Spelrum
Giraffen33
Krokodilen3
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående20 213

Forumkategorier

Användare Inlägg  
blue_moon2007-05-10 09:25
Antal inlägg: 9713

Huskurer
Det finns många gamla huskurer som är aktuella än idag. Här kan vi ge varandra tips om hur diverse krämpor förebyggs, botas och lindras med naturens hjälp.
Nu när vi går mot sommar och alltför lätt bränner oss i solen kan det vara bra att veta att solsveda lindras med filmjölk eller naturell yoghurt. Det är billigare än kylbalsam för den som ändå har det hemma. Sveda från getingstick lindras med rå löksaft. Frågor? Fler tips?

mamman - Ej medlem längre2007-05-10 09:29
Antal inlägg: 6379

Får jag ta om att en vitlöksklyfta i örat kan bota (tidiga stadier?) öroninflammation... ;-)

sarlina2007-05-10 10:21
Antal inlägg: 1035

Nej!!!!!!!!

Vigdir2007-05-10 10:36
Antal inlägg: 3722

Fast vet du vad, Sarlina, på många vårdcentraler ger läkarna numera rådet att stoppa en hackad vitlöksklyfta i en kompress, knyta åt ordentligt och stoppa den i yttersta örongången. Men aldrig, aldrig stoppa något i örat som du inte har "tåt" på och kan dra ut enkelt, dvs inte en klyfta som den är.

Bästa badoljan mot torr hud: Hälften olivolja, hälften grädde. Helt suveränt för både barn och vuxna. (I mitt bad droppar jag dessutom litet eterisk olja för doften).

sarlina2007-05-10 10:37

Förlåt skriet men jag har ägnat mycken tid åt att plocka ut främmande föremål ur näsor och öron och även annorstädes - stoppa aldrig, aldrig, aldrig in något i någon kroppsöppning som du inte är 110% säker på att du får ut igen!
Dessutom är lokal vitlök meningslös vid en begynnande öroninflammation - vitlöken ligger i hörselgången men inflammationen utspelar sig på andra sidan trumhinnan, i mellanörat.

Mercedes2007-05-10 10:59
Antal inlägg: 728

Tranbärssaft mot urinvägsinfektion. Somliga blir botade av det men inte av antibiotika, vilket ju inte ska användas i onödan.

Sotfinger2007-05-10 11:34
Antal inlägg: 22361

Jag sällar mig till vitlöksförspråkarna, och talar av egen erfarenhet. En vitlöksklyfta i kompress. "Ångorna" eller vad det nu är som är verksamt, hittar säkert genom hörselgången och genom trumhinnan. Jag menar, Zon tränger ju genom huden och in i muskler! Men sarlina har alldeles rätt i att man måste vara säker på att få ut den, så inga lösa små bitar ska proppas in.

Sotfinger2007-05-10 11:36
Antal inlägg: 22361

Mot heshet: skiva en lök och koka upp med en mugg mjölk och en rejäl klick smör. Drickes så hett som möjligt. Man får sila bort löken! Det är inte gott men det hjälper. Ta det vid sänggåendet så är hesheten borta nästa morgon.

mamman - Ej medlem längre2007-05-10 11:43

Jag stoppar ALDRIG vitlök i örat!!! Detta var en "fortsättning" på myterna...
f'låt sarlina, jag menade inte att skrämma dej! ;-)

Tranbärssaft är mycket surt, vilke gör att hela passagen blir sur. De flesta små "kryp" som då är och plågar en gillar inte den sura miljön...

Annars är badsalt bra mot torr hud. Har testad både dyra och billiga oljor, men fick tipset av en sköterska på ett sjukhus...

Vigdir2007-05-10 11:45
Antal inlägg: 3722

Vid halsinfektioner:
Gurgla med ett glas varmt saltvatten morgon och kväll. Har du lätt att få upprepade halsinfektioner kan du pröva att hålla på med kuren i flera månader eller ännu längre.

mamman - Ej medlem längre2007-05-10 11:48

mätta gärna vattnet med salt! äckligt som f*n, men det lindrar/hjälper...

Brittson2007-05-10 11:49
Antal inlägg: 467

Vitlök är bra mot/för allt! :)
Jag såg i en film nyligen att det dricks tranbärsjuice när man har mens. Någon som vet vad det ska vara bra för?

yayasout - Ej medlem längre2007-05-10 11:56
Antal inlägg: 1408

någon som har nåt mirakeltips för att lindra ärrvävnad?

blue_moon2007-05-10 12:24

Brittson: Miljön i slidan blir mer basisk vid mens (och graviditet) och därför är det bra att dricka surgörande tranbärsjuice.

mamman - Ej medlem längre2007-05-10 12:25

Lindra ärrvävnad??? Hur menar du??
Ett gammalt ärr eller ett sår som snart blir ett ärr?

yayasout - Ej medlem längre2007-05-10 12:27

om det finns något som gör ett gammalt ärr mindre synligt.

sarlina2007-05-10 12:33

Yayasout:Lindra på vilket sätt?

Vigdir: Det finns töntar till doktorer på många vårdcentraler - tro mig på mitt ord! :))
Det är alltid tacksamt att behandla självbotande åkommor men man skall ha klart för sig att den egna kroppen och själen klarar det mesta helt utan hjälp av vare sig antibiotika, tranbär eller vitlök. Det som bör vara doktorns uppgift är dels att förmedla denna insikt på ett vänligt och prestigelöst sätt, dels att verkligen hitta det behandlingskrävande i denna flod av det självläkande.

sarlina2007-05-10 12:35

yayasout: Är ärret upphöjt och bulligt eller ligger det i hudens plan?

blue_moon2007-05-10 14:25

Sarlina, bra att du litar till kroppens och själens självläkande förmåga! Men du nämner inte födans betydelse. Eftersom många av oss västerlänningar har ett kosthåll (och en livsstil) som förr eller senare leder till sjukdom (övervikt, diabetes, högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar, tarmåkommor) vill jag hävda att ”man blir vad man äter”. Om fel kost (jämte brist på motion och negativism) har en nedbrytande effekt så borde rimligen en sund kost verka vitaliserande och sjukdomsförebyggande? Jag vet att det finns ärftlig disposition för sjukdomar och annat otyg som drabbar oss oavsett, men det är inte det jag talar om.
Visst har vår kropp en fantastisk förmåga till självläkning, men vi förser den med byggstenar! Det finns goda exempel på att man kan avstyra begynnande ohälsa bara genom att äta mer frukt och grönsaker. En medelstor rå lök dagligen har visat sig öka halten av det goda HDL-kolesterolet och sänka det dåliga. Samma effekt på kolesterolet har 2-3 äpplen per dag. Gränsen mellan kost och huskur är i detta avseende svår att dra.
Den medicinska journalisten Jean Carper är min guru. Hon presenterar i sin bok Mat är bästa medicinen (1988, nytryck 2001) ett ”husapotek” som bygger på trehundra ledande forskares rön beträffande kostens läkande krafter.

yayasout - Ej medlem längre2007-05-10 14:36

det är efter ett kejsarsnitt och jag antar att det är rätt bulligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?