Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 19 885 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-08-13 20:38 | |
![]() | Fråga om bilförsäkring Jag har fått olika svar på denna fråga. Kan ägaren till en bil och innehavare av försäkring vara en annan än den som kör bilen även om ägaren och försäkringsinnehavaren inte har körkort? | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 20:54 | |
![]() | Låna en bil kan man väl alltid göra. Man kan äga en bil även om man inte har körkort. Däremot finns det regler när det gäller ägare som är minderåriga. www.transportstyrels...nd erariga/ | |
Minta | 2014-08-13 21:08 | |
![]() | Ah, så det går bra. Varken ägaren eller föraren är minderårig. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:16 | |
![]() | Jag är mest rädd att jag inte förstår din fråga. Det som är viktigt är att du kör en bil som är skattad och försäkrad. Den får inte heller vara stulen :) | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:17 | |
![]() | Och att du har körkort själv, naturligtvis. ;:) | |
Almen94 | 2014-08-13 21:31 | |
![]() | Ja, det är väl tämligen vanligt att man lånar/kör t ex sin förälders, kompis eller sambos bil | |
Minta | 2014-08-13 21:32 | |
![]() | Jag ska överta min mors bil som inte ser bra längre. men jag har inte körkort och det är min son som ska köra bilen. Kanske lika bra att han står som ägare och försäkringsinnehavare. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:34 | |
![]() | Grundläggande krav när det gäller försäkringar är, Ägare=huvudsaklig brukare=försäkringstagare . Men det går jätte bra om man är gift eller sambo att bruka sin respektives bil om han/hon är utan körkort och försäkringen står på denne. Sen finns det många ungdomar som har bilen skriven på sin mamma eller pappa. Men är föräldern utan körkort blir försäkringen dyrare än om föräldern skulle ha körkort. Skulla ungdomen sedan krocka med bilen så kan det bli problem.Om ett försäkringsbolag misstänker skenförsäkring (annan försäkringstagare för att få ner premien) så kan dom göra en bedömning om huruvida ägaren (föräldern) faktiskt är huvudsaklig brukare. | |
hove - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:36 | |
![]() | Minta. Bilen är ju en värdesak som kan säljas om man äger den. :) Jag tror inte att din son kommer att lura dig, men vill ändå påpeka det eftersom du verkar vara lite osäker. | |
dinodog | 2014-08-13 21:47 | |
![]() | Min son har en bil som är registrerad på min man. Han har gjort en mindre sammanstötning och blivit påkörd bakifrån en gång. Har inte varit några som helst problem med försäkringsbolaget. | |
hfranke | 2014-08-13 21:54 | |
![]() | Men om jag förstår frågan rätt, så skulle jag nog säga såhär: Ägaren till bilen är också den som ska inneha försäkring. Det är väl därför många föräldrar står som ägare till bilar som deeas barn använder, för att ungdomar har dyrare premie? Däremot finns inget krav på att den som äger en bil (och även står på försäkringen) har körkort. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-13 21:55 | |
![]() | Om man blir påkörd är det den andres försäkringsbolag som betalar. | |
Rhotheta | 2014-08-13 22:02 | |
![]() | Tråkigt att din mors bil inte ser bra längre. :-) | |
Minta | 2014-08-13 22:33 | |
![]() | Haha, blev lite fel där med syftningen. | |
Sote | 2014-08-13 22:43 | |
![]() | Mitt försäkringsbolag har aldrig frågat om jag har körkort och jag har aldrig fyllt i något angående det så jag kan inte tänka mig att det är ett krav. Jag står som ägare till båda våra bilar trots att min sambo oftast kör den ena. Innan älste sonen flyttade var det han som oftast körde den andra bilen. Det enda som hade hänt ifall han hade orsakat en krock tex är att självrisken hade blivit högre om föraren var under 25 ( om jag minns rätt). Det där med misstanke om sken försäkring har jag aldrig hört talas om. Jag stog även som ägare till moppen som sänerna körde innan dom fick körkort för bil. Inga konstigheter med det. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-13 22:48 | |
![]() | Gifta eller sambos inga problem. Men annars..... www.sydsvenskan.se/b...sa kringen/ | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-08-13 22:54 | |
![]() | En till så förstår ni allvaret www.bimmerpower.org/...pi c=1750.0 | |
Minta | 2014-08-13 22:57 | |
![]() | Ah, inte bra. | |
Sote | 2014-08-14 00:19 | |
![]() | Fast fortfarande så kan inte försäkringsbolaget förbjuda folk att låna ut sin bil vare sig det gäller en i familjen eller någon annan. Om min son vill låna vår bil så kan han självklart göra det utan krångel vid en ev olycka. Samma när han bodde hemma. Det är jag som står som ägare men alla i familjen kör alla bilarna så även min yngste son. Det finns ingenting i försäkringen som hindrar detta. Oavsett om ungarna bor hemma eller inte. | |
Sote | 2014-08-14 00:39 | |
![]() | Det står ingenting annat i mina försäkringsvillkor än att det är något dyrare självrisk om föraren är under 24 år. Jag har kollat. Jag kan alltså utan hinder äga hur många bilar jag vill och låta alla i familjen och vem som jag vill låna bilarna när och hur mycket dom vill. Så länge föraren har körkort och är nykter. | |