till | |
skrutta00 | 2014-01-30 19:51 | |
![]() | Tack så mycket Karin68 :) Lite anorlunda när det är axel..då går de via halsen:( | |
Gunilla _ | 2014-01-30 22:52 | |
![]() | Ah ok skrutta00. Mina operationer har gått snabbare :) | |
Minta | 2014-01-30 23:29 | |
![]() | Vad är det för operationer? Vad är det för fel? | |
Lill-IT | 2014-01-30 23:39 | |
![]() | Har också fått nervblockad lagd i armhålan. Är väl säkert inte samma som att lägga den i halsen, men det kändes inte någonting när de la den iaf. Jag hade upplevelsen av att ha armen rakt uppsträckt när jag låg ned, trots att den var utsträckt åt sidan under operationen.. det var inte obehagligt, bara lite konstigt. Bedövningen satt kvar i timmar efter operationen, men det var inte heller obehagligt. | |
theKurgan | 2014-01-31 05:21 | |
![]() | Om du kan göra ett ingrepp med bedövning istället för att sövas ska man alltid göra det. Narkos är en av de stora riskfaktorerna vid operationer överlag. Även om det förstås är väldigt säkert nu för tiden, så är riskerna ändå betydligt större än vid bedövning. Så om en viss form av bedövning kanske låter obehaglig så var ändå glad att du slipper sövas, för risken för allvarliga komplikationer minskar markant. Det är därför man inte söver patienter bara för att de ber om det. | |
blue_moon | 2014-01-31 13:59 | |
![]() | "/.../ samt obehaget av att vara vaken så länge som 3 timmar som min operation vill ta...." Nervblockad är absolut att föredra framför narkos. Dessutom kommer du att få lugnande läkemedel inför operationen. Det hör till rutinerna. Prata om din oro med ansvarig läkare eller sjuksköterska på den klinik där du ska opereras. | |
apbur | 2014-01-31 16:18 | |
![]() | Även om man från vårdens sida förstår fördelarna med att slippa narkos så förstår jag verkligen patientperspektivet. Miljön är främmande och skrämmande och att behöva vara vaken och uppfatta allt som händer kan ju skaka om vem som helst. Till ts vill jag säga att du som blue_moon säger kommer få lugnande och det kommer även göra att du inte känner av obehaget med eventuella andningssvårigheter och kommer vara lite uppsluppen i humöret. Det kommer gå bra och du är ju välinformerad så kommer inte bli några överraskningar för dig. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2014-01-31 20:06 | |
![]() | ja vist blir det lugnande ligg och tänk balla tankar och fundera på roliga saker | |
skrutta00 | 2014-01-31 22:08 | |
![]() | Tusen tack alla för peppning inför operationen. Klart att sövning är en större risk än närvblockad men huvaligen för att vara vaken så länge....dessutom tar det ca 40 minuter innan bedövnigen värkar så det tar också tid. Jag har reagerat på vanligt bedövningsmedel tidigare när jag varit hos tandläkaren med svullnad i mun och hals så visst är jag orolig inför detta....hmmm | |
Bitte - Administratör | 2014-01-31 22:11 | |
![]() | Prata med läkaren/narkosläkaren om detta och be om att bli sövd Bitte | |