Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 22 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-11-27 21:17 | |
![]() | Drömtydning... ...vet jag inte så mycket om, ej heller om jag egentligen tror på det. Men eftersom jag drömmer kopiösa mängder och ofta minns mina drömmar (åtminstone ett tag) så blir jag ju lite fundersam om de har någon betydelse. Ofta drömmer jag nämligen om (stooora segel)båtar. Har de senaste nätterna dels suttit på en på en trailer dels seglat i en i Göta Kanals slussar. För någon månad sen satt jag vettskrämd i en "skenande" båt i någon slags fors(!) Ska väl tillägga att jag inte är särdeles förtjust i båtar och de senaste två åren har det endast blivit en Finlands-tur. Varför drömmer jag om (segel)båtar...?? Någon som "vet" eller iaf kan ge nån hint? | |
iodine - Ej medlem längre | 2006-11-27 21:59 | |
![]() | jag drömmer också intensivt varje natt! minns också om jag försöker komma i håg direkt och inte stressar upp :) jag drömmer mycket om tåg, järnvägar och spår. vi kanske får önska oss ett drömlexikon av tomten gunilla? | |
pelikanen - Ej medlem längre | 2006-11-27 22:55 | |
![]() | Jag har gått en drömtydningskurs. Normalt ska du försöka se alla symboler som ditt undermetvetnas sätt att tala till dig. Eftersom det inte kan använda ord, så väljer det symboler och bilder ur dina erfarenheter. Tänk efter vad segelbåt betyder för dig. Skriv ner allt du förknippar med segelbåtar, känslor, rädslor, glädjeämnen mm. Gör så med alla symboler i drömmen. även händelseförloppen och försök sätta ihop allt till en helhetsbild. Om du drömmer om människor du känner så försök fundera ut vilka egenskaper dessa har som ditt undermedvetna vill ta upp med dig. Sen kan vissa bilder vara arketypiska och nedärvda. Dessa skulle kunna stå för samma saker oavsett vem som drömmer om dem. Man kan även försöka sig på gissningar på skoj. Vatten brukar ju stå för känslor. Är du ute på ett öppet lugnt hav kanske känslorna är stora och fina just nu, stormigt hav - stormiga känslor, problem, kaos. Att köra in i Göta kanal skulle då kanske kunna betyda att känslorna begränsas och blir knepiga. Du kanske även vill pröva olika nivåer i känslolivet, dvs du kan vara i en analysfas med känslorna. Men dessa sista rader är ju vad jag förknippar med slussar, höjdskillnader, begränsningar. Det intressanta är vad du tänker på när du hör ordet kanal eller sluss, stooora segel osv. Själv drömmer jag ofta om hav, båtfärder på stora blåsiga vatten och det verkar som om vi är nära att kapsejsa, men det är i båtar som typ Viking Lines. Då är det ofta fråga om att jag är kär och inte kan hantera situationen riktigt, eller att det är jobbigt på arbetet eller så. Om jag känner mig kreativ, fri och självständig drömmer jag att jag flyger, som stålmannen ungefär. Och är jag extra kreativ så drömmer jag i färger. Har förresten aldrig drömt så mycket som när jag gick den där kursen. Det undermedvetna såg väl då sin chans att snacka lite allvar med mig. | |
Dyslekso | 2006-11-27 23:05 | |
![]() | Mina drömmar brukar alltid handla om att jag är handläggare på ett avlägset landsting. I drömmen försöker jag få tag på en annan handläggare för att prata om några "viktiga papper", men denna handläggare försvinner alltid bakom hörn innan jag når fram. Min psykolog tror mycket på drömtydning och sade att drömmen betydde att jag när en hemlig önskan om att jobba på fjärran landsting med handläggare som inte går att få tag på. Klart som korvspad. | |
pelikanen - Ej medlem längre | 2006-11-27 23:29 | |
![]() | Jag tror det betyder att du har dålig andedräkt... | |
TomasLeonard | 2006-11-27 23:39 | |
![]() | Jag tror det som du tolkar som "viktiga papper" representerar ditt inre liv, dvs du vill prata om känslor med någon, men kan inte, eller ingen vill lyssna. | |
sirspellalot - Ej medlem längre | 2006-11-28 00:54 | |
![]() | Det är väl bara freudianer, jungianer och diverse religiösa människor som tolkar drömmar ... pelikanen gav en bra jungiansk förklaring nu får du min freudianska. Enligt vad Freud skrev i sitt verk "Drömtydning" (och senare tilllägg) ifrån 1900 så finns det ingen absolut tolkning för hur symboler i en dröm skall tolkas. Det finns dock vissa symboler som är typiska i det att de tycks beskriva liknande saker för olika människor. Ett exempel på en typisk dröm är att gå i trappor symboliserar samlag eftersom det associeras med en viss rytmik och tung andhämtning. Jag ser ett liknande mönster i din dröm - vad vattnet symboliserar får du själv räkna ut. Drömde en gång att jag spelade rundpingis med mitt livs första kärlek och Usama Bin Ladens okända son - matchen fick dock avbrytas eftersom jag hade sönder "bollarna" med "racket" hela tiden. Berättade om min dröm för min psykologkompis - han kunde knappt hålla sig för skratt. =) | |
HappyU | 2006-11-28 10:43 | |
![]() | Jag har drömt upprepade gånger att jag håller på att drunkna. | |
pelikanen - Ej medlem längre | 2006-11-28 11:05 | |
![]() | En sådan upprepad dröm skulle jag ta på allvar och se som kroppens sätt att säga något till mig. Det är troligt att man struntar i andra signaler för t ex farlig stress. Om man inte lyssnar när kroppen säger sådant så kommer den bara att ge en andra värre symptom tills man gör något åt saken. Vad i ditt liv är för jobbigt nu? I vilket/vilka sammanhang trycker du undan dina egna behov? Sådana frågor behöver baerbetas och göras något åt. | |
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-11-28 11:15 | |
![]() | Tack för hjälpen c", Och ok... jag är alltså känslomässigt i storm med inslag av knepig begränsning!? Hrmm... det skulle ju kanske kunna stämma... *suck* | |
KillerCow | 2006-11-28 14:33 | |
![]() | haha, läste en drömtydningsbok en gång. Tänk så glad jag var åtmin dröm där det fanns en väldig gammal man med lååång skägg. I boken stod det att gammal man med skägg betyder att man få tillgång till pengar. Ju längre skägg, ju mera pengar. Jag skulle blivit miljonär flertals gånger om enligt drömmen, men tyvär kom det inte med när detta skulle inträffa. ;D | |
iodine - Ej medlem längre | 2006-11-28 17:10 | |
![]() | inatt drömde jag att jorden gick under. hur mår jag då? | |
Lop_pan | 2006-11-28 17:17 | |
![]() | En liten fråga Gunilla N! Är du på väg att göra nånting nytt? Nåt som du inte riktigt vet vad det kommer att innebära? Kanske känner en viss oro inför...? Så kan jag tolka din dröm... | |
blue_moon | 2006-11-28 18:41 | |
![]() | Jag tror också att våra drömmar har något viktigt att säga oss om hur vi mår, vad vi fruktar och hoppas på etc. Det gäller att vara lyhörd och att tolka symbolerna rätt för att kunna förstå sig själv och fatta bra beslut. | |
blue_moon | 2006-11-28 19:06 | |
![]() | För några år sen drömde jag ofta att min katt (död sen många år) kom in till mig i köket. Jag blev bestört när jag insåg att han inte fått mat på mycket länge och att hans skål innehöll torkade matrester...Dåligt samvete gentemot katten för att han fick vara ensam rätt ofta? I våras besökte jag ett erkänt skickligt medium som berättade många intressanta saker för mig - själv sa jag inte mycket, bara antecknade! Hon sa plötsligt, utan att jag ens tänkt på honom: "Din katt kommer ofta och hälsar på dig!" ...Sen dess har jag inte drömt om katten. | |
Dyslekso | 2006-11-28 20:37 | |
![]() | Jag tycker det börjar bli dags för Vulcan och Merko att berätta lite om sina erfarenheter av och tankar om drömtydning. | |
TomasLeonard | 2006-11-28 21:50 | |
![]() | Gunilla. dina drömmar har gemensamt att du är på väg ngnstans men upplever olika former av inskränkning i din frihet och kontroll över färden. 1.Forsen- naturens makter har dig i sitt grepp 2.Trailer- en annan person styr dig 3.Slussen- du är tvingad att följa ett system och en viss riktning Slutsats Skaffa dig en större känsla av kontroll, egenmakt och frihet genom. 1.Gränssättning utåt. Förklara exakt vad du kan hjälpa till med och inte. 2.Gör ngt för dig själv som triunferar och celebrerar din egenmakt och förmåga. | |
Gunilla N - Ej medlem längre | 2006-11-28 22:01 | |
![]() | Jo, TL, det ligger lite i det du skriver. Har ju svårt att säga nej till jobb t ex... Undrar om mina kollegor tar hänsyn till det när jag berättar om mina vådliga o nattliga äventyr...? *s* | |
TomasLeonard | 2006-11-28 22:13 | |
![]() | Vill att du tar det djupare än så. Frihet och kontroll är viktiga saker. Vill du vara fri till lättsamhet eller allvarsamhet? Det som ska celebrera din egenmakt och förmåga kräver diciplin. | |
TomasLeonard | 2006-11-28 22:15 | |
![]() | disciplin | |