Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade59
Mobilspel
Pågående18 065

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2007-01-29 06:20
Antal inlägg: 1173

Kattmat
Hur viktigt är det för unga katter att få äta torrfoder? Någon som är insatt.

En av mina stormissar får inte äta torrfoder, så därför bestämdes det att ingen av katterna skall käka det. Det blir enklare då.

Sedan kom jag att tänka på att det kanske är viktigt för tänderna exempelvis?

Anybody?

Hick ticks2007-01-29 08:15
Antal inlägg: 712

När jag var vid 5-6 års åldern hade vi 4 eller 5 katter. Var inte så insatt med vad dom åt, men är det inte bättre om du frågar tillexempel en vetrinär eller i affären där du köper ditt foder?

Förlåt om jag inte kommer med ett direkt svar, men kan tyvärr inte mycket om sånt :P

-NIKe-2007-01-29 08:26
Antal inlägg: 185

Jo, det är förvisso viktigt för katteras tänder att de kan äta hårt foder. Men i de fall de inte kan finns det ändå en del alternativa lösningar att tillgå.
Man kan lära katterna att få tänderna borstade, tex en gång i veckan. På djurapotek eller i djuraffär finns både tandborstar och tandpasta att köpa.
Det bästa alternativet, som jag själv använder på min 11-åriga tik, är att ge en dos av naturläkemedlet "Plague Off" som används när katter och hundar lider av tandsten och dålig andedräkt. Det finns också att köpa på djurapotek eller välsorterade djuraffärer.
Det tredje alternativet är utomordentligt bra, men kostar en hel del och kräver att katten blir nedsövd. Det innebär ett besök hos veterinären, som tar bort tandstenen. Det bör man göra en gång om året.
Det är viktigt att man gör något av de uppräknade alternativen. En katt som aldrig får äta torrfoder, kommer sannolikt att drabbas av tandlossning när den blir lite äldre. Ingen rolig syn kan jag berätta, för inte bara tänderna blir dåliga utan kattens levnadslängd förkortas också.
Men om din "gamlekisse" inte får äta torrfoder pga tex njurproblem finns det foder att köpa för just de problemen, tex Science Hill. Men det kostar en hel del förstås, men är verkligen värt att investera i. När katter ordineras att avstå från torrfoder beror det ofta på njurproblem. Njurproblem uppstår nästan undantagslöst på att de ätit mindre balanserat foder i sitt liv. Ofta innehåller tex Whiskas och andra liknande foder alldeles för mycker salter.

För att bevara hälsan hos de unga katterna hade jag köpt ett riktigt bra foder och försökt underlätta för den gamle genom att servera dem maten på speciella tidpunkter och avskilda från varandra.
Låt inte maten stå framme hela dagen så lär de sig snabbt att äta när det bjuds och på så sätt kan var och en få det som de behöver.

Själv har vi fyra katter och varje månad handlar vi foder för ungefär 1200. Precis som för människor kostar det en hel del att hålla sig i god form och eftersom vi väljer den bästa möjliga maten till oss sälva så gör vi det till våra husdjur också.

Lycka till!

Bim19642007-01-29 08:31
Antal inlägg: 1854

Jag hade en katt som faktiskt dog av torrfoder, han fick njursten av det. Enligt vetrinären var det torrfodret som utlöste det hela.

Min vänninas katt äter sitt torrfoder när det har legat en stund i vatten (kokade vatten då så att fodret kan svälla lite) så att det blir sådär lagom mjukt. När jag ser hur mycket vatten fodret suger åt sig och hur mycket större det blir så förstår jag att min katt fick njursten. Eftersom min katt drack väldigt lite vatten.

Så jag tycker du gör helt rätt, vad det gäller tänderna så spelar nog inte fodret så stor roll tror jag.

smurvlan2007-01-29 09:01
Antal inlägg: 840

Mitt råd är att ge din katt (alla katter) torrfoder, men absolut inte det som finns i vardagliga affären. BLÄ FÖR DET!

Näe gå till djuraffären och köp torrfoder. Det är lätt att hitta rätt där. Smak, typ av vitaminer som ingår, storlek på säck. Dessutom är det oftast smakgaranti... gillar katten inte smaken eller sorten får man komma tebax med säcken.

Mycket bra personal brukar finnas på såna ställen, Berätta bara vad du har för katt, inne eller ute, typ, päls och vad du vill med maten, S¨tar dom fram det rätta.

REKOMMENDERAR!!

veggie_d2007-01-29 09:09
Antal inlägg: 1187

Ajajaj. Nu är det nog läge att snacka med en veterinär tror jag, och denne kommer garanterat förbjuda dig att ge katterna något annat än välbalanserat torrfoder. Katter har väldigt känsliga njurar, och salthalten i mjukt foder och i billigt torrfoder är mycket högre än de klarar av. Royal Canin, Iams och Hill's är några exempel på torrfoder som är saltbalanserade, det är sådant foder katter måste ha för att må bra i längden. Sen kan du naturligtvis ge dem annat någon gång då och då, men inte mer. Att bara ge katterna mjukmat eller den typ av torrfoder man köper i vanliga livsmedelsbutiker är lite som att ge ett barn hamburgare sju dagar i veckan. Hälsoproblemen kommer att komma, det är bara en fråga om när.

Om det nu är så att den stora katten av någon anledning inte kan äta torrfoder, så hade jag också gjort som Nike säger - köp ett BRA torrfoder åt de andra katterna och låt gamlingen äta vad han/hon kan äta. Och ha naturligtvis alltid gott om färskt vatten framme åt dem.

smurvlan2007-01-29 09:12

som sagt

Knevert - Ej medlem längre2007-01-29 15:20
Antal inlägg: 805

Hur många katt-trådar finns det??? Är det inte lättare att slå ihop allt kattsnack till en tråd?

ordsvall - Ej medlem längre2007-01-29 16:44
Antal inlägg: 425

om man tänker på katten som varelse och dess betydelse för mänskan skulle det helt klart vara befogat med en egen exklusiv flik för kattsnack där uppe på sidan

smurvlan2007-01-29 21:07

håller med ordsvall .. konstigt om alla ämnen skulle ha en egen flik bara *fniss*

Men handlar inte kattrådarna innan om MAT t ex. blir man väl avskydd här om man börjar prata om kattmat i kattuppfostranTråden!

mamman - Ej medlem längre2007-01-29 21:11
Antal inlägg: 6379

Kanske någonstans i närheten av "katten" då?

Håller med det skrivna ovan! Köp RIKTIGT kattfoder!!!
Sen om en vet. har sagt att katten inte får äta torrfoder bör denne ge bra exempel på nåt annat att servera.
Låt kissarna äta åtskilt och på speciella tidpunkter.

Lycka till!

snorklan2007-01-29 21:31
Antal inlägg: 1686

Pekkis; jag gillar inte riktigt att du skaffar djur utan att veta hur de ska skötas.. Det där borde du kollat upp innan du skaffade katt. Precis som oss behöver de en balanserad och nyttig kost, dvs vettigt torrfoder från veterinären eller djuraffären.

Vanvård - Ej medlem längre2007-01-29 21:42
Antal inlägg: 143

Jag köpte en helfestlig katt/matlåda i en djuraffär förra veckan. Kattlådan har ett avskiljt hörb förr torrfoder, genial lösning då kan katten äta samtidigt som den utför sina behov och det ligger inte mat överallt på golvet.

sarlina2007-01-29 23:41
Antal inlägg: 1035

Så utomordentligt listigt! Sen kan man ju vända på lådan och låta kattfan äta upp skiten samtidigt som han bajsar i mathon, ett slags nollsummespel i all enkelhet.

lelou - Ej medlem längre2007-01-29 23:50
Antal inlägg: 2025

Håller med de som skriver att torrfoder för katter är bra, OM man köper den i en djuraffär. Då behöver de ingen annan mat. Den skiten man får i konserver består av vatten mest, och resten asamat. Dessutom blir det billigare, drygare att skippa konserverna.
Däremot ska de dricka mycket vatten, när de äter torrfoder, ja.

ett bra tips att få katten att dricka mycket vatten är att ställa ut skålar med vatten runt om i huset , istället för att ha vattnet brevid matskålen. en veterinär tipsade mig om det när min katt hade njurproblem och behövde dricka mkt.
Han förklarade det så enkelt att de stora kattdjuren i det vilda aldrig dricker vatten brevid sin mat, den mat de fäller såklart.. pga infektionsrisken , att vattnet ska bli förorenat.
Så våra småkatter har det i sig, att de dricker hellre längre från sin mat. Vilket man kan nästan kan räkna ut sen innan, när man ser så många katter sitta i handfatet och slicka i sig vattendroppar från kranen osv :).

auranita2007-01-29 23:56
Antal inlägg: 652

Bondkattorna förr i världen åt nog aldrig torrfoder, och de klarade sig bra ändå.

veggie_d2007-01-30 00:00
Antal inlägg: 1187

Haha, nu påminde lelou mig om en hobby min katt hade förut, nämligen att tålmodigt vänta tills jag duschat färdigt för att sedan hoppa upp i badkaret och slicka i sig resterna av duschvattnet.. icky.

lelou - Ej medlem längre2007-01-30 00:07
Antal inlägg: 2025

ja precis som människor i världen klarar sig utan tandvård och utan tusentals saker . Men om vi faktiskt har medel att ta till som får oss att vara sundare och må bättre, varför ska vi strunta i det ?
Detsamma borde gälla våra djur.

-NIKe-2007-01-30 03:55
Antal inlägg: 185

-anitam- att bondkattorna för i världen klarade sig är en förbannad lögn. Det var djur som fick kämpa för att överleva. De var fulla med parasiter och urkalkade efter 2-3 kullar med ungar varje år. På gårdar och inne i stan sprang stora flockar med herrelösa katter Begriper inte hur du kan säga så, när katterna äntligen börjar få den status som de förtjänar. Alla djur förtjänar att de tas om hand på ett korrekt sätt. Annars ska man inte ha djur. Vad åt bondkattorna för i världen? Möss och komjölk eller?

Jag blir lika upprörd varje gång jag hör talas om människor som skaffar sig djur utan att ha tagit reda på fakta kring djurets olika behov. Dessutom tycker jag inte man ska ha fler djur än vad man har råd att försörja. Det är precis som med barn, man skaffar väl knappast fler än vad man kan förmå sig hantera. De ska alla få sina behov tillgodosedda.

Kanske dags att börja forska i om det inte finns något slags preventivt medel att spruta över folk som inte inser att katter(och andra djur) inte några samlarobjekt.

Pekkis2007-01-30 06:04
Antal inlägg: 1173

Snorklan: Vet hur man skall sköta katter.. visste inte just det här, för jag har alltid förutsatt att torrfoder skulle ingå i deras kost på ett naturligt sätt. Men så är inte fallet längre.
Då var det ju bra att jag frågade... och ja, skall även fråga veterinär.

Alla som kommer med råd att jag skall ge vuxenmissen torrfoder, så är det uteslutet. För hon får inte äta det. Inte ens 200 kronorsmaten. Btw så fick hon dyring-mat på burk.. men hon matvägrade och veterinären sa att huvudsaken är att hon äter, så vi fick övergå till the good old-food.

-Nike-, jag hoppas att det inte är mig du syftar till när du talar om "människor som skaffar sig djur utan att ta reda på fakta kring djurets behov". Om det är så, så vill jag meddela att du inte känner mig, och därför inte på något vis kan göra den bedömningen.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?