Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 4 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 20 103 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| TheSuperbug | 2008-03-26 00:04 | |
![]() | Språkfascister - unite Jag erkänner, jag är språkfascist, och jag vet att det finns många som jag där ute. Jag är därför intresserad av vilka språkliga missar ni irriterar er allra mest på. Ren nyfikenhet, och dessutom är det ju alltid kul att upptäcka någon språkmiss som man inte träffat på hittills :P En personlig favorit i högen av irritationsmoment är (såklart) särskrivning, men jag uppskattar också formuleringar som "pga av"... Mycket nöje! :P | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-03-26 00:08 | |
![]() | sovde över..rang en kompis..bögg ett hus..egenKligen...klöpp håret...gedde en present..och så alla program-presentatörer som inte kan säga R...av alla mediestuderande så borde det finns någon som kan säga R som kan få jobbet ;-) Over and out | |
| GalnaAlexiz | 2008-03-26 00:11 | |
![]() | Startar min egen tråd bimbojanska:).... | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-03-26 00:12 | |
![]() | Sett/sätt. Ände/ända. Är nog mina två favoriter för tillfället. Kan bli hiskeligt stora, och en smula underhållande, syftningsfel när det ena används istället för det andra. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-03-26 00:17 | |
![]() | Finns många saker jag irriterar mig på i språket, men oftast låter jag bli att filosofera mer över det. Tack vare den stora konspirationen i form av Svenska Akademien, en icke-demokratisk organisation vars mål är att förhemska det svenska språket tills det blir så ohyggligt att vi alla tvingas gå över till engelska som modersmål, har jag numera ett huvudmål att eleminiera tungvrickare såsom de västkustska kvistfria kvastskaftskvalitetsunder sökningarnas uttalsproblematiker. Det är oxå konstit att de finns så många tysta stavelser som bara ignoreras men ändå måste skrivas, utan att fylla någon funktion i dagsläget. Engelskan är en aning mer estetisk i förhållandet mellan uttal ock stavning, samt minskar dyslektikerdiskriminering på lingvistisk nivå genom att tillåta sär skrivningar. | |
| GalnaAlexiz | 2008-03-26 00:17 | |
![]() | Är as dålig på svenska språket och kan hata just språkfascister, är väl jätte bra att man vågar och försöker?kanske det finns anledningar till just varför man skriver så pass dåligt som man gör. Sedan om man nu måste rätta någon annan, kan man väl göra det lite snällt? Och kanske kolla på om det finns andra saker som folk stör sig på hos än själv.Ingen är perfekt.... | |
| TheSuperbug | 2008-03-26 00:56 | |
![]() | Jag har inte (längre) för vana att rätta folk som jag tycker uttrycker sig inkorrekt/ogrammatiskt/st avar fel. Jag inser att det kan finnas anledningar till att man gör dessa fel, och jag anser mig inte ha rätt att döma personerna som sådana. Däremot irriterar jag mig ändå på felen i sig, men försöker att inte koppla ihop dem med personen som har skrivit/sagt det jag irriterar mig på... Och som du säger, ingen är perfekt, och jag gör själv fel i språket. Förmodligen betydligt oftare än jag själv inser. | |
| shakespear | 2008-03-26 01:02 | |
![]() | Det jag retar mig på mest är när folk skriver / säger data när de menar dator. | |
| TheSuperbug | 2008-03-26 01:17 | |
![]() | Måste få tillägga en liten grej... När man alltid skriver dem istället för att skilja på de och dem... Om man är osäker så prova att byta ut mot vi och oss istället. Passar det med "vi" ska det vara "de", passar det med "oss" ska det vara "dem. Ett jättebra tips jag lärde mig från ett annat forum på det här ämnet :) | |
| Mårten | 2008-03-26 01:18 | |
![]() | Klart mest störande, ännu värre än särskrivning, är folk som inte kan skilja på "de" och "dem" i skrift. | |
| NadaR | 2008-03-26 01:21 | |
![]() | Skriver man oxå konstit? Frågar en invandrara? | |
| GalnaAlexiz | 2008-03-26 02:42 | |
![]() | Toppen TheSuperbug för svaret:) och att du inte gnällde;) | |
| Stormfrun | 2008-03-26 07:27 | |
![]() | Jag blir gråtfärdig, när jag ser hur folk skriver och stavar. Det måste ha blivit någon miss i skolan på 80-talet, när det gäller grammatik. Jag behöver bara gå till mina båda yngsta grabbar som är födda på 70-talet!!! Vilken stavning!!! Jag tror nog att datoriseringen har bidragit en del också. Det ska ju gå så rasande fort när man är inne på chatten. Brukar titta på barnbarnen när dom chattar med sina kompisar och undrar hur i hela friden någon kan läsa vad som står där!! Något skulle behöva göras för att bevara svenskan. Den är på väg åt fanders. | |
| snucke16 | 2008-03-26 07:49 | |
![]() | På ett tidigare av mina tidgare jobb kom en kollega från Finlad ursprungligen och bröt ordentligt på Finska trots ca 25 år i Svergie. Detta störde sig en annan kollega på och utbrast vid ett tillfälle "Konstigt med Markko. Han har bott 25 år i Svergie och kan fortfarande inte prata bättrigare"... | |
| monkan56 | 2008-03-26 08:00 | |
![]() | jag som gått lararutbildningen för inte så många år sedan kan berätta att vi fick lära oss att inte rätta barnens stavfe de första 3-5 åren för att de inte skall tappa lusten att läsa och skriva, men då blir min fråga..när i hela friden ska de lära sig då??? Kan nog hålla med den del ovan att särskrivning är ngt förfärligt | |
| Sagolika | 2008-03-26 08:06 | |
![]() | Det jag har svårast för är särskrivningar, en klassiker i "mina kretsar" är sjuk sköterska . Och som sjuksköterska kan det bli rätt kul ibland faktiskt, när man läser sina kollegers anteckningar. Till Stormfrun: jag tror inte att 80-talet är rätt, utan snarare 90-talet och senare. Har brorsbarn födda -95 och -97. Det äldsta brorsbarnet som har svårast med svenskan, har fått som förklaring av lärarna att det kvittar hur man stavar/använder grammatiken bara de får fram rätt svar. För min del är det en helt absurd förklaring! Då kvittar det väl egentligen med rättstavningsprov eller? Sen är också frågan hur det kommer sig att vi helt "plötsligt" fått så många dyslektiker på senare år? Mina kära föräldrar är väldigt undrande, på deras tid fanns inget sånt - de fick snällt lära sig stavningen, var sig de ville/kunde eller inte. Tror ni det är en diagnos som används för lättsamt i dagens samhälle? Här kommer ett till tips: Alltid stavar alltid med två L. Aldrig stavas aldrig med två L. | |
| KingKong | 2008-03-26 08:26 | |
![]() | Jag känner många som säger skärde istället för skar. De påstår att skärde snart kommer att ersätta skar. De förtjänar smörj allihopa. | |
| Stormfrun | 2008-03-26 08:34 | |
![]() | Tja, det är väl bara att konstatera att tacka vet jag den gamla goda tiden ha ha ha. Vi fick i alla fall lära oss att stava. Titta på våra invandrare, de flesta av dem är "hejare" på grammatik. Det är en del av skol arbetet som de flesta länder (utom vi) lägger ner mycket jobb på. Sen, har man grammatiken är det ju mycket lättare att lära sig ett annat språk, det måste våra ungar missa. Engelskan har de ju "gratis" i dag via nätet och TV, men det är samma där, man använder så mycket förkortningar att man tappar delar av språket. | |
| Mercedes | 2008-03-26 09:27 | |
![]() | Vill ännu tillägga att jag retar mej på att se hur så många inte fattat uttrycket ju-desto. Tex. "Ju fler kockar desto sämre soppa", men oftast hör man desto-desto och andra konstiga kombinationer. Hör upp NU! det heter JU-DESTO | |
| Palini | 2008-03-26 09:29 | |
![]() | skol arbetet? Fy, fy, Stormfrun. mvh /Språkpålisen | |