Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade46
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Joysl2014-08-30 15:11
Antal inlägg: 8

Speltempon och begrepp
Utöver obegränsat finns fem olika speltempon: normal, snabb, stress, hets, panik.

Det som känns fel är att man betecknar den långsammaste tidskontrollen som "normal". En timme för en match är ju allt annat än normalt. Min uppskattning är att mindre än en procent spelar så långsamt. Det leder bara till problem och irritation när en person som verkligen vill spela så långsamt möter någon som förväntar sig ett normalt speltempo.

Normal bör väl ligga närmare medel? Om man tänker sig att man gjorde tvärtom och döpte den snabbaste tidskontrollen till normal och ex.vis använde följande begrepp:

sirapsseg, lusig, masig, långsam, normal

... så skulle också problem uppstå. Om folk då klickade på normal, och sen upptäckte att en en hel match ska spelas igenom på sex minuter skulle onödiga problem uppstå, eftersom språket inte beskriver verkligheten.

Min poäng är alltså att "normal" bör ligga någonstans närmare mitten.

Mitt förslag är att man förskjuter det hela ett steg, och inför följande begrepp:
långsam, normal, snabb, stress, hets.

sasjov2014-08-30 15:20
Antal inlägg: 1460

Jag tycker det låter som en lysande idé.

125478 - Ej medlem längre2014-08-30 15:39
Antal inlägg: 8332

Jag tycker inte att det spelar så stor roll att "normal" är 60 minuter.
Alla kan ju se vilka tider de olika valen innebär.

Fesebengt22014-08-30 15:50
Antal inlägg: 1570

Kan man inte bara lära sig skillnaden efter att ha provat ett par spel och funnit det tempo man tycker passar en?

Megaherz2014-08-30 17:09
Antal inlägg: 3304

1) läste först speltampong

2) jag tror att normal kommer från IRL-Spel, när man spelar på soffan och får stryk av familjen

3) man lär sig speltiderna snabbt, tror inte det spelar stor roll vad man kallar dem. Det allra lättaste vore väl att skriva antal minuter och inget annat namn

Joysl2014-08-30 17:39

Tycker invändningarna kan sammanfattas med att: Visst, begreppen är missvisande, men man kan ju ändå läsa hur lång tiden är alt efter några spel lära sig att "normal" i praktiken är långsamt, "snabb" rätt normalt etc.

Fast det är väl bättre att man ändrar begreppen så de blir mer rättvisande?

Dammen2014-08-30 18:52
Antal inlägg: 646

Tycker det är bra som det är,

Man lär sig efter ett tag och väljer ju själv när man startar ett spel och har möjlighet att också välja spel när man vill söka ett spel.

Så jag förstår inte problemet.

Joysl2014-08-30 23:03

Problemet är väl att det uppstår en informell praxis. Eftersom det står "normal" förväntar man sig också ett normalt speltempo - vilket det också generellt blir. Majoriteten av alla 60 min-matcher (normal) tar slut inom 20-30 min, d v s spelarna utnyttjar inte ens halva tiden.

Problemet? Ja, det uppstår ju för den som verkligen vill utnyttja hela sin betänketid. Eftersom motståndaren inte förväntar sig det uppstår irritation och ibland avbrutna matcher p g a att denne har en tid att passa och hade räknat med att matchen skulle ta max 30 min...

Ruckzuck2014-08-30 23:08
Antal inlägg: 34614

Varför startar man ett normal-spel om man inte är beredd på att motståndaren kan komma att utnyttja hela sin betänketid?

Joysl2014-08-31 10:55

För att man förväntar sig ett normalt speltempo om det står att det ska vara det. När spelet är öppnat står det heller ingen tid definierad, det står bara normal.

Och en timmes speltid är inte normalt speltempo, det är väldigt långsamt, det verkar det faktiskt som om alla i denna tråd är överens om.

meramera2014-08-31 11:02
Antal inlägg: 252

Det låter synnerligen onödigt, hur kan man inte ta till sig vad som gäller när det handlar om tiden?
Alla har väl olika syn på hur länge det tar att spela ett parti! Därför väljer man ett spel som passar en själv.

Meramera

Nora1 - Ej medlem längre2014-08-31 11:02
Antal inlägg: 2885

Normalt är väl ett relativt begrepp. Det som är normalt för dig är kanske inte normalt för någon annan.

När det gäller betapet skulle jag gissa att det är normalt med 72 timmar eftersom jag antar att de som spelar på mobilen är fler än de som spelar på nätet.
(Men där kan jag ha fel.) :)

Nora1 - Ej medlem längre2014-08-31 11:02

ovan var till Joysl

kajix2014-08-31 11:16
Antal inlägg: 7767

långsam, snabb, stress, hets, panik?

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-31 11:18
Antal inlägg: 2728

Jag som spelar på mobilen har ju kanske 15-30 matcher igång samtidigt.
Att ha bara en 72-timmars..då skulle det inte bli mkt spelat och jag skulle nog bli galen av att vänta och faktiskt hellre välja något annat spel.

Joysl2014-08-31 11:26

En, enligt mig, hyfsat rimlig uppskattning är att genomsnittlig speltid för spel som startas på betapet.com är 15-20 min, och att mindre än en procent av spelen pågår en timme.

Nora1 - Ej medlem längre2014-08-31 11:27

Ramble. Om du väljer att spela på mobilen så väljer du en match som tar upp till 72 timmar.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-31 11:28

Hade ett konto för många herrans år sen på den tiden jag hade dator. Spelade normal vid ett tillfälle och upplevde det som oerhört långsamt.
Brukade spela panik, någon gång stress.

RambleTamble - Ej medlem längre2014-08-31 11:30

Ja Nora :) jag säger ju att därför måste man ha 15-30 matcher igång samtidigt. Annars blir det inget spela.

IShotQ-tile - Ej medlem längre2014-08-31 11:46
Antal inlägg: 518

Jag tycker det vore mer logiskt att ta bort möjligheten att spela rankade partier på tidstempot "Obegränsad tid".
När jag testat att inte lägga något på en halvtimme eller så har vederbörande givit upp spelet, och ibland sagt något otrevligt i chatten. :)
Om det nu är så att icke-tempot existerar för att efterlikna IRL-spel känns det dödfött när även bräde och brickpott skiljer sig från tävlingsspelandets.

Brädet som i nuläget heter Klassisk är inte det traditionella Scrabblebrädet, varför ett namnbyte vore lämpligt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?