Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 610

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BigBow - Ej medlem längre2007-04-29 17:06
Antal inlägg: 559

Sömnproblem
Nån som har några bra fungerande tips om hur man kan bota sömnproblem?? Alla tips utom sömnmedel är valkommande

Pottränad - Ej medlem längre2007-04-29 18:00
Antal inlägg: 4315

Det finns ju olika sorters sömnproblem (insomnia, uppvaknande efter ett par timmars sömn och svårigheter att somna om, störd dygnsrytm osv) men ett par allmängiltiga tips är:

Fysisk motion - rör på dig. Ofta, mycket och länge. Se till att trötta ut kroppen så mycket du bara är förmögen till.

Undvik "droger" i största möjliga mån - alkohol, nikotin, koffein och annat, tyngre. Även om tex alkohol kan verka sömnbefrämjande är det en lurig lösning som inte alls håller i längden.

Fasta rutiner - Isänggående och uppstigande vid samma tider varje dag. Kan vara väldigt svårt om du har stora sömnproblem, men har du stora sömnproblem ska du uppsöka fabbo doktorn.

Varva ned på kvällen - Koka en kopp varm mjölk, läs några kapitel ur en god bok eller chilla framför teven någon timme innan läggdags. Stressa inte upp dig med hetsmacher på Beta, tex ;)

Insomnare ändådå - Idag finns det insomningstabletter (och även sömntabletter) som inte är beroendeframkallande. Har du testat alla upptänkliga tips och råd under en längre period utan att få styrsel på din sömn är de faktiskt till rätt stor hjälp. De kan få in dig i rytm igen, och används bara under en övergående kortare period (som varierar beroende på hur stora sömnproblem du har).

Hoppas du får ordning på sömnen, den är ju så viktig för välbefinnandet.

Mollys matte2007-04-29 18:03
Antal inlägg: 185

Jag har lidit av sömnproblem i större delen av mitt liv. Nu i vintras upptäcktes det att jag har överaktiv sköldkörtel. Jag får medicin mot den och som en positiv bieffekt kan jag plötsligt sova.
Överaktiv sköldkörtel gör att kroppen går på högvarv, hjärtat kan slå fortare, man blir stressad, upprörd lätt och orolig.
Kan det vara värt att kolla -Prince?

mamman - Ej medlem längre2007-04-29 18:06
Antal inlägg: 6379

Som Mollys matte skrev, så ta och kolla up dej! Det finns en mängs "sjukdomstillstånd" som gör att man itne kan komma ner i varv/somna.
De flesta med sköldkörtelproblem är dock tjejer, men killar KAN få problem de också... Kolla!!!

Annars så är det et tbra tips att ta en promenad vaje dag (efter jobbet eller så, inte precis innan sänggående) eller röra dej på annat sätt.
Ett korsord till kvällsfikat kanske...?

levakdörB2007-04-29 18:34
Antal inlägg: 1471

Hmm farbror psykolog kan kasnke hjälpa dig om problmen sitter i huvudet...
om inte så är det minsta möjliga stimuli som alla har sagt tidigare.

blue_moon2007-04-29 18:42
Antal inlägg: 9713

Problem och oro kan också göra att man sover dåligt. Kan det vara så i ditt fall och har du någon att prata med?

Plink2007-04-29 18:47
Antal inlägg: 296

det finns ett te som heter "kvällsro". drick det ljummet...
hjälper mej att bli lite dåsig i alla fall.

mamman - Ej medlem längre2007-04-29 18:49

en riktigt jävla tråkig bok med mycket text i liten stil bredvid sängen...
Gärna i en gangre du inte gillar....

mamman - Ej medlem längre2007-04-29 18:49

genre

BigBow - Ej medlem längre2007-04-29 21:11

Hmmm, tack för alla förslag!
Alltså, det är inget dagligt problem, utan då och då, speciellt dom kvällarna då man måste sova och ska upp riktigt tidigt dagen efter, men det där med fasta rutiner lät faktiskt bra, om man kommer ihåg dom, sen kom jag på att jag käkar titt som tätt efterdsom jag tränar så mycket, är de efter 20.00 det sägs att man inte ska äta efter?

Och de där med sköldkörteln är de nog inte, fast det skadar nog inte och kolla upp ändå.

mamman - Ej medlem längre2007-04-29 21:15

Kan det vara så att de gånger du har svårt att sova är de kvällar du VET att du ska stiga upp snart...?
Du vet när man ligger och räknar att "om jag somnar nu hinner jag sova 6,5 timme..." osv...
Då hjälper nog lite lugnt musik på svag volym, en fruktansvärt tråkig bok eller ett korsord.

I början av min Betapetkarriär hade jag bokstäver och poäng flygande framför mina ögon nör jag skulle sova... inte det mest rogivande, men till slut föll ögonen igen... ;-)

BigBow - Ej medlem längre2007-04-29 21:26

Haha, ja allt för ofta, och så blir man mer och mer stressad för varje minut sömn man inte får.

Korsord, nåt att prova kanske. Men det där med flygande bokstäver låter jag bli, än så länge

Pottränad - Ej medlem längre2007-04-29 21:45

Hur sent du ska äta, är lite beroende på vilken tid du har tänkt dig att helst somna in. Men försök se till att du inte äter några tyngre mål åtminstone 3 timmar innan sängdags, men gärna nåt litet som en frukt/smörgås nån timme innan. Annars finns risken att du inte kan sova på grund av alla fantastiska måltider du börjar fantisera om där du ligger :)

Ett annat litet tips kan vara att pröva Valerina (eller den "starkare" Valerina Natt). Det är en örtbaserad "naturmedicin" som säljs receptfritt på Apoteket och olika hälsokostaffärer. Den sägs vara milt rogivande och således vara till hjälp vid insomningssvårigheter. Huruvida den verkligen fungerar, är jag inte den att uttala mig om, men underskatta aldrig placeboeffekten :)

Nemi2007-04-29 22:03
Antal inlägg: 5952

Dessutom kan det vara så att man sover dåligt för man äter för lite, kroppen blir i obalans och blri stressad. Min läkare tipsade om att äta nåt litet innan jag sover (välling t ex) förutom de vanligasakerna med att varva ner och ha det lugnt osv.

Vigdir2007-04-30 00:43
Antal inlägg: 3722

Varm choklad och en sudoko av lagom svår klass, lättare ju tröttare man är.
En bra ljudbok på CD-spelaren, en där inläsaren har en trygg, varm röst, som får en att tro att mamma/pappa läser godnattsaga.

Pottränad - Ej medlem längre2007-04-30 13:18

Mm, en mjuk och suggestiv röst på lagom volym är inte att förakta!
Se bara till så att det inte är "Hannibals samlade slakterier" eller dylikt som läses upp ;)

krill_master - Ej medlem längre2007-04-30 22:45
Antal inlägg: 1576

ljudbok! kanon, köpte en för att lyssna.... gav bort den, gick inte. första kapitlet en månad, mindes ändå inte ett skit. somna direkt fast jag inte ville sova.

Tom Waits2007-04-30 23:08
Antal inlägg: 184

Yoga Nidra. Har använt det mycket i olika former. Det var i och för sig länge sedan jag använde det (hittar inte bandet), men finns på CD från Skandinavisk yoga- och meditaionsskola. Om du inte har alltför mycket fördomar och klassificerar det som flum, så funkar dte verkligen. Faktiskt.

illiterate - Ej medlem längre2007-05-01 18:23
Antal inlägg: 6521

Jag har också sömnproblem, och har nyligen börjat äta sköldkörtelhormon (levaxin), men märker inte någon effekt än så länge (efter c:a 3 veckor). Somnar normalt sett tidigast 4-5 på natten.

suncky - Ej medlem längre2007-05-01 21:07
Antal inlägg: 4

avslappningsband har fungerat för mig för att somna, eller eentligen koppla av, vilket lett tillatt jag somnar

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?