Spelrum
Giraffen50
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade84
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sote2014-02-23 14:09
Antal inlägg: 3557

Tidstjuvar.
Skrev detta i retartråden men känns som att det kan få bli en egen tråd.

Retas mig på folk som aldrig kan hålla tider. Kallar sig själva gärna lite skämtsamt för tids opportunister men det är bara ett sätt att slippa ta ansvar. Personligen så skiter jag ju i att folk kommer sent och missar tåg och annat men för det allra mesta så påverkar det även andra negativt. På mitt arbete har dom problem att starta lektionerna på morgonen eftersom det alltid är några elever som kommer försent varenda morgon, och då är det lågstadiet så det är inte barnen som är ansvariga utan föräldrarna som inte klarar komma i tid.
Det är respektlöst mot andra helt enkelt. Köper inte några ursäkter helt enkelt, finns inget försvar. Allt handlar om att planera och genomföra. Att det någon gång kan hända sånt man inte kan rå på är något helt annat , det händer alla men jag pratar om dom som alltid kommer sent oavsett.

Jag vet att har man tex ADHD eller liknande diagnoser så är just tidshållning väldigt svårt och en utmaning i sig men det är heller inte dessa personer jag talar om för min erfarenhet är att dom lider lika mycket av att inte klara hålla tiderna som dom som blir drabbade av ständig förseningar.
Dom som retar mig är just dessa personer som tar det med en klackspark och bara skiter i att ens försöka och inte kan se att det påverkar andra negativt eller tom bara skiter i det. Dessa människor kan jag bara inte med.
Men det kanske bara är jag som är petig?

Gautama2014-02-23 14:22
Antal inlägg: 6854

Är det inte tidsoptimist man kallar dem?

Sote2014-02-23 14:27

Gautama - visst är det det. Jag kollade inte ordentligt när jag skrev.....min mobils stavningskontroll gör lite som den vill. Du ska se hur galna mins sms kan se ut ibland ;-)

Gautama2014-02-23 14:31

:)
Min pojkvän lider av denna åkomma och det kan störa ihjäl mig. Jag som alltid är i tid och gärna lite innan har svårt att förstå mig på dessa tidsoptimister. Det är så respektlöst!
Har även en kompis som jag alltid säger en tidigare tid till för att hon ska komma i tid till en middag t.ex.

Sote2014-02-23 14:44

Växte upp med en syster som var sån så jag är fullständigt allergisk mot sånt sedan dess. Vi kom alltid sent och det var så jävla pinsamt att lyssna på hennes ursäkter. Har en nära väninna som också var sådan när vi växte upp och fortfarande är sådan. När jag är och hälsar på bor jag hos henne och det är alltid lika hopplöst om vi ska nånstans. Hon börjar duscha en kvart innan vi måste åka så oftast blir det jättestressigt och ännu oftare ändrade planer. Men hon har nu som vuxen fått en bokstavsdiagnos efter att ett av hennes barn fått det så nu har hon dels fått en förklaring för sitt beteende ( som hon försökt men aldrig klarat få ordning på) och verktyg för attfå ordning på det. Så i hennes fall finnsd et ju en förklaring. Men det är ändå lika irriterande och frustrerande när man ska iväg och får vänta i timmar innan man kommer iväg.

Bitte - Administratör2014-02-23 14:46
Antal inlägg: 24199

Nä Sote du är inte petig för en tidsoptimist är ju även en tidtjuv , och har men en tid att passa så är man där i god tid, . Vi har haft många morgonmöten på mitt fd jobb som avbrutits för att någon kommit sent.

Jag har en kusin som är hopplös jag mins för många år sedan då han var hemma här hos sin mor och han och familjen skulle komma över och fika , 2 timmar efter bestämd tid då åkte vi bort till kompisar och efter 3 timmar ringde de och frågade vart vi var då vi inte var hemma. Som om vi skulle ha hållit kaffet varmt och väntat på dom.

Jag har fostrat mina barn med att man ska alltid vara i tid till skola, jobb och andra möten

Bitte

moltom - Ej medlem längre2014-02-23 14:50
Antal inlägg: 84

Har kollega som ofta skyller på trafiken vid sen ankomst, hon åker bil samma väg varje dag o har inga lämningar/hämtningar av barn utan enbart sig själv att tänka på

Gautama2014-02-23 14:51

Jag har också gjort mitt bästa för att fostra mina barn i den andan men trots det har jag en dotter som lider av den åkomman.
Det är jobbigt att inse att man närt en tidsoptimist vid sin barm :)

Sote2014-02-23 14:53

Bitte- så har jag också fostrat mina barn. Dom är idag en fröjd för sina arbetsgivare. Alltid i tid och ställer alltid upp.

mimmi002014-02-23 15:02
Antal inlägg: 57

Jag tillhör den syndiga skaran som sällan är i tid. Min tanke, vilja och sönderstressade hjärna vill och försöket komma i tid. Vill inte vara nonchalant eller göra livet surt för någon annan. Har inga bra förklaringar, försöker inte hitta på trovärdiga bortförklaringar... men får ständigt och skamset be om ursäkt. Detta tillkortakommande har följt mig sen skolåren.

ttiittii - Ej medlem längre2014-02-23 16:03
Antal inlägg: 37631

jag kommer alltid försent,har alltid gjort och kommer alltid att göra,brukar skämta om att jag kommer nog försent till min egen begravning,kistan kommer nog bort.jag träffar alltid någon person som vill prata på vägen dit jag ska.Stressar jämt är på möte och äter middag samtidigt.jag jobbar inte längre på att komma i tid har gett upp för flera år sedan,På det möten, styrelsemöten som jag går på är inte folk så småsinta så att dom bryr sig om 7 minuter hit eller dit,Dom blir glada att jag kommer men lever upp till mitt ordspråket :Fint folk kommer alltid sent

Minta2014-02-23 16:15
Antal inlägg: 20042

Jag är också en tidsoptimist. Jag har svårt att organisera och planera. När jag bjuder hem folk på middag får de hjälpa till, det vet de jag känner. Jag kommer inte så mycket för sent, kanske tio minuter numera. Jag anstränger mig för att komma i tid eftersom jag vet att folk blir ledsna. Men det har alltid inneburit en stor ansträngning, så det låter nästan som en diagnos :)

Bitte - Administratör2014-02-23 16:18
Antal inlägg: 24199

Jag tycker det är nonchalant mot andra att alltid komma för sent , då har man INTE respekt för sina medmänniskor , på jobbet , eller annat . Vuxna människor ska ta mig sjutton kunna passa tider. Och vad överför du på dina barn ttiittii

Jag vet att i dag på AF då de har kallat till obligatoriska möten så låser de dörren efter typ 5 minuter och kommer man då försent så räknas det som frånvaro.

Min familj brukar väl snarare påstå att jag är åt andra hållet dvs vill alltid åka i lite för god tid , men vet ni det är i alla fall bättre det.

Bitte

Minta2014-02-23 16:26

Jag tror att en del människor har svårt med att komma i tid som ett slags handikapp i vår tid. De har inte som syfte att såra människor. Men vi lever i ett tidsfokuserat samhälle och kultur. Man har till och med undersökt hur mycket försent olika kulturer ser som acceptabelt. Jag tycker att det är lite situationsbundet. Att komma tio minuter för sent till ett jobbmöte kan vara för mycket, men inte att komma tio minuter för sent hem till någon. Att komma tio minuter för sent till ett möte på stan är för mycket, men inte till min frisör som själv nästan aldrig är klar om jag kommer i tid.

Gunilla _2014-02-23 16:26
Antal inlägg: 4425

Men om man vet att det ger negativa påföljder - hur kommer det sig att man inte förbereder sig bättre, t ex börjar tio minuter tidigare eller låter bli att spela "ett spel till"?

Minta2014-02-23 16:27

De flesta lär sig nog det efterhand, men jag tror att olika människor har olika svårt eller lätt för att planera tider.

Gunilla _2014-02-23 16:35
Antal inlägg: 4425

Eller så är de helt enkelt nonchalanta och tycker på något vis att deras tid är viktigare än andras?

Sote2014-02-23 16:36

Håller med Bitte. Sju minuter hit eller dit är sju minuter som är förlorade för dom som kom i tid.
Och Ttiittii- småsinta? Seriöst? Är du verkligen så nonchalant och självgod att du tycker att andras tid är oviktig och om någon skulle stänga dörren för dig så är den personen småsint? Det är du som gör fel, inte dom som väntar på dig. Det är ju en jäkla tur att du inte har ett riktigt jobb men det sorgliga är att du tyvärr överför detta beteende på dina egna barn. Har du tänkt på hur det känns för dom? Kommer dom försent till sina grejer också på grund av dig? För mig är man en rätt usel förälder om man utsätter sina barn för detta.

Minta2014-02-23 16:47

Gunilla, så kan det vara för en del men jag tror inte att det är så för de flesta. Jag tror verkligen att somliga har svårt med detta.

mimmi002014-02-23 16:50
Antal inlägg: 57

Vi människor är olika, alla har vi förbättringsområden om än på olika plan. Det viktiga för mej är att människor försöket göra sitt bästa, vad det än gäller. Att vara en icke- dömande person är nog en ständig utmaning.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?