Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående18 677

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2007-11-22 16:06
Antal inlägg: 17500

Lyxfällan
jag glor jämt på lyxfällan på tv3. Gillar iden, och programmet men ibland känns det mystiskt... och ibland undrar man varför de inte tar in en ensamstående med barn, utan egendomar och med prick hos fogden. Där vore verkligen en utmaning om nåt.

Men men, underhållande är det. Vad tycker ni andra?

Q-tile - Ej medlem längre2007-11-22 16:15
Antal inlägg: 1319

Vilka som medverkar beror väl lite på vilka som väljer att ställa upp i programmet också. ;-)
De verkar ha nog att göra ändå, med många av de fall som förekommer.
Jag tycker det är helt OK, förutom att man får veta väl lite om hur ekonomerna verkligen lyckas få rätsida på en de kniviga situationerna. Kanske är det lite ointressant och mindre TV-mässigt, samtidigt som man kanske inte kan sända alltför mycket sådant av andra skäl. Det är väl det jag egentligen skulle vilja se mer av i programmet, dock. Misstänker att jag kanske är i minoritet där.

emmylicious2007-11-22 16:19
Antal inlägg: 4501

Ensamstående med barn brukar inte direkt vara i någon "lyxfälla" utan har snarare svårare att få ihop vardagen fast dom bara köper det dom behöver.

le-lou2007-11-22 16:41
Antal inlägg: 17500

nja, men ändå...det känns som att lösningen på alla är att höja upp sina lån i princip. En ensamstående med barn kan ju också ha dragit på sig skulder och levt utöver sina tillgångar?
Knappt nån som är med i lyxfällan bor i hyreslägenhet tex, och i princip alla har bilar. Verkar ju lite enkla fall menar jag. Att höja lån borde ju vara nåt de själva kan tänka ut.

Zizzi2007-11-22 17:21
Antal inlägg: 866

Har också tänkt som du gör, le-lou.
Tycker de kan komma hem till mig och försöka fixa min ekonomi. Jag har inga lyxbåtar eller extra bilar att sälja. Ingen HD utanför dörren. Inte heller en mängd med äkta pälsar i garderoben. Lagar i stort sett all mat hemma, äter nästan aldrig ute.
Försöker fixa så jag har exakt samma utgifter varje vecka, har delat upp både elräkningen och telefonräkningen månadsvis istället för kvartalsvis. Har ingen bil, går aldrig på bio, går inte ut och dansar. Dricker inte alkohol.
Studerar och vänder på slantarna.
Känns lite som ett hån att se när de ska hjälpa de "stackars" människorna som bara behöver sälja en massa lyxkonsumtion och ändra sitt sätt att spendera pengarna.

Basta - Ej medlem längre2007-11-22 17:31
Antal inlägg: 3528

Ett alternativ kanske skulle kunna vara "Misärfällan",
Där man kunde få se någon stackare få rådet att sälja en njure för att klara hyran.

nina12007-11-22 17:54
Antal inlägg: 203

nåt jag har tänkt på är att dessa människor som är med i lyxfällan får lära sig att lägga upp sin ekonomi så som vi "vanliga" svensson redan gör. är tvungna att göra.
De har överkonsumerat i flera år och tagit kredit efter kredit.
jaja det kan vara ett bra alternativ att ta en kredit men att då se till att man tar en i taget så att man har betalat den förste innan man tar en annan. Sunt förnuft.

sen blir dom belönade för att de är så duktiga, jaha och vi andra då som är duktiga hela tiden, som inte lever över våra tillgångar. vi som har fått lära oss i från barnben att man har de pengar man har sen är det slut. man får helt enkelt hushålla med det man har. inte leva på lån o krediter.
jag blir faktiskt lite irriterad på dessa som inte kan fatta att man kan inte leva så i långa loppet, till slut spricker bubblan.
sen har de mage att sitta i tv-rutan och gråta över att de inte kunde ha kvar den fina platt-tv och alla datorer av senaste nytt. ynkligt tycker jag att det är.
hur kan man tillåta sig att fastna i låneträsket och pryltokigheten. måste vi ha allt som finns bara för att grannen har det.
jag tittar ibland på lyxfällan men jag blir alltid irriterad för att de som medverkar verkar vara ganska blåögda när det gäller ekonomi o pengar. de tar det inte på allvar, fast de sitter långt ner i träsket av lån o krediter.

Dyslekso2007-11-22 21:35
Antal inlägg: 8945

"Misärfällan"...Basta, ring TV3 pronto.

sakoline2007-11-22 22:32
Antal inlägg: 742

nina1: är det inte belöning nog att 1) slippa betalningsanmärkningar 2) slippa förnedringen att få skäll i TV för att man misskött det som "alla andra" svenssons klarar 3) ett tv-team får fullmakt över din ekonomi och 4) känna sig ordentlig jämfört med dem på TV

sakoline2007-11-22 22:34
Antal inlägg: 742

3)an ska naturligtvis vara att det är väl en belöning nog att slippa att ett tv-team får fullmakt över din ekonomi?

Tommy 19792007-11-22 22:51
Antal inlägg: 1188

För mig är det helt obegripligt att vuxna människor kan vara så oansvariga vad gäller pengar och ekonomi.

HannaSofia2007-11-23 11:03
Antal inlägg: 307

Jag tycker det verkar mest tragiskt att man måste ta in två konsulter för att få sina två vuxna hemmavarande barn att betala hemma. Blev nästan förbannad i går.

nina12007-11-23 12:58

jag håller med Tommy 1979 helt o hållet. fattar inte som sagt var hur man kan tillåta sig att hamna i en sådan sits. vuxna människor. just detta att det verkar som om många struntar i att betala för sig och tror att det ordnar sig nog ändå. precis som om dessa inkassobrev som dimper ner kan man kasta för det man inte ser har man inte ont av.
jag tror att en del lever efter den filosofin. helt obegripligt.

nina12007-11-23 13:01

så visst vi som sköter oss ska ju givetvis berömma oss själva och vara stolta över att vi vet hur man ska bete sig med sin ekonomi. men för min egen del så är det så det ska vara. det sitter i ryggmärgen att man har det man har o inte mer. man ska leva efter vad man har och inte i det blå

illiterate - Ej medlem längre2007-11-23 13:50
Antal inlägg: 6521

Jag tror inte att det skulle bli så bra TV om de gick hem till ensamstående föräldrar med fyra barn i en trea, och sade "om du slutar baka bröd av vetemjöl och istället börjar blanda i bark så kan du spara 10 kr i veckan".

skogstorparn2007-11-29 23:04
Antal inlägg: 2287

illerate är inne på rätt spår.programmet heter ju "lyxfällan" inte "skuldfällan"
såg programmet i kväll om hon som försakade allt för att starta ett klädmärke..
en undran bara..tror ni två bankanställda i kostym å slips hade stått i givakt och välkomnat en ensamstående mamma med skulder på 800000 för att hjälpa henne utan några tv-kameror,knappast va?

nina12007-11-30 00:02

nej det tror inte jag heller att de skulle göra utan att det är ett tv program. de får ju gratis reklam.

sen är de som är med i programmet ju också i en skuldfälla i många av fallen. så det skulle kunna heta skuldfällan likväl som lyxfälla. eller hur??

jag såg programmet i kväll och det jag inte kan förstå är fortfarande hur de kan tillåta sig att hamna i en sån sits med så många krediter överallt.
hur kan man låta bli att se åt vilket håll det barkar.
denna tjejen i kväll hade ju dessutom arbetat med ekonomi på nåt företag.
sen då kunna köra sin egen ekonomi i botten så mycket som hon hade gjort det är för mig helt obegripligt.

skogstorparn2007-11-30 00:32
Antal inlägg: 2287

dagens höjdare var ju mattias kommentar"vad är räntan på ett par tuttar i dag?"

YamahaJet2007-11-30 01:39
Antal inlägg: 2239

Zizzi, varför skulle de behöva komma hem till dig om du redan dragit ner konsumtionen maximalt?

Jag vet många ensamstående mammor (och pappor för den delen) som klarar ekonomin alldeles utmärkt och kan kosta på sig lyx. Hemligheten kallas arbete och karriär. Är man arbetsför ska man inte klaga på att tillvaron svårligen går ihop ekonomiskt - situationen är självförvållad.

Det roligaste avsnittet hittills måste dock ha varit det med företagaren som tyckte "papper var tråkigt" och därför inte bokförde utgifter i företaget utan slängde fakturorna istället. Detta hade han gjort i flera år och i programmet funderade han över hur det kom sig att omsättningen i företaget var korrekt, men inte resultatet. Jag tror, att det var det dummaste jag sett en vuxen göra i hela mitt liv.

mollee - Ej medlem längre2007-12-01 17:15
Antal inlägg: 6087

Yamaha du vet att jag är din vän och oftast håller med dig..

Men min morsa som är ensamstående med 4 barn, har haft 3 blodproppar, blivit mordhotad, blivit sjuk och sönderstressad pga arbete. En del ensamstående mödrar och fädrar kanske inte kan jobba och unna sig saker, det är inte alltid självförvållat ska du veta.

Jag är jäkligt stolt över henne, för vi har alltid haft mat på bordet och fått det som är viktigt, för att vi skall må bra, efter hennes bästa förmåga.

Men hon har ALDRIG kunna unnat sig någon lyx över huvudtaget.
Utan hon har satt barnen först även fast hon nu på senare år har sagt att hon flera ggr har velat dö eller skriva in sig på sjukhuset pga depression.

Minns ex för någon månad sedan då jag köpte en mascara till morsan och hon vart så tårögdoch röd att hon skämdes.. Hon hade aldrig haft råd att unna sig en bra mascara för brosorna måste få varenda öre som blir kvar efter räkningar, kläder, mat och andra viktiga utgifter.

Istället för lyxfällan borde man använda resurserna till att hjälpa människor som inte har någon ekonomi över huvudtaget. Allt med lyxfällan handlar bara om underhållningsvärde.

Håller med om att lyxfällan lämpar sig bäst till övrklass/medelklass mongon som gör av med mer tillgångar än vad som finns att hämta. Att vuxna människor är så jäkla idiotiska och ansvarslösa, är även för mig ett sjukt stort frågetecken.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?