Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 869

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Salon - Ej medlem längre2008-01-16 14:49
Antal inlägg: 471

Doping
www.svt.se/svt/jsp/C...po s=rubrik

Man är ju inte direkt förvånad, jag sätter en hundring på att Michael Greis dopat sig.

habukaz - Ej medlem längre2008-01-16 18:34
Antal inlägg: 98

Jag tänker inte sätta emot, det vore som att kasta pengarna i sjön. Nu är iofs inget "officiellt" ännu så vi ska inte slå på stora trumman redan nu, men magkänslan säger ju något helt annat. Kom bara ihåg skid-VM 2001 i Finland där alla blånekade i början för att sedan sluta med sex dopade åkare, flera av dem medaljörer.

YamahaJet2008-01-16 18:37
Antal inlägg: 2239

Vem bryr sig om skidskytte och andra låtsassporter för folk som inte var dugliga nog att prestera i riktig sport? För min del får dom dopa sig hur mycket dom vill.

mamman - Ej medlem längre2008-01-16 18:39
Antal inlägg: 6379

Skidåkning i allmänhet är mycket kul att titta på och även skidskytte är roligt att se. Det är för j**vligt att de ska hålla på och dopa sig! Det kan ju inte vara kul att vinna om man vet att man inte gjort det "rätt".
Men som salon skriver: Man är ju inte förvånad.....

af Skamhuvud2008-01-16 18:41
Antal inlägg: 58

Håller med dig Salon. Såg de senaste tävlingarna på TV. Han körde som tusan utan att bli trött. Framfarten liknade Johann Mühleggs. Från att ha varit i halvbra form till att bli i dundrande form så snabbt luktar doping lång väg.

habukaz - Ej medlem längre2008-01-16 18:48
Antal inlägg: 98

YamahaJet, du är bra rolig! Testa själv med att åka 2,5 kilometer på skidor på en ungefär 12 minuter, i terräng, ofta VÄLDIGT kuperad. Sedan plockar du av geväret och skjuter stående mot en rund cirkel med diametern 11,5 cm (4,5 cm om du skjuter liggande), på 50 meters håll och oftast i vind. Gör detta tre gånger till.

Nog är de dugliga alltid! Sedan om du inte tycker om sporten i sig är en helt annan sak och smak.

Salon - Ej medlem längre2008-01-16 19:39

Menar väl de.
Tävlingarna i Ruhpolding bidrog nog till dopingen, tänk om tyskarna hade misslyckats inför den publiken, de ville dom nog inte va med om därför besökte dom labbet. Ska bli kul o se vilka puckon som åker dit. Hoppas dom åker fast nu innan VM bara.

falafelibröd2008-01-16 21:23
Antal inlägg: 782

Säg att dom nu har dopat sig, jag undrar bara om "dopingen" hinner verka så snabbt?

falafelibröd2008-01-16 21:24
Antal inlägg: 782

Jag är ju inte riktigt hemma på hur doping går till :)

Salon - Ej medlem längre2008-01-16 21:52

De tyskarna har sysslat med i Österrike är bloddopning. Kort sagt, läkaren har tagit ut en del av blodet på skidåkaren, sedan väntat tills kroppen återproducerat den mängd blod och blodkroppar som kroppen blivit av med. Sen injecerar dom in de gamla blodet igen och helt plötsligt får kroppen mycket mer röda blodkroppar än tidgare, åkaren får fättre syreupptagningsförmåga vilket är de viktigaste hos längdåkare bl.a.

Och ja dopningen verkar ju direkt. jag är inte heller så insatt men detta är vad jag vet.

Salon - Ej medlem längre2008-01-16 21:54

Sen är de ju frågan om dom gjort blodtransfusionerna i syfta att få bättre kvalité på träningen eller om dom är så dumma att dom trodde att dom skulle kunna komma undan med de på tävling.

mamman - Ej medlem längre2008-01-17 10:42
Antal inlägg: 6379

salon, så smarta kan dom väl inte vara eftersom de ( de som dopar sig) verkar tro att de ska komma undan.... Annars vore det meningslöst att ens ställa upp i tävlingen.

mick_e 2 - Ej medlem längre2008-01-17 13:33
Antal inlägg: 120

Alla som fuskar tror alltid att de ska komma undan med det, annars skulle man ju inte göra det. Och om det kniper kan man ju alltid komma med nån lam bortförklaring typ: "jag knullade med sex brudar igår", "jag fick det i min tandkräm", eller den klassiska "jag har ingen aning".
Testa ALLA ALLTID helt enkelt, Kluft var kanske inte helt fel ute när hon föreslog att alla aktiva skulle få ett chip insatt i kroppen så man kan hålla reda på varenda en vid alla tillfällen...

skogstorparn2008-01-17 17:15
Antal inlägg: 2287

hm..undrar just hur snacket gått här i svedala om Kalla varit kinesiska eller rumänska..

Salon - Ej medlem längre2008-01-17 20:57

Ett chip vore helt klart ett steg i rätt riktning om man ska få idrotten ren för dopning.
Kalla va till skillnad frön ex Björgen en riktit bra junior, hon har ju inte ploppat upp ur ingenstans, dessutom har hon bevisligen en av de bästa testvärdena någonsin, de förklarar bl.a. hur hon orkade upprätthålla sin höga nivå under tour de ski, alla som är oroliga att hon ska trilla dit kan va rätt lugna.

Salon - Ej medlem längre2008-01-17 20:59

Ursäkta grammatiken.

Miss_jk2009-01-01 16:46
Antal inlägg: 8941

Två fuskare som leder Tour de ski just nu. Fy fan. Hade jag vart kommentator så skulle jag valt att helt enkelt ignorera dessa och låtsas som att de inte var med i tävlingen. Dopad = Avstängning på livstid ifrån allt utövande av idrott.

apbur2011-05-24 13:28
Antal inlägg: 9699

Jag dammar av en gammal dopingtråd.
Nu har ju en gammal stallkamrat anklagat Lance Armstrong för att ha dopat sig under hela sin karriär.
Jag tror ingen är sådär jätteförvånad då cykelsporten, liksom många andra tuffa prestationssporter, har stora problem med doping.

Jag är inte väldigt insatt men blev lite frågande när jag kollade på ett klipp från 60 minutes. Om man nu har blivit dopingtestad och värdena har hållit sig inom gränserna trots att man tagit "otillåtna preparat", kan man då fortfarande bli fälld för att ha dopat sig?

Gränsvärdena är väl till för att man på bästa möjliga sätt kan se till att alla tävlar på samma villkor. Så länge man håller sig inom gränsvärdena så tävlar man ju på samma villkor. Jag tycker det bör vara helt oväsentligt hur man kommit upp i sina värden så länge länge det håller sig inom det tillåtna.

Palini2011-05-24 14:05
Antal inlägg: 1381

Nej, man kan inte bli fälld för att ha dopat sig om det inte har påvistas i ett dopningstest. Att en lagkamrat eller nån annan påstår det räcker inte.

Nja, det där är väl en sanning med modifikation. För att det ska bli "lika villkor" så bör värdena ligga inom gränsen för det tillåtna även hela tiden när man tränar och det är väl mer tveksamt om de gör det alla gånger.

Jag menar, om man på nåt sätt själv kan mäta sina gränsvärden, så ser man nog till att inte tävla om man inte underskrider dessa, annars är man ju bara korkad.

Nu utförs ju även dopningstester vid träningstillfällen, men jag är rätt övertygad om att man kan få ner värdena på nåt fiffigt sätt, trots att man dopar sig. Fuskarna ligger alltid minst ett steg före, känns det som.

promenad - Ej medlem längre2011-05-24 17:04
Antal inlägg: 3995

borde klassas som drogmissbruk

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?