Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 121

Forumkategorier

Användare Inlägg  
elakcaroo - Ej medlem längre2007-05-08 12:03
Antal inlägg: 13

Svenska i Finland
nej jag har inte bott i sverige, jag har inte svenska släktingar, jag hejar inte på sverige i sport och jag bryter inte på fiska. och det beror på att Finland är ett tvåspråkigt land och i västra finland bor människor som inte talar finska. kände mej tvungen att informera. så nu vet ni :)

duracellkani2007-05-08 12:58
Antal inlägg: 6

Instämmer med föregående talare och tillägger att världens svenskaste kommun finns i Finland, inte i Sverige! (Procentuellt svensktalande)

sarlina2007-05-08 13:37
Antal inlägg: 1035

Och jag tycker att Sveriges vackraste, mest klangfulla, svenska talas i Finland, mittemot svenska Västerbotten som kommer god tvåa. Sådant måste man nog vara skåning för att våga säga högt!

auranita2007-05-08 14:23
Antal inlägg: 652

Uräkta, Sarlina, men fram till början av 1800-talet (1809 var det visst) kunde man säga att "SVERIGES" vackraste svenska talas i Finland. Finland har därefter hört till Ryssland, och är sedan 1917 en självständig stat.

Förstår vad Du menar, alltså "den vackraste svenskan". Tack för det!

Duracellkani, antar att Du menade "världens mest svenskspråkiga" kommun. Är det Korsholm?

sarlina2007-05-08 14:31

Vad rätt jag tänkt, fast det var fel... Världens vackraste svenska borde jag ha skrivit. :)

auranita2007-05-08 14:46

Mittemot svenska Västerbotten ligger finska Österbotten, där det talas en hel del olika dialekter, vissa vackrare, andra mindre vackra.

Fast skönheten sitter väl i detta fall i lyssnarens öra...

Fredrik Lindström hade en mycket intressant programserie om dialekter för något år sedan, missade tyvärr programmet om ostsvenska, ett begrepp jag föredrar framom finlandsvenska.

Själv tycker jag skånska är mysigt, på min senaste inköpta cd sjunger en skånsk artist. Rent musikaliskt sett är den inget märkvärdigt, på högsvenska skulle den ha varit ganska tråkig, men skånskan gör det lilla extra!

Vigdir2007-05-08 15:32
Antal inlägg: 3722

Världens vackraste svenska talas helt klart i Finland. Orättvist, eftersom ävenledes finskan är ohemult vacker. Vad har detta land gjort för att välsignas av TVÅ så vackra spåk? När en annan bräker på bred västgötska - vilket inom parantes är världens gräsligaste läte... Jämfört med den är skånskan rent poetisk.
Och nej, jag är inte ironisk.

tydal2007-05-08 15:33
Antal inlägg: 548

Anitam, den mest svenskspråkiga kommunen är Korsnäs. Min släkt kommer för övrigt från det området och jag har en syssling som bor där.

sarlina2007-05-08 15:56

Vad jag tycker är klangskönt är nog att vokalljuden är väldigt "raka" som
u-ljudet i västerbottniska och konsonantkombinationer väldigt distinkta på finska sidan och att bägge munarterna präglas av eftertänksamhet och lugn. Sedan är det en annan sak att den älskades tal är det skönaste (och hon råkar vara från Västerbotten)

Sotfinger2007-05-08 16:05
Antal inlägg: 22361

Kul att höra att det finns fler "ostsvenskar" på Betapet! Trevligt ord, ostsvensk, tycker jag. Ett bra alternativ till finlandssvensk, som ju är det gängse. Min pappas släkt kommer från Närpestrakten, min mans likaså, Molpe.

auranita2007-05-08 16:34

Närpesiskan är ju en sort för sig. Hade en gång två kunder som talade närpesiska med varann, jag var helt övertygad om att de talade holländska, eller möjligen belgiska, så jag tilltalade dem på engelska.

Usch, så pinsamt, när det visade sig att de var lika svenskspråkiga som jag, dock med annan dialekt.

Tack, Tydal för tillrättaläggandet, jag var ju i alla fall halvvägs på rätt spår!

sirspellalot - Ej medlem längre2007-05-08 17:36
Antal inlägg: 320

Kontra all hurripropaganda som levereras i denna tråd så vill jag bestämt hävda att finlandssvenska inte är den vackraste dialekten - vilken dialekt som än må vara den vackraste så är det inte finlandssvenskan - fast att jag tycker det beror nog på att jag växt upp med en morsa som är ifrån Finland. =)

sa fröken - Ej medlem längre2007-05-08 17:47
Antal inlägg: 353

Norra österbottens tungomål är jämsides med närpesdialekten språk som om de talades i program på svensk teve skulle kräva textning till svenska. Eller tolkning i irl-situationer, hihi =)

Musik för örat!!

sirspellalot - Ej medlem längre2007-05-08 18:00
Antal inlägg: 320

Kan inte vi alla bara förenas i vårt hat emot den vulgära stockholmskan ... jag brukade tala detta äckliga men numer talar jag en lärd lundensiska.

mia 12007-05-08 18:09
Antal inlägg: 49

ja haldär mee "sa fröken" att vissa dejlar åv Österbotten använder toki dialekt så att int nadär sku föstaa om a sku böri tala e me aadär svensktaland. Täför måst vi ju fösöök hald åss ti na sårtäss standardspråk..:) men noo finns he ju aadästans tä di talar undälit å.... =)

Jesperus2007-05-08 18:21
Antal inlägg: 51

elakcarro, starkt jobbat att spela alfapet på svenska och göra det bra om du är finne!

auranita2007-05-08 18:37

Skillnaden mellan finne och finländare har diskuterats i en tidigare tråd. En finländare som har svenska till modersmål och är skolgången på svenska, bör inte ha större problem med att spela scrabble på svenska, än vad en dito svensk har.

Lillråttan2007-05-08 18:38
Antal inlägg: 4623

Nu blir hon nog riktigt elak...

Knevert - Ej medlem längre2007-05-08 18:44
Antal inlägg: 805

Det finns ett par riktigt bra scrabblespelare från Finland som har hävdat sej bra på irltävlingar, Bland annat anitam och pialina. Dom talar fläckfri svenska och när jag var i åbo så kunde så gott som alla människor man mötte ute på stan svenska.

bosie2007-05-08 18:57
Antal inlägg: 118

Så duktigt av spelarna att tala sitt modersmål fläckfritt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?