Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 77 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2015-12-19 02:28 | |
![]() | Språkpoliser - ont eller gott? Jag är som mamma till fem barn och själv uppväxt med språkpolisen en språkpolis själv.. Jag har upptäckt att barn och vuxna med språksvårigheter ofta uppskattar att man lär dem rätt -- detsamma gäller för invandrare -- men de som anser att de behärskar det svenska språket (ofta infödda svenskar) tar jäkligt illa upp när man rättar dem .. Varför? Och hur ser du själv på att bli rättad när det gäller språkliga eller grammatiska fel? | |
HPIK | 2015-12-19 08:24 | |
![]() | Jag antar att de som inser att de är osäkra på vad nuvarande norm är, är tacksamma att få veta vad denna norm är för att i fortsättningen minska risken att framstå som okunniga eller obildade. Har man länge talat svenska och tror sig kunna språket - och många gånger är ju flera ord eller konstruktioner tänkbara - är det irriterande att en "besserwisser" klankar på den formulering man valt. Språket är ett kommunikationsmedel, "han är större än jag (är)" är logiskt riktigt, "han är större än mig" är det inte men leder sällan till missuppfattning av vad talaren menar. (Mera oklar är f ö frågan "vart går tåget", jag ser "till Borås" som ett rimligare svar än "från spår 7"; även om t ex engelskan klarar sig utmärkt med ett ord where tycker jag att det är synd att skillnaden mellan var och vart håller på att tappas bort.) Jag har inget emot att andra ifrågasätter mina formuleringar, det kan alltid leda till funderingar på om jag sagt det jag avsåg att säga. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-12-19 08:35 | |
![]() | Jag blir bara förvånad när någon i forumet får frispel på särskrivning för femtioelfte gången.Det går utmärkt att säga till någon utan ben GÅ människa men det är likta för oss dyslektiker ändå.Men är det viktigt att vara språkpolis så är det jag har inget emot språkpoliser | |
Lågintensiv | 2015-12-19 09:14 | |
![]() | Instämmer med Titti. Folk verkar rätt okunniga när de inte fattar att inte alla KAN behärska svenska perfekt, helt enkelt eftersom deras hjärna ställer till det för dem. Jag lägger alltid märke till språkliga fel - hos mig själv och andra - men säger ingenting om inte personen bett mig korrigera dem. Jag är uppvuxen med en språkpolis i familjen och vet hur det påverkar spontaniteten när nån påpekar ovidkommande detaljer. | |
frumoreus - Ej medlem längre | 2015-12-19 09:49 | |
![]() | Tycker inte heller man behöver kommentera om man ändå förstår vad personen vill ha sagt, men det där med särskrivningar kan ju bli lite tokigt..det är ju en väldig skillnad på en sjuk sköterska o en sjuksköterska eller en skum tomte o en skumtomte.. | |
Henrux2 - Ej medlem längre | 2015-12-19 10:17 | |
![]() | jag gillar oftast språkpoliser. ok att man medvetet förenklar när man skriver på en liten mobil, men när det inte handlar om förenklingar eller tillfälliga slarvfel, kan man undra hur det e fatt. tror inte det e dyslexi som var och varannan säger sig ha. oftast e det nog bara okunskap och där gör språkpoliserna rätt som anmärker. vuxna människor som gått en massa år i skolan borde kunna skilja på DE och DEM eller veta vad en särskrivning är. | |
gedaj | 2015-12-19 10:26 | |
![]() | Vad gäller att rätta andra försöker jag känna av situationen och personen ifråga. Finner mer och mer sällan (typ aldrig) glädje i att rätta andra bara för sakens skull. Ett sällsynt tecken på personlig mognad hos undertecknad. Det är väl en naturlig reaktion att inte gilla att bli rättad eller att få sin stolthet sårad men när det gäller språkliga frågor har jag personligen inget emot att bli korrigerad då och då. Jag vill vårda språket så gott det går. | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-12-19 10:47 | |
![]() | Håller med Henrux. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 12:38 | |
![]() | Det beror helt på omständigheterna. Jag kan med glimten i ögat vara språkpolis när min käre far inte använder sig av interpunktion. Men precis som titti säger så finns det ju människor som inte kan rå för att de har svårigheter med stavning o.s.v, t ex dyslektiker och personer med svenska som andraspråk. | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 12:41 | |
![]() | Och Micro, som språkpolis vet du väl att uteslutningpunkter består av 3 stycken tätt följande punkter och inte 2 ;-) | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 12:46 | |
![]() | Just ja, skall tillägga att jag personligen uppskattar att bli rättad... Antagligen eftersom jag läser till lärare. | |
Mormodern49 | 2015-12-19 12:49 | |
![]() | Ibland har jag svårt för stavning , idag tex skulle jag skriva att jag sjuter upp saker som behöver göras . Vet ej fortfarande om jag stavat rätt . Hållå , Språkpolisen rätta mig gärna . | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 12:51 | |
![]() | Skjuter* Du är gullig Mormodern49 :-) | |
Adaptiv - Ej medlem längre | 2015-12-19 13:19 | |
![]() | Siffror upp till tolv skrivs med bokstäver. :) | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 13:29 | |
![]() | Tack :-) | |
mollee - Ej medlem längre | 2015-12-19 13:29 | |
![]() | Det visste jag faktiskt inte. Mycket bra! | |
Lindemanbox | 2015-12-19 13:51 | |
![]() | Kanske intressant för några här att gå med i nån Språkpolisgrupp i Facebook? Det finns flera! Själv är jag med i "Språkpoliser en trappa upp". Välkomna! | |
RambleTamble - Ej medlem längre | 2015-12-19 14:12 | |
![]() | Jag är med i ett flertal sådana. Dock inte den. Tack för tipset. | |
micro113 | 2015-12-19 14:12 | |
![]() | mollee Jag visste inte ens att punkterna hade ett namn och en form att hålla sig till, utan brukar använda dem för att ge luft bara. Så nu har jag lärt mig något nytt :) | |
micro113 | 2015-12-19 14:15 | |
![]() | När det gäller dyslektiker så har jag ett barn med kraftig dyslexi och dyskalkyli. Det är dock inget som märks av särskilt mycket idag när hon är vuxen, mycket tack vare att vi korrigerat henne och hon därmed han nött in både rätt stavning och rätt böjelser på ord. Att inte rätta en dyslektiker tror jag inte är att göra dem någon tjänst faktiskt. Däremot håller jag givetvis med om att man bör välja när man går in och rättar så att det inte uppfattas som ett förlöjligande eller pekar ut personen särskilt i olika sammanhang. | |