Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 46 |
Mobilspel
Pågående | 20 046 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mårten | 2008-04-02 16:55 | |
![]() | *IJÄMTER I avsaknad av ordnörderidel av forumet hoppas jag att denna viktiga fråga platsar under seriöst. Jag skulle idag rätta Emmas lillebror som i ett msn-meddelande till mig skrivit att något stått "igemter" något annat (två fåglar i just detta fall), problemet var att när jag skulle rätta honom så slog det mig att jag inte visste hur man skulle skriva på ett riktigt sätt. När jag nu hämtade Emma på skolan där hon jobbar passade jag på att fråga en svensklärare där hur han stavar "ijämter", hans svar: "B-R-E-D-V-I-D" var inte helt tillfredsställande. I Östergötland säger man ju "ijämter" istället för bredvid men är det ett eget ord som ska skrivas "ijämter" eller är det bara en talspråksvariant som inte ska skrivas, att man ska skriva "jämte" precis som man säger "dom" men skriver "de" eller "dem"? | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-02 16:58 | |
![]() | Svenskt uppslagsord jämte prep. bredvid (vardagligt) | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-02 17:00 | |
![]() | D v s de stod jämte varandra | |
Mårten | 2008-04-02 17:01 | |
![]() | "ijämter" är alltså bara talspråk och man borde skriva "jämte"? | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-02 17:08 | |
![]() | Vet du Mårten, jag är antagligen ute på myyyycket djupt vatten här ;) Lade helt enkelt bara fram det första som kom till mig ... Huruvida "ijämter" endast är talspråk eller ej har jag faktiskt ingen aning om får jag erkänna. Men för mig käns det "fel" att det skulle kunna skrivas så ... *Bättre än så kan jag inte ;)* | |
vulcan | 2008-04-02 17:11 | |
![]() | 156 googleträffar... Det verkar förekomma i andra mellansvenska dialekter också - hittade nån sida där det stod som ett exempel på karlskogamål. Att det förekom i den sydliga variant av östgötska som Emman häromdan påstod vara den riktiga skulle jag inte ha vågat sätta familjeförmögenheten på. Däremot är det ett mycket typiskt uttryck i norrköpingskan. En riktig urpekinges skulle t ex kunna kläcka ur sig nåt i stil med "En får tänke sig för när en går omkring å glaner i skyltfönstera mä e kasche i näven så en inte råker slå till nån annen som står ijämter" | |
Mårten | 2008-04-02 17:13 | |
![]() | Jag använder ju ijämter i dagligt tal men även jag tycker att det ser groteskt ut i skrift. Om ijämter bara är talspråk för (prepositionen) jämte vore det intressant att se om det finns någon annan del av Sverige där även personer som som inte har förstahandsinformation om beredskapstiden använder ordet "jämte". | |
frvib | 2008-04-02 17:13 | |
![]() | Ijämter har nog en väldigt östgötsk, ålderdomlig och kanske talspråklig klang numera. Ordet jämte kommer från fornsvenskans "iämte", som i sin tur antagligen härstammar från ordet "jämn" när man fick för sig att lägga till ett -e i slutet för att det skulle likna andra adverb (inne, före, nere osv.). På samma sätt är det väl rimligt att anta att formen "jämter" har uppstått genom att efterlikna ord som "över" och "efter". Om man vill bli någorlunda förstådd av gemene man och inte verka alltför mossig får man nog hålla sig till "jämte" eller, som läraren sa, "bredvid". | |
vulcan | 2008-04-02 17:16 | |
![]() | Som Mårten säger så tror jag att någorlunda bildade östgötar är fullt medvetna om att ordet är starkt talspråkligt. De skulle knappast komma på tanken att använda det i skrift. Sen finns det ju alltid personer som inte delar denna medvetenhet, vilket google gav några exempel på. | |
Forticert | 2008-04-02 17:18 | |
![]() | "Jämte" används mycket i Östersund har jag hört... | |
vulcan | 2008-04-02 17:19 | |
![]() | Att det skulle ha en ålderdomlig klang i östgötskan håller jag inte med om. Ordet var fullt levande i alla åldersgrupper så länge jag bodde där (till 94) och Emmas lillebrors oreflekterade användning av det tyder på att inte mycket har ändrats. | |
Mårten | 2008-04-02 17:23 | |
![]() | Åtminstone i det linguistiska museum jag bor i (åtvidaberg) används ju en hel radda ord som har starkt ålderdomlig karaktär utanför östergötland dagligen som om det vore nåt ungdomar hörde på mtv igår. | |
Silverin - Ej medlem längre | 2008-04-02 17:34 | |
![]() | Intill skulle jag nog använda. En jämte kommer nog aldrig finnas bredvid mig i något avseende ;-) | |
Mårten | 2008-04-02 17:38 | |
![]() | silverin, det finns ingen anledning att värdera jämtar lägre än andra norrmän. | |
Minta | 2008-04-02 18:30 | |
![]() | Jag tror att ijämter är dialektalt och talspråk, jag har inte hört det här i Västsverige. Det tilhör i alla fall inte standardspråket. | |
Minta | 2008-04-02 18:31 | |
![]() | Jämte eller bredvid är nog standardspråkliga motsvarigheter. | |
Minta | 2008-04-02 18:35 | |
![]() | Jämte används i Gbg och Västsverige. | |
Minta | 2008-04-02 18:48 | |
![]() | Jag kan ha hört "ijämte" här i Gbg, men inte "ijämter". | |
L1973 | 2008-04-02 19:52 | |
![]() | Jag som skåning undrade när jag läste första inlägget vad ijämter betydde. Har aldrig hört ordet. Jämte och bredvid är ord som används?! Vissa ord är ju mer tal- än skrivspråk precis som kommenterats tidigare. Jag tror att ijämter är talspråk. När det gäller i vilket forum du såg ordet så är det inte så konstigt. På msn och andra chattar så är det ju så att talspråk används ofta även i skrift. =) | |
emman | 2008-04-02 20:35 | |
![]() | dessutom är min lillebror mäkta knodd ;) | |