Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 012

Forumkategorier

Användare Inlägg  
llloyden2016-03-20 00:38
Antal inlägg: 758

Har Du nån egen åsikt?
Jag har konstaterat att många åsikter framförs genom att man hänvisar till länkar från olika tidningar och andra media som facebook. Wikipedia etc i sina inlägg. Om du inte själv kan formulera dig skriftligen tillräckligt tydligt vad du tycker, så blir jag orolig.
Det är helt ok, om du helt och fullt instämmer med allt i "länken" du hänvisar till. Men det vore mycket intressantare att läsa dina egna skrivna inlägg, formulerade med dina egna ord som säjer så mycket mer.
Ok, jag kan förstå att detta kanske är en följd av nuvarande "tummar" upp eller ner - då behöver man ju inte heller motivera varför man tycker saker är bra eller dåliga - här verkar det till en del vara samma sak, men med länkade åsikter, motiveringar som någon annan skrivit dvs. man bifogar en länk. Svårt att veta om "länken" uttrycker lathet eller din åsikt EXAKT eller bara UNGEFÄR det du själv anser?

Lågintensiv2016-03-20 08:52
Antal inlägg: 3228

Lloyden, anledningen till alla dessa länkar är att någon ofta ber om källa till det man påstår. Att redan på förväg länka är ett sätt att förekomma. Det är också ett sätt att dela med sig av sånt man tycker är intressant, utan nån större ansträngning. Jag tycker din kritik är relevant i de fall folk länkar till andras tyckande, typ bloggar, som inte presenterar fakta. Det kan de lika gärna låta bli.

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-20 09:06
Antal inlägg: 37631

Att länka till avpixlat säger lite om den som länkar

Daily Basis - Ej medlem längre2016-03-20 09:37
Antal inlägg: 33

Avpixlat borde alla läsa och ta till sig

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-20 16:11

Dom åsikter jag har är 100% mina egna

micro1132016-03-21 09:27
Antal inlägg: 17540

llloyden
Länken kanske inte står för något alls ur den aspekten, utan kanske är just bara att man lyfta något - en händelse, ett beslut etc.

carlmartin - Ej medlem längre2016-03-21 10:56
Antal inlägg: 4590

För mig är länkandet konstruktivt, då det gör möjligt att läsaren själv kan ta ställning till ett resonemang eller en händelse som är relevant för diskussionen.
Om jag ska referera en text eller en händelse så är det svårt att inte tolka den i processen.

Jag brukar skriva vad jag tycker om resonemanget - så, ja! jag har en egen åsikt :)

ttiittii - Ej medlem längre2016-03-22 06:57

Avpixlat med indraget presstöd kontra tidningen MAD så var tidningen MAD seriös.
Länkar sällan debatten dör

Solna1112016-04-01 09:45
Antal inlägg: 309

Min åsikt är att vi skall vara så bussiga vi kan mot varandra.
Jag vill vara delaktig och vara rädd om vår jord.
Jag anser att vi människor är fantastiska, ruskiga och starka - därför är det vår uppgift att leva väl och värna om freden, varandra och miljön.

llloyden2016-04-01 20:53

Jag vet inte, men jag tycker det är mera intressant att läsa vad varje person själv har skrivit om sin åsikt, vad de tycker osv. Men det är väl mera bekvämt att länka till något man tycker är likadant om istället för att själv formulera sig. Jag tror man tappar en del av sin möjlighet att formulera sig, sitt språk, tankeverksamhet etc, man behöver inte själv skriva, tänka etc. bara kopiera o trycka ut nåt. Men hur gör man när det är något man är helt ensam om att tycka? Kan man då inte framföra sin åsikt? Eller finns inte det scenariot? Ingen åsikt i övrigt.

llloyden2016-04-02 01:58

Carlmartin: Absolut, helt Ok om du inte orkar eller vill själv tycka nåt.
Länka bara! Men ganska ointressant om som jag, vill veta,vad du egentligen står för eller tycker. Fakta kan jag ta reda på själv..tror jag via länkar etc.
Solna111: Jag håller med dig. Men det verkar ju som detta med media:
Facebook, Twitter etc. har resulterat i en massa mobbing osv. inte alls bra.
Dessutom kan ju de som vräker ur sig all "skit" vara anonyma och då blir de tydligen tuffare än vanligt.

Rhotheta2016-04-03 07:34
Antal inlägg: 4992

Ja, jag har en egen åsikt.

Den lyder ord för ord så här.

www.expressen.se/led...-t olerans/

Rhotheta2016-04-03 07:41

Oavsett om du skriver själv eller länkar är kvaliteten på innehållet det jag värderar. Det mesta lågkvalitativa innehåll jag möter här är utan länkar. Jag intresserar mig för vad folk tycker. Jag vill veta varför.

Rhotheta2016-04-03 07:42

*intresserar min INTE för vad folk tycker.

Lågintensiv2016-04-03 09:12
Antal inlägg: 3228

Mycket bra text av Dahlberg. Här kommer en annan röst om Sveriges förändring. www.svd.se/lars-aber.../o m/ledare

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2016-04-03 10:04
Antal inlägg: 5791

Mitt i prick av Dahlberg. Oron (eller det många beskriver som hatet) många känner när polisen inte är närvarande, våra politiker tappar kontrollen och jag som liten medborgare bara kan stå och titta på är det som gör att väljare hoppar över till andra politiska partier. Jag kan inte se till att hela världens befolkning mår bra. Det är en omöjlighet, oavsett hur mycket jag skulle vilja det.

Men jag kan och måste värna om mina barn, min familj, därefter mina släktingar och vänner. När jag känner att jag inte ens kan låta min 12-åring gå till ICA (hon blev förföljd av en man och polisen fick tillkallas) eller min 17-åring känner sig otrygg på pendeltåget har jag ju förlorat mitt ansvar som mamma, nämligen att ge mina barn trygghet under sin uppväxt. Hur ska jag då kunna känna att jag mäktar med människor i min omgivning, att jag också ska ta hand om andra, okända?

Det är hemskt att människor måste fly hit. Men just nu finns det en ostabilitet i detta land och jag är glad om jag har koll på min egen familj.

Min åsikt måste jag få ha. Det är mina känslor. Men att uttrycka dessa resulterar oftast med att det slängs ord på mig som inte är jag. Att någon går in och hugger till och försöker att motverka mina känslor. Därför är det ibland lättare att länka till någon annan som uttrycker samma sak.

carlmartin - Ej medlem längre2016-04-03 10:33

Lloyd
"Carlmartin: Absolut, helt Ok om du inte orkar eller vill själv tycka nåt."

Jag skrev att jag brukar skriva vad jag tycker om det jag länkar till. Missade du det?

Rhotheta2016-04-03 11:21

Mycket bra skrivet, förlåt länkat, Lågintensiv.

Sote2016-04-03 11:32
Antal inlägg: 3557

I debattforum på nätet så innebär ju länkandet att man gör det lättare att följa en debatt eftersom det ofta är så att folk inte orkar läsa ett inlägg som ser ut som en uppsats. Alltså är det ofta smidigare att länka till någon som säger ungefär det man själv vill säga så är det upp till läsaren om man är intresserad av en mer grundlig tankegång.

carlmartin - Ej medlem längre2016-04-03 11:46

Jag håller med Dahlberg. Jag tycker att Lars Åbergs text sporrar till eftertanke.

Det gläder mig att det länkas till relevanta, välskrivna och viktiga artiklar och ledare. Ett forum handlar lika mycket om att läsa som att skriva kan jag tycka :)

"Om du inte själv kan formulera dig skriftligen tillräckligt tydligt vad du tycker, så blir jag orolig."

Och nej, jag kunde inte ha skrivit Åbergs eller Dahlbergs text, eller uttryckt mig lika klart i dessa ämnen. Om det oroar dig så kan jag trösta dig med att det inte oroar mig. Man behöver inte vara bäst på att skriva - och att erkänna att man inte är det kan vara bra ibland. :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?