Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade49
Mobilspel
Pågående20 052

Forumkategorier

Användare Inlägg  
IMO - Ej medlem längre2005-11-11 19:51
Antal inlägg: 1766

Då läste jag fel
Har många gånger kopplat helt fel i min hjärna. Det senaste exemplet var nyss på Aftonbladets hemsida. En snabb genomögning av rubrikerna och vips så läste jag: Så blev hon en silicon. (Bild på ung tjej som jag inte vet vem det är intill)
Haha tänkte jag, vilken fyndig rubrik!!! Sen upptäckte jag att det stod stilikon...

rockabilly - Ej medlem längre2005-11-12 12:11
Antal inlägg: 433

sånt där gör jag dagligen... vet inte om det är dags att kolla synen .... :/

myran_64 - Ej medlem längre2005-11-12 17:00
Antal inlägg: 3157

när det gäller IMO ich mig själv kan man kanske skylla på synen men det vete sjutton om ungdomen Rockabilly kan göra det =) .
I alla fall läser jag ofta helt fel i tidningar och i böcker, jag skyller på att jag läser för fort och slarvigt, och kan få till det mest konstiga saker av fullt normala rubriker. Ganska kul ibland.

IMO - Ej medlem längre2005-11-12 18:03
Antal inlägg: 1766

tack snälla myran för att du bättrade på min 40-årskris... ;-) som tur var såg jag inte riktigt vad du skrev, glömmer nog förmodligen det också strax...
nu måste jag sluta för jag ska..? jajustja, städa rullatorn med tippex! eller var det tangentbordet?

tessie_k2005-11-14 00:12
Antal inlägg: 44

När jag var sju år läste vi högt ur en bok i skolan. På ett ställe stod det "kisade". Jag läste fel och sa "kissade". Hela klassen skrattade. Jag förstod ju varför men var inte lika road.

Spirou22005-11-14 15:15
Antal inlägg: 371

Det var säkert konstruerat så att sjuåringar skall kunna läsa det fel, tessie.

En gång hade jag inte gjort engelskaläxan upprepade gånger, i högstadiet, varpå jag fick en straffuppgift, att läsa en dikt inför klassen. Den innehöll ordet "gay" ett par gånger, fast i den forna betydelsen "glad". Jag är misstänker STARKT, även om det inte kan bevisas, att det var medvetet av läraren för att höja pinsamhetsgraden.

jssfrk2005-11-15 12:40
Antal inlägg: 771

Jag har en tendens att, förmodligen av konstiga freudianska anledningar, läsa "porrklubb" istället för "popklubb".

Annars är jag en jävel på att _höra_ fel. Det blir ofta ännu värre.

mrperfect2008-09-22 14:52
Antal inlägg: 11437

Ja sånt händer , ofta med komisk effekt :)

Antagligen för att man som odyslektisk ser hela ordet och inte varje bokstav för sig. eller vad tror ni?

/ amatörforskaren

pingvin20072008-09-22 15:06
Antal inlägg: 204

Jag har också fått det fel många ggr. Men en tjej i min klass tar ändå priset. I trean hade vi så att ordningsvakterna skulle läsa vad det var för mat. det skulle vara pizza och pizzasallad. hon sa: pissa och pissasallad.. rätt kul. och samma tjej i trean skulle ta upp en nalle och säga en elr ett framför. hon sa: ett nallen. sånt e rätt kul när man bara går i trean. men det berodde nog mest på att hon inte har svensk bakgrund. men det var ändå kul. som vi brukar sägatill henne: skolan skulle inte vara kul utan dig och allt mysko du gör och säger xD

CarlOtto2008-09-22 15:17
Antal inlägg: 44

Jag håller med amatörforskaren mrperfect - ty det finns väl studier som visar att det räcker med att första och sista bkosvaten är på rätt plats för att vi ska kunna läsa ett ord rätt. När man ser ett ord registrerar man liksom på ett ungefär vilka bokstäver som ingår i det och formulerar sig en innebörd.

Och det mina vänner - det är ju hela meningen med Betapet :P

Tinna2008-09-22 15:35
Antal inlägg: 20250

Hörde fel i en låttext innan..
Min version lät riktigt bra, men när jag sen googlade texten så var inte låten lika bra längre :P

Silverin - Ej medlem längre2008-09-22 16:20
Antal inlägg: 1760

När jag va yngre o inte så bevandrad i engelskan så tyckte jag Eric Claptons låt Leila va skiiitsnuskig.
Han sjöng ju: You get me onani...

trashone - Ej medlem längre2008-09-22 16:30
Antal inlägg: 18678

Hmm fick igår uberpanik över att flertalet pixlar gått sönder på skärmen. Tills jag insåg att det var en bananfluga och storstädade i panik ist.

skrabban2008-09-22 16:39
Antal inlägg: 1031

Det stod singel i en tidning en gång men jag läste snigel i stället. Det är ju stor skillnad på singel och snigel.

Lisaa2008-09-22 17:12
Antal inlägg: 205

På våren brukar det stå om stor-kungarna i Sydsvenskan. Jag börjar lära mig att det är stork-ungar det handlar om.

I matteboken pratar de om talpar, men jag har i många år läst det som plural av talp, dvs en talp, många talpar. Vad en talp är har jag inte kommit på en, tolkningsförslag välkomna :-)

klibaza2008-09-22 19:06
Antal inlägg: 169

min kompis såg en skylt där det stod "Valpar till salu" och hon sa; men vem vill köpa ett val-par! det har vi skrattat åt mer än en gång

pingvin20072008-09-22 19:24
Antal inlägg: 204

för några år sen när jag följde med pappa till jobbet(då på skoj, nu jobbar jag där ibland på helger xD) åkte vi förbi en åker med majs, en bit framför var en väg där det stod en skylt. jag som är ett djurfreak blev jätteglad när min pappa sa: oh, kolla. kaniner till salu. vill du ha? .. jag blev ju jätteglad o kolla bara snabbt på skylten och sa: jajajaja, tack snälla. han började skratta och jag kunde bara inte begripa varför. ända tills vi kom närmare och såg att det egentligen stod: "kaminer till salu" xD sååå taskigt. jag som blev så glad över min kanin. skylten är kvar än, och jag blir fortfarande besviken när jag ser den.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-22 20:04
Antal inlägg: 2288

läste en Dean Koontz-bok en gång

oeronbarn - Ej medlem längre2008-09-22 20:06
Antal inlägg: 2288

*STILIKON är f ö ett konstigt förbiseende av akademien

hemliga anna2008-09-22 20:08
Antal inlägg: 626

jag har läst fel många gånger men det roligaste var när jag SKREV fel en gång i högstadiet...

skulle skriva "analys av boken..."
det blev "analmys av boken..."

upptäckte det inte utan lämnade in mitt arbete till läraren som kommenterade i marginalen... "hm intressant"

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?