Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 19 |
Inloggade | 47 |
Mobilspel
Pågående | 20 020 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Brittson | 2007-06-06 23:35 | |
![]() | Känner någon igen ramsan? När jag gick på lekis lärde vi oss en ramsa som slutar: "kråkan kommer på visit, maskens mamma ropar smiit!" Är det någon som kan hela den ramsan? Vore kul att få höra igen! | |
Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2007-06-06 23:38 | |
![]() | Masken kryper i vårt land, ögonlös och utan tand. Staren kommer på visit, maskens mamma ropar smit! | |
systerrebell | 2007-06-06 23:53 | |
![]() | Åh, nostalgi! | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-06-06 23:57 | |
![]() | Jag har aldrig hört den! Är jag för gammal? | |
Bim1964 | 2007-06-07 09:10 | |
![]() | *S* ja jag undrar det samma, känner inte alls igen den. Har ju barn numera tonåringar. Jag körde mycket ramsor och sådant med dom när de var mindre. Men den ramsan kände jag inte igen. | |
Nemi | 2007-06-07 09:17 | |
![]() | En del grejer är rätt så regionala. Folk som gått på dagis i skåne har inte hört samma ramsor som de som gått på dagis i närke typ. Jag gillar denna: Äppel, päppel, pirum, parum. Kråkan satt på tallekvist. Hon sa ett, hon sa tu, ute ska du vara nu! | |
blue_moon | 2007-06-07 09:37 | |
![]() | Den minns jag från min barndom! Även denna: Esike desike luntan tuntan semmeli maka kuckeli kaka nabbeli dabbeli dank | |
NinaHy | 2007-06-07 11:50 | |
![]() | Min 7-åriga dotter kom hem häromdagen och sjöng den här lilla visan, tyckte den lät lite kul så jag skrev ned den: I stora mörka skogen där bodde en familj, där mamma laga maten och pappa rensa sill. O lillen satt på pottan o gjorde marmelad då kom en liten råtta o fråga vad han gör. Håll käften med dej råtta det angår inte dej, för det jag har i pottan det ska jag ge min tjej. O tjejen satt på taket o tjejen trilla ner, o tjejen ska begravas på söndag klockan tre. De hade ingen flagga men det gick bra ändå, de tog en gammal kärring o slog na gul o blå!! Sånt sjöng vi minsann inte när jag var liten. Inte för våra föräldrar iallafall! | |
betaguld | 2007-06-07 17:31 | |
![]() | NinaHy: Den var det lite edge på. :D | |
Hick ticks | 2007-06-07 17:46 | |
![]() | Men du... Exakt den ramsan sjöng vi på lågstadiet! Haha! Kul att få höra den igen. | |
Brittson | 2007-06-07 22:05 | |
![]() | Tack Jonatoon, jag har funderat på det i flera år nu och ingen har känt igen den! Bara två sista raderna som suttit kvar i mitt minne. | |
femtio - Ej medlem längre | 2007-06-08 15:58 | |
![]() | Fast hos oss hette den " I Kinnamockaskogen" och slutade efter begravningen... | |
Hick ticks | 2007-06-08 16:31 | |
![]() | Jaja, kanske inte exakt den... Men samma ramsa kan man väll ändå säga att det är :P | |
femtio - Ej medlem längre | 2007-06-08 17:27 | |
![]() | Jag önskar jag hade kunnat slutet med kärringen, hade säkert retat omgivningen en hel del | |
Jo-na-tan - Ej medlem längre | 2007-06-08 19:10 | |
![]() | Ingn orsak Britton, jag sökte på google och vips så fanns den där! | |
Brittson | 2007-06-08 22:20 | |
![]() | Smart... tänkte inte så långt själv :-p | |
brava | 2007-06-08 22:55 | |
![]() | kul med ramsor . följande brukade vi köra när man skulle bestämma vem som skulle stå i kurragömma t ex ole dole doff kinke lane koff koffe lane binke bane ole dole doff piff paff poff inte många av de orden som skulle bli godkända här på beta... | |
Sylva | 2007-06-08 23:04 | |
![]() | Essike, dessike, luntan, tuntan. simmelimaka, kuckelikaka. ärtan, pärtan, piff, paff, puff! | |
Sylva | 2007-06-08 23:10 | |
![]() | Den tillsammans med "Äppel päppel..."-ramsan som Nemi nämner ger mig gamla sommarjobbsminnen. Jag packade under somrarna ner alla regionens skolböcker i kartonger som sen levererades ut till skolorna, och en serie häften för lågstadiet som var väldigt inne bland lärarna de åren var Äppel, Päppel, Pirum, Parum, Kråkan, Tallekvist. Och sen kom en ny serie med Ärtan, Pärtan, Piff, Paff, Puff. Jag är lite för gammal för att ha haft böckerna själv, men nån ungom här kanske hade dem i skolan? Många såna har jag räknat och packat ner. Jag blev t o m så miljöskadad att jag fortfarande kan Äppels och Päppels ISBN utantill 21-06315-x resp. 21-06313-3, trots att det var sisådär 12 år sen jag jobbade där. | |
Brittson | 2007-06-08 23:13 | |
![]() | Lekte ni "Sam makadam" också? Eller some macadam kanske det stavas... Ingen aning, men så här går den (med reservation för helt galet tokig stavning!): Sam makadam so fairy mary anne, mary anne leo, leo chi chi chi leo, leo chi chi chi one... two... three! | |