Spelrum
Giraffen | 28 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 15 |
Inloggade | 43 |
Mobilspel
Pågående | 19 865 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
boffertomte | 2014-09-09 18:53 | |
![]() | Svensk Handel ringde igår och sade att någon försökt hämta ut varor från Halléns postorder med mitt namn och personnummer. Jag ringde och kollade med Halléns men de har inte haft med mitt personnummer att göra. När jag googlar numret Svensk Handel-personen ringde från får jag ingen träff, vilket verkar konstigt. Någon som varit med om liknande? Är det nån slags ny scam? Jag har polisanmält och spärrat mig hos Klarna och Svensk Digital Handel. Är den sidan ok? Jag blir fan orolig nu. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-09 19:15 | |
![]() | Jag jobbar i postutlämning. Det är sjukt mycket sånt just nu. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-09 19:20 | |
![]() | Hur skulle "Svensk Handel" kunna veta att nån försökt hämta ut? Från vilet postombud? Hur skulle de fått ditt telenr? Du gav dem väl inga uppgifter? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-09 19:20 | |
![]() | Vilket* | |
boffertomte | 2014-09-09 19:42 | |
![]() | Han fick inga uppgifter. Han bad inte om några. Jag ringde upp nu igen och han säger att han ringer från ett företag som heter Consortia eller Consortio och att de jobbar för Halléns. Men när jag googlar det företaget så finns inget sånt heller. Jag fattar ingenting. | |
Lill-IT | 2014-09-09 19:48 | |
![]() | Kanske dumt att ringa upp det där numret? Det kanske är ett sånt där betalnummer? | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-09 19:49 | |
![]() | Verkligen skumt. Hur skulle de veta detta? Postombud anmäler inte sådant till dessa bolag. Däremot har vi googlat fram enskilda personer då vi fått in tre paket med samma mottagare troligen innehållande telefoner. Samt då kontaktat avsäbdaren, typ Tele2 eller liknande. Men det är inget vi gör rutinmässigt, det är bara jag som är en misstänksam jävel o tycker synd om folk som blir blåsta. Vad sade polisen om detta? För det låter onekligen som scam. | |
nyckelpigan_ | 2014-09-09 20:00 | |
![]() | Kolla här boffertomte så du inte åker på en faktura! Tydligen många som blivit uppringda nu i dagarna. www.svenskhandel.se/...d- Handel-/ | |
calle34 | 2014-09-09 23:06 | |
![]() | Ja dessa telefoner har en svart baksida. Det är många samtal som kommer via den vanliga telefonen. Har lärt mig att inte säja ja eller bekräfta något. Utländska samtal på engelska har kommit igång igen oftast så ringer de från båt ring aldrig upp dessa samtal för de är dyra. Där man sover för natten får de som söker mig skriva vanliga brev eller ringa på normal telefon. | |
boffertomte | 2014-09-10 15:58 | |
![]() | Tack Nyckelpigan, men det verkar inte vara något sånt. Consortio äger Halléns och 3 andra liknande företag har jag tagit reda på. Men idag fick jag en avi om att hämta ut ett paket från 3, hos mitt postombud. Jag håller på att ringa dem nu. Någon använder mitt personnummer för att beställa grejer, inser jag. Och det är ju helvetet. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-10 16:07 | |
![]() | Be 3 lägga spärr hos Posten denna sekund. Troligen har de fejkleg med ditt namn och kan hinna hämta ut det annars. Vi har haft flera såna fall. En gång kom spärren fem minuter efter att någon hämtat ut med fejkleg. Tyvärr. | |
boffertomte | 2014-09-10 16:14 | |
![]() | Tack jättemycket, Ramble. Sicket jävla mög. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-10 16:23 | |
![]() | Boffertomte: har du öppen brevlåda? | |
boffertomte | 2014-09-10 16:34 | |
![]() | Jag bor i lägenhet med brevinkast. Ringt 3, det är en beställning på 2 IPhone5. Jag gick till postombudet och hämtade paketet som 3 bad mig göra, man har ju rätt att reurnera sånt man beställt. Postombudet sade att en ung man, under 20 år, hade varit inne förut idag och försökt hämta paketet. | |
boffertomte | 2014-09-10 16:35 | |
![]() | sånt man hämtat menar jag, för beställt har jag inte gjort. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-10 16:48 | |
![]() | Ok. Vilken tur du hann. Det är ofta just 2 iPhones. Verkar vara en liga. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2014-09-10 16:51 | |
![]() | Eftersom de vet paketets kolli-id verkar de begära/få inte bara avi utan även sms-avisering eller mail med kolli-numret. Annars skulle de inte veta vad de skulle uppge hos ombudet. | |
boffertomte | 2014-09-10 16:53 | |
![]() | Nä, precis. de måste haft ett sms/mail men inget tillräckligt bra id. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-09-10 17:04 | |
![]() | Det är för j-ligt att man ska behöva lägga ner tid på något man inte har beställt. Det måste vara något grundläggande fel i beställningsprocessen eftersom det ändå verkar löna sig att syssla med sånt här. | |
boffertomte | 2014-09-10 17:11 | |
![]() | Felet är väl till stor del att personnummer är offentlig handling och att det räcker med ett personnummer för att handla på kredit. Har man inga betalningsanmärkningar så är man fair game. | |