Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade40
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nighteyez2007-07-14 13:55
Antal inlägg: 155

Ert absoluta första jobb?
Vad var ditt första jobb? Tidningsutdelare? Mitt första jobb var McDonalds, fick börja när jag nyss fyllt 16, nu är jag 19 å jobbar heltid på samma ställe... Har fått höra många "Men hur f*n klarar du av stressen? och hur har du stått ut i 3 år??" Och jag kan bara säga att det är arbetskamraterna som gör Allt. Ni som jobbar/har jobbat på donken vet vad jag menar. Visst, det är otroligt stressigt, men med tiden lär man sig hantera stressen och göra om det till något positivt. Nu älskar jag rusherna, när det är kaos, osv. Det är inte hemskt att jobba där. Jag har fått vänner för livet genom McD, och det är värt väldigt mycket för mig!

Berätta allt om ditt första jobb! :-)

Kram på er

Lillråttan2007-07-14 14:12
Antal inlägg: 4623

Jag fick jobb i en kiosk efter gymnasiet. Ägaren var en gammal man med svart kostym och fluga, och han stod bakom axeln på mej hela tiden och kommenterade allt jag gjorde. Hittade jag inte på direkten varan kunden frågade efter så sa han "Men har du inte ögon att se med?" och tvekade jag det minsta om växeln så sa han "Sa du inte att du hade bra betyg i matte?".

Efter två dagar var jag gråtfärdig och hade ont i magen. Inte tordes jag fräsa ifrån åt honom heller, och självförtroendet bara sjönk.

Jag berättade för min mamma om hur det var - det kändes lite förargligt, jag ville ju gärna visa att jag kunde fixa ett jobb - och som tur var sa hon ungefär "Ta ingen skit" och tyckte att jag skulle sluta på direkten och söka mej nåt annat. Jag är glad att min mamma stöttade mej den gången och visade på att man behöver inte finna sej i vad som helst, att det finns andra vägar.

Jesper M2007-07-14 14:28
Antal inlägg: 1332

var på byggförstärkarna i gbg när jag var 15. jag stod i tre veckor inne i en stor pelare under götaälv bron och bilade loss betongspill från golvet. Det var ett helsikes slit men som tur var så hade jag väldigt sjuka och schyssta arbetskamrater som räddade situationen. Goast var efteråt när jag fick min lön på 8-9000, kändes som en förmögenhet då :D!

Millazandiz2007-07-14 14:42
Antal inlägg: 109

Mitt första jobb var att hjälpa min mamma med löner å bokföring då var jag 13 år när jag var 15 år körde jag de åt henne...

Nighteyez2007-07-14 14:53

Lillråttan: Det är sant, man ska inte ta nån skit. Man vill ju göra sitt bästa, men når aldrig upp till det (iaf i vissa jobb), för cheferna blir aldrig nöjda! har varit med om samma sak själv.

Jesper: haha, ja den känslan minns jag;) Svin rik ;) frågan är om allt slit var värt? ;)

Millazandiz: Då kan du en hel del om löner å bokföring nu!? Det är bra att ha med sig i livet.

Arianrhod - Ej medlem längre2007-07-14 15:20
Antal inlägg: 14

Jag arbetade för 18 spänn i timmen i en matvaruaffär. Arbetade förmodligen hårdare än alla andra som tjänade en aning mer :/ Detta var direkt efter 9:an och jag blev ganska snabbt varse om att det nog var bäst att plugga vidare :D

Millazandiz2007-07-14 15:29

Ja Nighteyez de har varit bra att ha med sig... Har haft eget företag i många år å tack vare att jag lärt mig allt så har de gått som en dans.*L* har sluppit läsa företagsekonomi....fick bara göra ett test som jag fixade.....

Korv kiosk - Ej medlem längre2007-07-14 15:56
Antal inlägg: 162

Jag har alldrig haft ett jobb, haha=)

Nighteyez2007-07-14 16:05

Korv kiosk: din tid kommer, den också..

Millazandiz: Vad roligt att höra att det går bra för dig..!! Vad är det för företag? Om man får fråga? :-)

Nighteyez2007-07-14 16:10

18 kronor i timmen?!? Snacka om att utnyttja folk...!?

Jag jobbade på en herrgård i roslagen förra året, som lärling. Fick 36:- timmen, jobbade 8-23 varannan vecka,lärde mig enormt mycket, samt att jag träffade min livs kärlek, så jag klagar då inte. *ler*

Jag ser det som så här: Så länge man lär sig, så länge man trivs.. så okej.
Jag var lärling, alltså fick jag dålig lön. Men jag lärde mig mycket utav det som jag kan ta med livet ut. Så jag tycker det var värt det. Men man ska inte ha en fast tjänst med så lite i timmen!

Sylva2007-07-14 16:50
Antal inlägg: 154

Mitt första jobb hade jag många somrar. Det innebar att gå omkring i en lagerlokal och packa höstens skolböcker i kartonger, rätt antal böcker till varje skola. Många tunga lyft blev det, kartong efter kartong skulle upp på lastpallar som kördes ut till skolorna i början av augusti. Noggrann fick man också vara, vi räknade varenda övningsbok och litet facit.

Kan tyckas rätt trist att tillbringa hela somrarna med skolböcker och sen gå tillbaka till skolan och läsa böckerna när terminen började, men jag trivdes rätt bra ändå, vi var ett helt gäng ungdomar, och man behövde aldrig jobba övertid, halv fem gick man hem. Kan sakna det i dag, nu när jag har ett stressigare jobb med mer ansvar, och var sjutton har kartonglyftarmusklerna tagit vägen, de är puts väck!

Bull3n2007-07-14 16:57
Antal inlägg: 5

Nighteyez: Mitt första jobb (sommarjobb) Var fastighetsskötare i det bostadsområde jag bodde på. När jag började 3:e året på gymnasiet tvingade min pappa mig att fixa ett helg jobb, det blev McDonald's. Nu har jag varit anställd där i 6 år(!) och gick av mitt skift för 5 veckor sedan, jobbar nu på Ica maxi på golvet. Visst är McD roligt, men det finns bättre jobb, jag vet. Nu kanske ni har en bättre ledning med lite kött på benen. Min restaurang är top 3 i sverige i strl. Chefen är ung och hennes ass också ung. Det gör att det blir väldigt dålig stämning. Just nu är det 3 heltidare och 3 skiftledare där. Det ska vara 12 heltidare och 4-5 skiftledare. Där ser man, skeppet går under :(

systerrebell2007-07-14 17:00
Antal inlägg: 427

Mitt första jobb var som cafébiträde. Det var bara det att jag av någon anledning fick som huvuduppgift att svabba ställets toaletter istället.

Millazandiz2007-07-14 19:31

Jag har haft en flytt firma med min exman,men tyvärr la vi ner den när vi skilde oss.Men har efter de hjälpt olika företag med deras bokföring

Lena19292007-07-14 19:44
Antal inlägg: 67

Jobbade för miljökontoret i kommunen och plockade skräp och klippte gräsmattor en sommar. Jippie.. fast man blev brunbränd!

Nighteyez2007-07-14 19:45

Bull3n, ja det finns bättre jobb än mcdonalds, det är ju inte megacoolt betalt precis :-) Men jag överlever iaf, kan betala mina räkningar, lägga undan en peng samt ägna mig lite åt nöjen, precis som de ska va=) Men tänker inte spendera resten av livet där nej:-)

suss_692007-07-14 20:19
Antal inlägg: 428

Jag var 16 år och jobbade som dagmamma några timmar varje kväll efter skolan.

Koste2007-07-14 20:24
Antal inlägg: 423

Jag sålde Weibulls fröer som 7 åring och tjänade en tusenlapp på 2 v. Min veckopeng var då 2 kr..

Forky - Ej medlem längre2007-07-14 20:29
Antal inlägg: 1536

Som tolvåring blev jag kundvagnsjägare på Tempo i Farsta centrum. Det var härdande.

yin2007-07-14 20:40
Antal inlägg: 21

När jag var 14 år så var jag barnflicka åt två riktiga gull-ungar på Marstrand.
Lönen minns jag inte, så den var nog helt okej. Jag fick bo i deras gäst stuga hela sommaren.Det var ett toppenjobb!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?