Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 190 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snobben- | 2007-05-21 13:31 | |
![]() | Omröstning Startar omröstning för att få tillbaka möjligheten att använda andra bilder än den på sig själv. Försöker få igenom en bild på Snobben men "snobbarna" här gillar den inte.. (obs dåligt skämt) Rösta för FRIA bilder!!! | |
| ecar | 2007-05-21 13:48 | |
![]() | japp, fram med fria bilder så vi slipper suddiga giraffer. | |
| Maybach | 2007-05-21 14:31 | |
![]() | jag håller med, mer frihet! | |
| sisterwitch | 2007-05-21 14:41 | |
![]() | håller med vill ha en häxa på bilden. | |
| smeknamn | 2007-05-21 14:46 | |
![]() | Jag tycker det är bra som det är | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-05-21 14:48 | |
![]() | Röstar emot eftersom jag gillar att visa upp mitt vackra anlete ;) | |
| Knevert - Ej medlem längre | 2007-05-21 14:58 | |
![]() | Fria bilder nu tack. | |
| Jesperus | 2007-05-21 14:58 | |
![]() | Röstar för! har dock fått förklaringen en gång att dom ändrade pga av problem med upphovsrättsskyddade (vilken rullning!) bilder. | |
| flyers21 | 2007-05-21 15:46 | |
![]() | Vill också kunna ha en bild, dock inte på mig själv. Fria bilder tack!!! | |
| vulcan | 2007-05-21 16:51 | |
![]() | Upphovsrättsfrågan var inte huvudskälet till ändringen, men det är riktigt att den har betydelse. Hur larvigt det än kan tyckas i sammanhanget så kan Betapet få problem om folk laddar upp bilder från nätet. Hur "öppet" de än må ligga så är huvudregeln ändå att fotografen eller den som på annat sätt förvärvat upphovsrätten till bilden har rätt att bestämma i vilka andra sammanhang den får användas. Vissa upphovsrättsinnehavare tar detta på största allvar - det skulle t ex inte förvåna mig om användandet av Disneyfigurer som avatarer skulle kunna leda till ett skarpt formulerat brev från det företaget. Huvudskäl till ändringen var dock att ägarna ville ha en ännu mer personlig känsla än vad som kanske kan uppnås när många väljer att använda seriefigurer, kändisbilder och annat som avatarer. Vad jag vet har de inte ändrat uppfattning om att var en bra åtgärd. Men ni är naturligtvis välkomna med era synpunkter här. En bra sajt uppstår genom en kontinuerlig dialog och utbyte mellan de som skapar den och de som använder den. | |
| tydal | 2007-05-21 17:03 | |
![]() | Upphovsrättslagen är inget problem i det här fallet. Betapet har inget utgivningsbevis och därmed ingen ansvarig utgivare. Var och en är ansvarig för sina handlingar. Betapet ansvarar inte för vad deras användare gör. Betapet måste inte granska bilder i förväg. Betapets ansvar enligt lagen om elektroniska anslagstavlor är att de ska ta bort material som bryter mot lagen när de får reda på det. Tilläggas bör väl också att upphovsrättsskyddat material i sig inte är olagligt att använda då allt material är upphovsrättsskyddat. Det som är olagligt är att använda det i publika sammanhang utan tillstånd. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2007-05-21 17:06 | |
![]() | eftersom bilderna lagras hods betapet blir det även betapet som ansvarar för bilderna. skulle bilderna bara länkas från annan sida uppstår ej detta. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-05-21 17:08 | |
![]() | Varför just närbild? det är väl roligare att se bilder med människan i ett sammanhang än att se ett huvud upptryckt mot webcamen. | |
| BigBow - Ej medlem längre | 2007-05-21 17:10 | |
![]() | no hard feelings tydal :P | |
| tydal | 2007-05-21 18:01 | |
![]() | tsarraz, nej, Betapet ansvarar inte i större utsträckning än jag skrev, dvs när de får reda på att någon laddat upp något olagligt så ska de ta bort det. Detta eftersom de saknar utgivningsbevis och därmed inte har någon ansvarig utgivare. Lagen (1998:112) säger: "I lagen avses med meddelande text, bild, ljud eller information i övrigt." samt "Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla skall den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet, om /../ det är uppenbart att användaren har gjort intrång i upphovsrätt eller i rättighet som skyddas genom föreskrift i 5 kap. lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk genom att sända in meddelandet." Att stora företag vill sken av att verkligheten är en annan än det som står i lagen är inte ovanligt. Inte heller att de försöker hänvisa till andra länders lagar. Jag drev en "elektronisk anslagstavla" då när lagen kom till, så det pratades ju en hel del om det där och vi lyckades väl få igenom vissa ändringar innan den klubbades. | |
| Angeloflove | 2007-05-21 18:06 | |
![]() | Jag e snygg så jag bryr mig icke. ;P | |
| thörn - Ej medlem längre | 2007-05-21 18:14 | |
![]() | När jag försökte få med ett tecknat självporträtt blev jag förbannad först.......... Kom att tänka på David Hockneys passansökan, när han lämnade in sin ansökan skrattade handläggaren åt honom och sa, du kan ju inte lämna in en porträttecknig som passfoto! Varför inte sa Hockney, hur många gånger har du inte sett foton på dig själv som inte har den minsta likhet. | |
| _willow - Ej medlem längre | 2007-05-21 18:17 | |
![]() | fria bilder är bättre. | |
| _willow - Ej medlem längre | 2007-05-21 19:20 | |
![]() | och det är väl inte bättre med alla bildlösa heller och jag har sett en hel del skådespelare på första sidan så jag tycker nog att vi ska få ha valfihet. | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2007-05-21 19:56 | |
![]() | om bilden syns påforumet ja... men syns den i det redaktionellamatrielet måste det vara annorlunda | |