Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 18 792 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-02 10:11 | |
![]() | Klurigheter! (En fortsättning på en tråd under ordlekar, som dock inte längre är någon ordlek och som försvinner i allt ordleksbrus.) Klurighet nr 1: Göran och Anitra anordnar en liten fest där följande personer medverkar (förutom de själva, som naturligtvis också medverkar): Fredrik och Filippa, Lars och Lotta, Maud och Rolf, samt Göran (nr. 2) och Karin. (Totalt fem par.) Anitra bjuder på champagne, och det dröjer inte länge innan en vild orgie startar. De börjar hångla åt höger och vänster, men ingen rör sina respektive under hela kvällen, eftersom detta är en swingerfest. När festen är slut frågar Göran var och en av deltagarna hur många olika personer de haft umgänge med under kvällen. Han får då nio olika svar. Frågan lyder: Hur många personer kopulerade med Anitra? (Inga omotiverade gissningar besvaras.) Klurighet nr 2: Antag att en person A går till läkaren för att testa sig med testet T för en hemsk ny (köns)sjukdom vid namn X, som man med säkerhet vet att 0.1% av befolkningen lider av. Man vet även att 100 000 tester T har utförts hittills. Man vet även att testet T har rätt 99% av gångerna. (Det innebär att testet är positivt 99% av gångerna man testar någon som har X, och negativt 99% av gångerna för någon som inte har X.) Antag att A efter testet får reda på att testet var positivt (dvs att testet visade att A har sjukdomen X). Hur deprimerad bör A bli i procent, om man med 100% deprimerad menar att det är 100% säkert att hon har sjukdomen, och 0% deprimerad menar att hon definitivt inte har sjukdomen? Exakt siffra önskas, men här kommer några intervall som går bra att gissa på: A) 0-20% B) 20-40% C) 40-60% D) 60-80% E) 80-100% Andra klurigheter är välkomna! | |
| Sockerdricka - Ej medlem längre | 2007-08-03 11:50 | |
![]() | Populär tråd, verkligen :P Förlåt, kunde inte låta bli... Men jag tyckte det var jättesvårt. | |
| Riverpoet | 2007-08-03 12:00 | |
![]() | Bara för det ska jag klura lite på den första. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:37 | |
![]() | Som en ledtråd till klurighet 1 kan jag nämna att eftersom Göran fick nio olika svar, måste dessa ha varit: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | |
| saittam75 - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:40 | |
![]() | Så långt hade jag räknat ut det med, men sen gav jag upp. =) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 12:43 | |
![]() | Tips: Rita en graf med tio noder och dra ett streck mellan varje utbyte som måste ha ägt rum. Uteslutningsmetoden leder till svaret. :) | |
| Riverpoet | 2007-08-03 13:07 | |
![]() | Lösningen är nära... | |
| Riverpoet | 2007-08-03 13:18 | |
![]() | Okej. Ytterliagare en förutsättning är ju att Anita inte legat med 8. För då hade hon varit på alla utom Göran 1 (och sig själv då) vilket inneburit att ingen skulle kunna ge svaret 0 till Göran. Alltså var nån av dom andra på alla andra utom sin partner. Denna person är sedan utredd och låst och har legat med 8. Dennes partner är i sin tur också klar och har legat med 0. Sen är det bara att fortsätta med en annan nod och dra linjer så märker man att man kommer upp till 7. Noden är klar och också dess partner som då pippat 1. Sen fortsätter man tills det tar slut. Kom fram till att Göran och Anitra legat med 4 personer var. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 13:20 | |
![]() | Svaret är korrekt! | |
| Riverpoet | 2007-08-03 13:32 | |
![]() | Yiha! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 14:15 | |
![]() | Försök gärna lösa klurighet nr. 2 också, resultatet är ganska intressant. (Ledtråd: Thomas Bayes) Bra jobbat förresten! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 14:44 | |
![]() | Gissa gärna på något av alternativen A) - E) beroende på vad ni tycker känns rimligt, om ni inte orkar räkna ut något svar. Kan vara kul att se om intuition fungerar. :) | |
| Riverpoet | 2007-08-03 15:14 | |
![]() | Kan det vara 9,9% kanske? Känns ju inte intuitivt korrekt direkt. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 15:21 | |
![]() | Det stämmer ganska bra :) | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 15:26 | |
![]() | Dock är det 9.9/109.8 (inte / 100) så mer exakt blir det 9,02%! Inte precis intuitivt nej... Man skulle nog blivit åtminstone 80% deprimerad efter att man fått veta att ett 99% korrekt test givit utslaget att man var sjuk... | |
| Dyslekso | 2007-08-03 15:31 | |
![]() | Klurigt ja. Antar att du vill att man ska ta hänsyn till hur stor andel av befolkningen som har sjukdomen. Har man inte tagit något test kan man vara 0,1 % deprimerad eftersom man har 99,9 % chans att inte tillhöra de smittade. Fast hur få det än är som har sjukdomen förändras väl inte det enskilda testets riktighet, och därför bör en vettig person vara deprimerad till 99% vid ett positivt testsvar. Detta är mitt högst konventionella svar. Jag misstänker starkt att det är fel. | |
| Riverpoet | 2007-08-03 15:37 | |
![]() | Dysleksos teori var jag också såklart inne på, men insåg att en mer komplicerad lösning var eftersökt. Orkar inte riktigt tänka nu, vad får du 109,8 från? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-08-03 15:37 | |
![]() | Bra synpunkt Dyslekso. Jag kan tänka mig att resonemanget fallerar om personen i fråga gjorde testet just för att hon, av någon anledning, misstänkte att hon hade sjukdomen. Då finns det ju faktorer som påverkar sannolikheten utöver de nämnda. Men om vi låtsas att personen utsattes för ett stickprov där det inte fanns föregående tecken som tydde på att personen hade sjukdomen, så blir den totala sannolikheten bara c:a 9%. Jag reagerade dock också på denna siffra, vilket är anledningen att jag tog just detta exempel, för att se hur andra reagerade. :) | |
| Dyslekso | 2007-08-03 15:45 | |
![]() | Hmmm...så sannolikheten för sjukdom baserat på hela populationens sjukdomsfrekvens "upphäver" det enskilda testets riktighet? Tål att tänkas på. | |
| Dyslekso | 2007-08-03 15:48 | |
![]() | Det innebär att varje test måste göras om minst 12 ggr för att man skulle vara säkra på att personen hade sjukdomen, eller är jag helt fel ute? | |