Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade39
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Den Gode2005-12-13 13:47
Antal inlägg: 68

Fusk/inte fusk
Jag hamnade i en match där min motspelare rullade tre gånger.
Förutom de tre rullningarna så tror jag hans längsta ord var 5 bokstäver och det svåraste ordet han lade va kanske "zink" eller "barm".
Jag skrek inte "fuskare" åt honom utan påpekade "spelar du just?"
Han svarade ja och jag sa att jag "tyvärr hade svårt att tro det".

Kontentan är att jag naturligtvis inte kan veta om han fuskade eller inte men av förklarliga skäl misstänkte det starkt.

Liknande trådar har ju varit uppe tidigare men jag vet inte om jag kanske var FÖR mistänksam. Men när skall man börja undra? Jag tyckte inte att hans rullningar stod i paritet med de korta enkla ord han lade för övrigt, och TRE rullningar i samma match och på kort tid är inte så vanligt.

Hur gör NI? När säger NI "du fuskar"? Eller säger man det aldrig av artighetsskäl?

boktok2005-12-13 14:06
Antal inlägg: 326

Svåra frågor. Det är svårt att veta om någon fuskar, eller bara har tur med bokstäverna, eller helt enkelt är i bra mental form. Själv misstänker jag att mot mig behöver man inte fuska...

mcenroe2005-12-13 14:13
Antal inlägg: 13

Jag har testat ordprogram några gånger och kan säga att när man lärt sig vad det innebär är det lätt att urskilja de som är duktiga från de som fuskar med program. Jag vet alltid om folk fuskar när matchen är slut och är helt säker på att jag har rätt.

Den Gode2005-12-13 14:19
Antal inlägg: 68

Ok...men hur?

Blue Ztar2005-12-13 15:00
Antal inlägg: 1065

Om man bara satsar på rullningar så blir det lätt att orden däremellan blir korta lågpoängare.

Måns_E2005-12-13 15:16
Antal inlägg: 12059

Det är nästan omöjligt att veta om någon fuskar. Jag har haft mina misstankar om en del, och låter bli att spela mot dom. Jag har även själv blivit anklagad för fusk några gånger.

Däremot så väljer jag att inte anklaga någon för fusk, om man pluggar ordlistor eller kör anagramträning på sju/åttabokstäversord regelbundet så kan det bli just så att man kan en massa "suspekta" rullningar.

NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-13 15:36
Antal inlägg: 173

Jag brukar aldrig påstå att någon fuskar, men däremot finns det annat jag ibland inte kan vara tyst om. Det hör visserligen till det uttjatade ämnet här i Forum, men är till skillnad något som tydligt ser att personen i fråga gör och i "fuskanklagelserna" har man ju inga bevis att komma med.

Dessutom är det ju ofta som blueztar säger, att det inte är konstigt i sig om en person som rullar flera gånger däremellan lägger korta ord. I alla fall är det så för mig, som inte är någon hejare på att spela, att jag hamnar i läget med fyra-fem bokstäver i brickstället som jag vill spara och således bara två eller tre som jag spelar med.

Men Den Gode, jag var in och kollade dina senaste matcher och då slog det mig en sak angående den här matchen där motståndaren rullade fem gånger. Med tanke på hur lite poäng och mycket övertid du hade så anar jag att du bäddade en del för personens rullningar också? Om motståndaren tar lång tid på sig så får man ju mer tid att tänka själv! *s*

Din motståndare tycks dock ha flyt i dag..för det där var andra gången i dag då denne lyckades göra tre rullningar i samma match.

Skippy - Ej medlem längre2005-12-13 15:49
Antal inlägg: 98

Det är, precis som Måns_E skriver, väldigt svårt att bevisa att någon fuskar. Misstankar kan man ha, men det gynnar ingen att kasta ur sig anklagelser som faktiskt kan vara felaktiga. Jag har blivit anklagade för fusk några gånger och det är skitirriterande näst intill ögonglobsbriserande men det har gått bra i de fall jag hunnit förklara att jag har några tusentals spelade matcher på nacken (på ordspel) och alltså inte är nybörjare. Vid ett tillfälle blev min motståndare rejält purken över nåt ord jag la (tror jag har skrivit om detta innan) till den grad att h*n fortsatte spelet med att anagramma (ja, det erkände den vidriga människan). Så moget.

Den här snubben som rullade tre gånger (och vad jag kunde se var det rätt simpla rull dessutom) kan ju vara en van spelare som öppnat nytt konto. Jag har själv flera olika konton här på beta som jag kör med beroende på vilket humör jag är på (har en som jag kör "incognito" och nån annan som jag bara hetsar med).

Dignan - Ej medlem längre2005-12-13 15:59
Antal inlägg: 13

jag blir inte misstänksam om någon varvar rullningar med simpla, korta ord. däremot blir jag misstänksam när någon som mest spelar hets har högre antal rullningar per match än vad de bästa spelarna har vid irl-tävlingar. visserligen kan det tänkas att det bjuds på fler rullningslägen när motståndet är sämre, men ändå. men som tidigare är sagt, säker på att nån fuskar kan man ju aldrig vara. därför undviker jag anklaga folk.

cerebral2005-12-13 16:02
Antal inlägg: 132

Själv har jag en kompistopp enbart bestående av spelare som jag inte vill spela mot av olika anledningar. Det kan vara otrevligt beteende eller misstankar om fusk.

I de fall jag misstänker fusk så säger jag dock inte detta utan konstaterar helt enkelt att jag inte tänker spela mot den människan något mer (I vissa fall kan jag säkerligen ha fel men jag känner mig ändå tillräckligt erfaren att kunna göra någorlunda kvalificerade gissningar). Vill jag spela mot ett datorprogam så kan jag göra det istället.

Bror Mu - Ej medlem längre2005-12-13 18:45
Antal inlägg: 921

Det är lättare att avgöra när det gäller lågrankade, ser man att dom har en lång radda bisarra rullningar men spelar som kalle anka själv så är dom i alla fall på min svarta lista.
när det gäller högre rankade spelare är det svårare, jag kan själv rada upp det ena "skumma" ordet efter det andra om det råkar vara en sån match där jag får rätt brickor, och det lär väl finnas dom som kan betydligt fler ord än jag.
Men det finns ju ett fåtal personer vars rullistor är rena skämtet, man behöver inte vara einstein för att förstå att dom fuskar.
Om motståndaren är otrevlig blir jag dock bara på glatt humör, men det är väl en smaksak...

Legobiten2005-12-14 02:00
Antal inlägg: 617

Alla som rullar fuskar. Det finns inga som helst bevis på att det går att hitta ord på sju bokstäver utan att använda hjälpmedel.

Unsung2005-12-14 03:11
Antal inlägg: 188

Man ska i alla fall ha bra med kött på benen innan man anklagar nån för fusk för det känns väldigt olustigt att höra om man faktiskt spelar just.

Bror Mu - Ej medlem längre2005-12-14 05:30
Antal inlägg: 921

Själv tar jag det som en komplimang när jag blir anklagad för fusk, eftersom jag är ren som Snövit. En gång misstänkte motståndaren att jag var ett dataprogram, kan man få bättre beröm?

Skippy - Ej medlem längre2005-12-14 08:42
Antal inlägg: 98

Nja, jag tror de flesta oskyldigt anklagade känner ilska/irritation i nån mån. Sedan beror det förstås på vilken ton den anklagade har och om det går att föra någon diskussion med vederbörande samt hur pass bra motspelaren är, dvs är det en lågrejtad så bryr jag mig inte nämnvärt men är det är högrejtad så blir jag irriterad. Ibland kan jag tom tänka att det är de som anklagar som själv fuskar (ibland) och använder som taktik att få motspelaren sne... men att de rationaliserat bort sitt eget agerande och TROR att de kör med rent spel. *filosoferar*

giar2005-12-14 11:16
Antal inlägg: 107

Jag kan förstå dom som undrar om nån fuskar , för självklart finns det dom som fuskar på ett eller annat sätt. Vad jag inte kan förstå är dom som anklagar en för fusk när man rullar ETT ord som dom kanske inte känner till.
OK om man rullar 3-4 fyra gånger och bara konstiga ord. Men ETT ord? Folk måste väl kunna acceptera att man själv inte kan alla ord - ingen gör ju det.
Sen detta att en del rullar och dessemellen bara lägger pyttiga småord. Inget konstigt med det - många tycker att rullningar är roligast och försöker mjölka fram ett rull i alla lägen.

fruktkorg - Ej medlem längre2005-12-14 11:36
Antal inlägg: 11

Är det normalt att kunna rulla 3 gånger i var och varannan match? Det tycker inte jag!

lelou - Ej medlem längre2005-12-14 13:26
Antal inlägg: 2025

jorå, det är inte så svårt att rulla tre ggr i en match, även om jag aldrig gjort det :/. Har man tålamod och gott ordsinne så .

NylleRobin - Ej medlem längre2005-12-14 13:32
Antal inlägg: 173

...+ en motståndare som öppnar upp för det! :-)

Måns_E2005-12-14 13:35
Antal inlägg: 12059

Helst skall man få rätt brickor också, och lyckas balansera upp sina brickställ. Men visst går det om man är i form och har flyt med brickorna.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?