Spelrum
Giraffen37
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 367

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snadra892007-08-22 11:38
Antal inlägg: 3

vad ska jag göra??
Jag fyller snart 18 år, då så får jag mitt underhåll(som jag får från min mamma) direkt till mitt konto. Förrut så fick pappa dom. Nu säger han att jag ska börja att betala hemma. Ska jag det eller, jag pluggar ju fortfarande. Ska inte han "försörja" mej då, eller tänker jag fel. Vad ska jag göra????

kickilickan - Ej medlem längre2007-08-22 11:44
Antal inlägg: 290

Beror väl lite på hur mycke han vill att du ska betala hemma??

Lillråttan2007-08-22 11:49
Antal inlägg: 4623

Så länge du går på gymnasiet så har dina föräldrar underhållsskyldighet. Underhållet från din mamma är tänkt att täcka hennes del av dina kostnader för mat, kläder, bostad mm och är inte i första hand fickpengar till dej. Det blir ju tokigt om din pappa får problem med att betala mat och hyra medan du slår runt på krogen!
Men det beror ju lite på hur stort underhållet är. Det är naturligtvis vettigt att du själv har hand om en lagom summa till kläder, nöjen osv. Det bästa är ju om ni kan komma överens med varandra om vad som är lagom. Lite vägledning kan man få på konsumentverkets webbplats, där står det vad som är "normalt".

Miss_jk2007-08-22 11:49
Antal inlägg: 8941

Och hur mycket du får i underhåll...

brybjörn2007-08-22 11:50
Antal inlägg: 24

om du går på gymnasium så tycker jag att du borde övertala din pappa att du inte ska behöva betala något, det är lite knapert att leva på dryga tusenlappen (om man inte jobbar extra dvs.) när man fortfarande studerar.

levakdörB2007-08-22 11:50
Antal inlägg: 1471

Dina föräldrar behöver inte försärja dig när du blir 18.

Inte helt oväntat visar de upp rädsla för en förlorad inkomst o vill itne ha någon yttlerigare utgift. Det du kan göra är en kostnadskalkyl där ud räknar fram vad du kostar i hemmet under en månad. Sedan gör en ny där du betalar hemma. Om det visar sig att det blir dyrare för dig att betala hemma ska du säga till om det, blir det en icke skälig summa, då är ockerverksamhet något som dyker upp i mitt huvud.

Prata med dina jämnåriga kompisar hur de har det samt titta på vad medel18 åringen kostar i drift, o betalar hemma (social styrelsen ska ha såna uträkningar och SCB. Bara för du blir 18 betyder det inte att du ska börja betala hemma! Det är en mycket bättre invenstering att spara de pengarna till framtiden istället!

Grattis i förskott!

levakdörB2007-08-22 11:51

Lillråttan: Korrekta termen är norm. Norm och normalt är två helt skilda begrepp. Men din "" visar att udu vet det.

Lillråttan2007-08-22 11:52

Vi snackar om underhåll från mamman här, inte studiebidraget.

levakdörB2007-08-22 11:59

jag har inte haft studiebidraget i åtanke. Jag ville uppmana snadra89 att göra en kostnadsanalys på de olika möjligheterna som finns, samt en konsekventanalys för att beslutet kommer att ge mig för rätigheter o skyldigheter. Man skulle önska att det voro på sin plats med en info borshyr om ad som händer när man blir 18 där det står om sina rättigheter o skyldigheter. Samt vad som händer med ekonomin. Eftersom en allt för stor del får det som en chock betala hemmanär det blir 18, för att de helt enkelt inte vetat att de redan gjort det med underhållstöd o andrabidragsformer, ty de gått direkt til den den behövande föräldrens konto.

Snadra892007-08-22 12:10
Antal inlägg: 3

Underhållet är på 1173. Pappa vill att jag ska ge honom alltihop. Han säger att han inte klarar ekonomin annars..

Lillråttan2007-08-22 12:10

Sorry, levakdörB, det var inte menat till dej.

Lillråttan2007-08-22 12:17

Svårt att veta när man inte vet hur er ekonomi ser ut i övrigt. pappans inkomst, vilken hyra och andra fasta kostnader som ni har. Kanske läge för att sätta sej ner tillsammans och göra en genomgång? Kan vara bra för dej också att se hur famijens ekonomi ser ut!

levakdörB2007-08-22 12:21

Oej, ursäkten godtagen!

Du hjälpte mig komma till insikt att de var underhållstödet från Försäkringskassan somd et prtades om. Men det borde din far ha fått sedan dia förädlrar gick skilda vägar. Det kommer ut skickas som tidgare nämnt till du går ut gymnasiet. Be din far att göra en budget (a la lyxfällan)
han måste motivera sig varför hans ekonomi skule falla samman med att han förlroar 1173 i månaden. Det är inte misstro du ska göra, utan du vill veta hur budgeten ser ut. Så länge som du har kvar ditt studie bidrag (är det på 1050 numera?) så ska du klara dig gott på det.

Kan inte scrabblesveriges solskensstråle komma o reda upp saker o ting (Jag pratar om Zagg så kart)

skåldå - Ej medlem längre2007-08-22 12:25
Antal inlägg: 521

Tycker inte du ska behöva betala din farsa alltihopa. Samtidigt kanske det är sant att han inte får ekonomin att gå ihop beroende på vad han har för arbete och övriga räkningar. räkna ut vad du fick av honom i månadspeng och ge honom mellanskillnaden eller nått om du fick något för han måste ju ha köpt kläder å sånt till dig eller?

bidragsdelen på csn tror jag du har rätt till även som gymnasieelev och du kan alltid söka om hela bidraget samt en studentlägenhet. Men kolla upp så att du inte blir utan senare när du studerar på högskola för att du börjat ta lån. Det är heller inte något att rekomendera för man får betala i evighet sedan. Kanske bättre flytta ut o hitta något annat? men om du gör så se till o fixa nått extrajobb nånstans för att helt leva på csn går nästan inte.

Lycka till

Mick E - Ej medlem längre2007-08-22 12:32
Antal inlägg: 629

ge honom en 500 eller nåt..

Promissa2007-08-22 13:03
Antal inlägg: 28

Underhållsbidraget är till den förälder som har barnet boende hos sig, och skall täcka kostnader för mat och boende mm. 1147:- (minimum) Dessutom får man sitt studiebidrag (1050:-). Tillsammans blir dessa bidrag ca 2.200:- / månad. Jag tycker inte att man som studerande med gratis boende skall ha så mycket per månad i fickpengar. Tycker pappan har rätt till underhållsbidraget även i fortsättningen!
Hur många med barn har den summan kvar att spendera bara på sig själv varje månad?

Promissa2007-08-22 13:13
Antal inlägg: 28

Enligt konsumenterkets normer kostar en hemmaboedne kvinna 3385.-/mån
av detta räknas 1770.- som hyra. Försök bo någon annan stans för de pengarna!!
Passa på att bo kvar hemma och kanske kan pappa spara en 500-hundring per månad till dig som kan få när du flyttar hemifrån en dag.

crazye2007-08-22 17:11
Antal inlägg: 16

om jag minns rätt är föräldrar underhållsskyldiga tills man går ut gymnasiet eller blir 20... finns det någon på kommunen som du kan prata med typ familjerådgivningen eller så brukar hjälpa... kanske konsumentrådgivningen? eller socialen? kolla med familjerådgivningen först för debrukar ha koll på vart man ska vända sig...
har du kanske en bra lärare som har koll på sånt eller någon annan "vuxen" som kan hjälpa dej?
lycka till!

brava2007-08-22 17:47
Antal inlägg: 1636

Egentligen är det ju inget som förändras i och med att du fyller 18 vad gäller din pappas kostnader för dig. Skillnaden är bara att de pengar som din pappa disponerade för din räkning anses du nu vuxen nog att själv disponera. Jag kan säga att du kostar nog väldigt mycket mer än 1173 kronor i månaden vilket du borde ha rätt att veta.

Mitt förslag blir att du sätter press på din pappa så att han sätter dig in i och gör dig medansvarig för familjens ekonomi och om ni kan kommunicera med varann som två vuxna så hittar ni säkert nån lösning som båda kan vara nöjda med.

myran_64 - Ej medlem längre2007-08-22 18:05
Antal inlägg: 3157

Självklart kostar hon mer än de 1173 som mamman får betala, men pappan ska ju också lägga 1173, allstså kan man säga att hon kostar 2346:-. Inte är det bara den föräldern man inte bor hos som ska betala sin del utan båda ska betala lika mycket tills man fyller 20 eller har studerat klart. (Innan 20-årsdagen).

Det är ju faktiskt så att pappan kan tänkas ha rätt itll bostadsbidrag också när du bor där, vet du något om det? Då kan du ju använda det som ett argument också, att han har det för att du bor där =)

Tycker du ska prata med pappa och göra ett deal med honom. Min son betalade mig 1000:- i månaden av de pengar han fick av sin far. Det gjorde ju att han fick 1050+173 kvar varje månad och det fungerade utmärkt hos oss. Då "förlorar" pappa din bara 173:- i månaden och det måste han ju kunna leva med, eller hur?? Du kan ju isället diska/tvätta/städa/laga mat lite exta!! JAg använde grabbens 1000 lapp till internet, tvavgifter, el och telefon vilket var det som blev dyrt när han bodde här.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?