Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 304 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anno59 | 2008-04-13 23:28 | |
![]() | Bild på Englas Mördare! www.vg.no/ I Norge vågar man visa hur mördare ser ut. | |
| Jollz | 2008-04-13 23:43 | |
![]() | Visst kablades bilderna ut i utländsk media på den första (oskyldiga)stackaren som var misstänkt för mordet på Anna Lindh? | |
| Jollz | 2008-04-13 23:45 | |
![]() | Glömde väl poängtera att jag är medveten om att mannen i Englas fall har erkänt men är fortfarande skeptiskt till att man ska publicera bilder i media... | |
| Jamo | 2008-04-13 23:50 | |
![]() | Håller med Jollz, mycket skeptiskt till såna här publiceringar. Och det är inte för att jag tycker synd om de skyldiga utan för de oskyldiga som drabbats och kommer drabbas i framtiden. 1 enda fall av att en oskyldig pekas ut gör att jag är emot såna publiceringar. | |
| Stormgalen | 2008-04-13 23:52 | |
![]() | Äh, ge de som blir felaktigt uthängda ett ordentligt skadestånd. | |
| hejåhå | 2008-04-13 23:54 | |
![]() | ja ser ingen vits med det heller. undrar bara varför sådana människor släpps ut innan dom fått hjälp och insikt till vad dom håller på med. släpp inte ut sjuka människor i vårt samhälle!! | |
| Näckros | 2008-04-13 23:55 | |
![]() | Fy fan, jag ryser. Har själv 10-åriga tvillingtjejer... Stackars, stackars familj. Hur överlever man nåt sånt? Vet dock inte vad man "tjänar" på att visa upp mördaren, hon kommer ju inte tillbaka för det. Ibland (ganska ofta) hängs ju helt fel person ut oxå. Ta tex den biologiska pappan i fallet med barnamördaren i Arboga. Hur mår han idag? Först förlora bägge sina barn och sen bli häktad och uthängd på löpet i ALLA tidningar som mördaren. När de sen upptäcker att hans alibi håller tycker jag att tidningarna skulle gå ut med en offentlig ursäkt. Tyvärr så har det inte hänt ännu... | |
| anno59 | 2008-04-13 23:56 | |
![]() | Englas baneman har ett flertal domar på sig för våldtäkter o.dyl. Han borde haft en stor varningstriangel på sig!!!!!!Har man blivit dömd ska man också hängas ut!!!! | |
| The_Viking | 2008-04-13 23:58 | |
![]() | Det spelar inte någon större roll om dom som är oskyldigt uthängada får stort skadestånd. Skadan är redan skedd och det är inte positivt att man ens blivit misstänkt som mördare tex. | |
| san1dra | 2008-04-14 00:00 | |
![]() | Eftersom vi har ett samhälle där man inte kan skydda sina medborgare tycker jag att det i en del fall kan vara bra med publicering av bilder....Då har vi övriga en chans att åtminstone undvika farliga personer. | |
| vulcan | 2008-04-14 00:06 | |
![]() | men vad har du för nytta av det när personen redan sitter häktad eller rentav är dömd? För övrigt har även åtminstone en svensk tidning publicerat namn och bild: Dalarnas Tidningar. Hittade det av en slump när jag följde en länk i ett helt annat sammanhang. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:08 | |
![]() | Eftersom Vulcan tog bort tråden för att jag hade stavat Englas namn fel så vill jag här beklaga sorgen och skänka en tanke till hennes familj. Jag tycker att vi ska hänga ut grova brottslingar när det finns ett erkännande...är de enbart misstänkta så ska de ju naturligtvis inte hängas ut. Som San1dra här påpekar så kan man iaf skydda sig ifall man nu känner igen en tidigare straffad våldsbrottsling. | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:12 | |
![]() | Fattar inte vad det hjälper att hänga ut en person i media. Man får också tänka på alla anhöriga till förövaren. De har ju inte gjort nåt å kan ändå få pöbeln efter sig. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:14 | |
![]() | Jag kan tänka mig att det finns en anledning om förövaren får ett kort straff och sedan släpps fri... För att på något sätt "varna" allmänheten... men knappt då heller... | |
| Karandache | 2008-04-14 00:17 | |
![]() | Att publicera namn och bild ger bara fler offer, anser jag. Risken för att någon av oss, eller våra barn, skulle råka ut för Englas mördare är så gott som noll procent eftersom han kommer att sitta inne länge. Vi kan inte vara så j-a dumma att vi tror att vi kan skydda oss bara för att vi får namn o bild på någon. Risken är större att vi eller någon när och kär råkar ut för våld av någon inom vår familj eller av ett rattfyllo! Jag tror, att det är hyenementaliteten som gör att "man" vill ha namn och bild! | |
| katalias - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:18 | |
![]() | Oceano, jag tycker som du. En mördare kan också ha bröder och systrar, till och med egna barn. De blir ju också uthängda då. Tycker inte det är rätt. Dessutom, inte en chans att jag skulle känna igen en våldsverkare face to face efter att ha sett en bild på honom i tidningen några veckor eller månader tidigare... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:18 | |
![]() | Även många grova brottslingar har familjer i form av inte föräldrar och syskon, utan även i många fall barn. Mentaliteten är hos gemene man inte alltid så "sund", och risken att dessa anhöriga drabbas av omgivningens fördomar är alltför stor. Och dessa oskyldiga individer ska inte behöva drabbas av vad en ond människa har gjort. Detta är en aspekt jag finner mycket viktig att ta i beaktan innan man väljer att publicera bilder på brottslingar. | |
| Karandache | 2008-04-14 00:18 | |
![]() | Att publicera namn och bild ger bara fler offer, anser jag. Glömde att skriva att det faktiskt finns anhöriga till förövaren som blir ett slags offer genom att han hängs ut med namn och bild. | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:20 | |
![]() | Ja han kommer få minst två veckor på rättpsyk...sen är han ute igen... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-14 00:20 | |
![]() | *inte _bara_ skulle det stå* | |